Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΚΒ'-10 ΜΑΪΟΥ 1999(Ν.2725/1999):Σχεδίο νόμου Υπ.Πολιτισμού"Ερασιτεχνικός και επαγγελματικός αθλητισμός"Τροπολογία αναπλ. καθηγ.(Κοιν.Εκπρ)

Νομίζω ότι απόψε με τα καμώματα της Κυβέρνησης πλήττεται το κύρος της Βουλής ανεπανόρθωτα. Αρχίζω πρώτα- πρώτα από την τροπολογία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας, για να μπω μετά στο νομοσχέδιο. Αν δείτε τα Πρακτικά, κύριε Πρόεδρε -και απευθύνομαι σ' εσάς γιατί αφορά και το Προεδρείο το παράπονό μου- θα διαπιστώσετε ότι την Τρίτη το βράδυ έθεσα θέμα στον κ. Κακλαμάνη για την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, διότι εφημολογείτο δεξιά και αριστερά ότι έρχεται προς ρύθμιση στο αθλητικό νομοσχέδιο το θέμα των αναπληρωτών καθηγητών. Και ζήτησα και έγινε δεκτό, αν έρθει τέτοια τροπολογία, να κατατεθεί εγκαίρως, να τη μελετήσουμε και να μπορέσουμε να λάβουμε θέση. Ο κύριος Πρόεδρος θεώρησε πολύ λογικό το αίτημά μου και το απηύθυνε στην Κυβέρνηση. 

Είναι απαράδεκτο μία τροπολογία, που αναφέρεται σε θέμα που έχει ξεσηκώσει όλη την εκπαίδευση, που έχει ταλαιπωρήσει μία ολόκληρη κατηγορία εκπαιδευτικών, χιλιάδες ανθρώπους και έχει απασχολήσει το σύνολο του ελληνικού λαού, να κατατίθεται στο παρά πέντε σήμερα το απόγευμα και να αναμένουμε μέχρι αυτήν τη στιγμή τον κύριο Υπουργό Παιδείας και εκείνος να μην εμφανίζεται. Δεν ξέρω αν θα έρθει ή όχι, αλλά αν δεν έρθει, είναι μία συμπλήρωση της περιφρόνησης, που δείχνει προς τον εκπαιδευτικό κόσμο.[…] 

 

 

Το δεύτερο ράπισμα που υφιστάμεθα και το υπέστημεν ακόμη πιο έντονα με τις εξηγήσεις που έδωσε κατ' ανάγκη ο κύριος Υπουργός, είναι σχετικό με την απόσυρση της διάταξης της παραγράφου 6 του άρθρου 136. Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, τριακόσιοι Βουλευτές που συμφωνούμε -οι παρόντες και εξυπακούεται οι υπόλοιποι- με την παράγραφο 6, μία διάταξη με την οποία συμφωνεί και ο κύριος Υπουργός ο οποίος την έφερε, εξαρτώμεθα, εμείς που εκπροσωπούμε τον ελληνικό λαό, από το κατά πόσο κάποιος κύριος Γενικός Γραμματέας που είναι υπό τον κύριο Υπουργό και δεν συμμορφώνεται σ' αυτά που θέλει, συμφωνεί ή δεν συμφωνεί με τη διάταξη αυτή; 

Κι όταν επιπλέον γι' αυτήν τη διάταξη υπάρχει γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που λέει ότι έτσι πρέπει να λυθεί το θέμα, και όταν υπάρχει η σαφής τοποθέτηση ή η ανοχή του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού. Έχουμε ένα απαράδεκτο φαινόμενο που θίγει τους θεσμούς, θίγει το Κοινοβούλιο και βεβαίως αποδεικνύει ποια κατάσταση επικρατεί μέσα στην Κυβέρνηση. 

Ο αρμόδιος Υπουργός δεν μπορεί να νομοθετήσει. Κάποιοι που βρίσκονται πίσω από άλλους Υπουργούς ή κινούν κάποια αόρατα νήματα επηρεάζουν τις αποφάσεις και την τελευταία στιγμή, ενώ υπάρχει ψηφισμένη από την επιτροπή διάταξη, κάποια αόρατη δύναμη, ένα τηλεφώνημα της αρμοδίας Υπουργού, αποσύρει αυτήν τη διάταξη.

Πέραν αυτού του ραπίσματος που υφιστάμεθα και πέραν της καταστάσεως που αποδεικνύεται ότι επικρατεί στους κόλπους της Κυβέρνησης, δείχνουμε μια βαθύτατη ασπλαχνία, μια σκληρότητα ανεπανάληπτη. Πρόκειται για υπαλλήλους οι οποίοι έχουν παράσχει, με όλα τα τερτίπια που τέλος πάντων εφηύραμε εμείς και που συνεχίζει το ΠΑΣΟΚ αλλά που κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσουν -εύχομαι με αυτό το νομοσχέδιο να σταματήσουν- εργασία επί χρόνια. Με κανονικές συνθήκες εργασίας κάλυψαν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Εκεί όμως που περίμεναν ότι θα αποκατασταθούν βγήκαν όλες αυτές οι επικλήσεις της δήθεν νομιμότητας. 

Κύριε Υπουργέ, είπατε ότι σε μία εβδομάδα, μετά από σκέψη ενός χρόνου του κυρίου Γραμματέα -χρειάζεται ένα χρόνο για να πάρει την οριστική απόφαση; θα προκύψει η συμφωνία του ή η άρνησή του. Σας προειδοποιώ ότι αν υπάρξει άρνηση, θα έχετε βαρύτατες συνέπειες, διότι εδώ ανακύπτει ποινική και αστική ευθύνη Υπουργών. Δεν είναι δυνατόν να ταλαιπωρείται έτσι μία ολόκληρη κατηγορία ανθρώπων, που έχει δικαιωθεί από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, μια κατηγορία που έχει δίκιο από όλες τις απόψεις. 'Έχει δικαιωθεί και από το ΑΣΕΠ. 

Η Κυβέρνηση έχει ευθύνη και πρέπει να λύσει το πρόβλημα. Αφού δεν θέλει να το λύσει με το νόμιμο τρόπο της διάταξης, πρέπει να το λύσει ταχύτατα με κανονιστική πράξη, αυτή που λέτε ότι πρέπει να εκδοθεί. Εάν δεν συμβεί αυτό, επισημαίνω τον κίνδυνο, κύριε Υπουργέ -αυτό δεν στρέφεται εναντίον σας, διότι γνωρίζουμε ότι θέλετε να λύσετε το πρόβλημα-να υπάρξουν βαρύτατες ευθύνες και να ασκηθούν όλα τα νόμιμα μέσα εναντίον των υπευθύνων. 

Επειδή ευελπιστούμε ότι με την παρέμβασή σας μπορεί να δοθεί κάποια θετική λύση στο πνεύμα αυτής της διάταξης και επειδή θέλουμε να ενημερωθούν, τουλάχιστον ατύπως τα κόμματα, ποια θα είναι αυτή η λύση, δεν είναι δύσκολο να κάνετε ένα τηλεφώνημα στους Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους των κομμάτων και στους εισηγητές των νομοσχεδίων και να τους πληροφορήσετε αν τελικά εκδίδεται αυτή η πράξη με αυτό το περιεχόμενο ή όχι, ώστε να ξέρουμε και μεις πώς θα αντιδράσουμε. 

Αν λοιπόν μπορεί να λυθεί το πρόβλημα, έστω και με αυτόν τον τρόπο, σας επισημαίνω δύο βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν, για να είναι άρτια η διάταξη. 'Οχι μόνο "οι απασχολούμενοι" στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού αλλά και "οι απασχοληθέντες" στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού πρέπει να αναφερθούν διότι η πλειοψηφία αυτών των ανθρώπων δεν απασχολείται σήμερα, αφού έχουν απολυθεί. Επομένως πρέπει να προστεθεί και η λέξη "απασχοληθέντες". Και επειδή έχουμε και την περίπτωση δύο προσώπων που δεν έχουν υποβάλει αίτηση, αλλά έχουν κάνει το μείζον, έχοντας καταθέσει και κοινοποιήσει αγωγή, θα πρέπει μέσα στη διάταξη να περιληφθεί και ο όρος "όχι μόνο οι υποβάλλοντες αίτηση αλλά και εκείνοι οι οποίοι έχουν καταθέσει αγωγή". 

Επί των άλλων διατάξεων που συζητούμε απόψε ο εισηγητής μας και οι συνάδελφοι της παράταξής μας έκαναν πολύ εύστοχες παρατηρήσεις. Είδα ότι ο κύριος Υπουργός δεν τις απεδέχθη και όπως φαίνεται παρά τις καλές διαθέσεις που έχει δείξει σε αυτό το νομοσχέδιο, δεν είναι διατεθειμένος να κάνει κάποιο βήμα παραπέρα. 

Θα ήθελα να επισημάνω στο θέμα της αθλητικής δικαιοσύνης δύο σημεία, που ενδέχεται να δημιουργήσουν πρόβλημα. Είναι και τα δύο στο άρθρο 126. Προσφεύγει στο ΑΣΕΑΔ ο διάδικος που ηττήθηκε στον πρώτο βαθμό ή εκείνος που "υπέστη άμεση βλάβη" από την πρωτοβάθμια απόφαση. Αυτό το "άμεση βλάβη" που υπάρχει και σε κάποιες άλλες διατάξεις δεν ξέρετε τι προβλήματα έχει δημιουργήσει στη δικαστηριακή πρακτική. Ποιος υφίσταται άμεση και ποιος έμμεση βλάβη; Το ερώτημα είναι, θα ισχύσει ό,τι ισχύει και στα δικαστήρια, δηλαδή το νομικό πρόσωπο μονάχα θα μπορεί να προσφύγει και δεν θα μπορεί να προσφύγει ο μέτοχος, όταν είναι και ένας; Νομίζω ότι αυτό πρέπει να διορθωθεί. Ας φύγει το "άμεση" και να πούμε από "εκείνον που υπέστη βλάβη από την πρωτοβάθμια απόφαση", έτσι ώστε να διευρυνθεί ο κύκλος εκείνων που μπορούν να προσβάλουν την απόφαση. 

Εκείνο που βλέπω ότι θα δημιουργήσει προβλήματα επίσης είναι το μη ανασταλτικό αποτέλεσμα της προσφυγής, το οποίο στο τέλος θα καταστήσει την προσφυγή άνευ αντικειμένου, γιατί θα έχει εκτελεσθεί η ποινή. Δεν ξέρω αν θα έπρεπε να έχετε σκεφθεί να δημιουργήσετε ένα τριμελές όργανο αμέσου συγκλήσεως και αποφάσεως επί αιτήσεων αναστολής. Δηλαδή, το αν θα αναστέλλει η προσφυγή την εκτέλεση της απόφασης να κρίνεται, όπως κρίνεται σε όλα τα δικαστήρια, από μία παρεμπίπτουσα απόφαση ενός οργάνου που συγκαλείται επί τούτω από τα μέλη του ΑΣΕΑΔ, ένα τριμελές συμβούλιο που θα συγκαλείται αμέσως και θα αποφασίζει περί του αν πρέπει ή δεν πρέπει να έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα η ασκουμένη προσφυγή.[…] 

 

 

Έχουμε έρθει σε πάρα πολύ δύσκολη θέση απόψε, πρώτος βεβαίως ο κύριος Υπουργός και βεβαίως όλοι εμείς, οι οποίοι παρακολουθούμε αλλά και γινόμαστε ήρωες ενός θεάτρου του παραλόγου, το οποίο δεν έχει ξανασυμβεί στη Βουλή. 

Εγώ, δεν θέλω να επιτείνω ακόμη τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεσθε. 'Έχουμε κατανόηση των προσπαθειών που κάνετε, αλλά δεν μπορούμε να μην καυτηριάσουμε την εικόνα την οποία παρουσιάζετε ως Κυβέρνηση.

Ένα εκτελεστικό όργανο της Κυβέρνησης, ένας Γενικός Γραμματέας διορισμένος από εσάς, να τολμά να σας φέρνει σε τόσο δύσκολη θέση, να εκθέτει ολόκληρη την Κυβέρνηση και να δίνουμε ως Βουλευτές την εικόνα που δίνουμε απόψε, αυτό είναι πρωτάκουστο. Δεν έχει συμβεί ποτέ σε καμία κυβέρνηση, κύριε Πρόεδρε. 

Εν πάση περιπτώσει, εμείς δεν θέλουμε να επιτείνουμε ακόμα περισσότερο τη δυσκολία στην οποία βρίσκεται ο κύριος Υπουργός και δεν χρησιμοποιούμε τα κοινοβουλευτικά μέσα, που είμαστε -όπως ξέρετε πολύ καλά- σε θέση απόψε να χρησιμοποιήσουμε. 

Εκείνο όμως το οποίο δεν μπορούμε να δεχθούμε, είναι να έλθουμε να συνομιλήσουμε με τον κύριο Γενικό Γραμματέα. Αυτό είναι πρωτάκουστο. Σε ένα κατώτερο εκτελεστικό όργανο της Κυβερνήσεως να έλθουμε εμείς οι Βουλευτές με όλες τις ιδιότητες που έχουμε, να δούμε τι άποψη έχει περί του νομικού θέματος και αν αισθάνεται καλά, υπογράφων, ή μη υπογράφων μία κανονιστική πράξη, που είναι υποχρεωμένος να την υπογράψει.[...]  

 

 

Είμαι υποχρεωμένη να επαναλάβω ό,τι είπα, σ' αυτήν την Αίθουσα λίγες ώρες πριν, ενώ ήταν άλλος συνάδελφός σας στην έδρα. Αυτή η τροπολογία έρχεται την τελευταία στιγμή σε ένα άσχετο νομοσχέδιο, όταν έχω ζητήσει από τον Πρόεδρο της Βουλής από την περασμένη Τρίτη σ' αυτήν την Αίθουσα, επειδή εφημολογείτο ότι ερχόταν τροπολογία για τους αναπληρωτές, να ενημερωθούμε έγκαιρα, να κατατεθεί και να διανεμηθεί από την προηγούμενη εβδομάδα, ώστε όταν ερχόταν να είμαστε προετοιμασμένοι. 

Αυτή είναι μια απαράδεκτη μεταχείριση της Βουλής. Είναι μια απαράδεκτη μεταχείριση των Βουλευτών και συγχρόνως είναι -πρέπει να το πω- μια απαράδεκτη μεταχείριση ολόκληρης της κατηγορίας των αναπληρωτών καθηγητών. 

Είπε ο κύριος Υπουργός ότι έρχεται αυτή η τροπολογία μετά από εξάντληση διαλόγου. Εξάντληση διαλόγου ονομάζει την εξάντληση των αναπληρωτών καθηγητών ένα ολόκληρο χρόνο, αφού τους μεταχειρίστηκε όπως τους μεταχειρίστηκε με το ν. 2525 ο Υπουργός, αφού τους ανάγκασε να φθάσουν και στα έσχατα μέσα διαμαρτυρίας; Είδαμε τις σκηνές από την τηλεόραση. Αφού τους υπεχρέωσε να πηγαίνουν και να έρχονται ικέτες από το Υπουργείο Παιδείας για να αναζητούν μια ρύθμιση, αφού τους έκανε να εμφανίζονται απ' όλα τα εθνικά δίκτυα και να κτυπούν όλες τις πόρτες Βουλευτών και παραγόντων για να βρουν επιτέλους μια δίκαιη ρύθμιση του προβλήματός τους, τελικά έρχεται και βαφτίζει όλο αυτό το χρονικό διάστημα ο κύριος Υπουργός "εξάντληση διαλόγου". Αυτό βρίσκω ότι είναι μια ωμή ειρωνεία, κύριε Πρόεδρε. 

Το δεύτερο καταπληκτικό που μας είπε ο κύριος Υπουργός είναι, ότι έφεραν αυτήν την τροπολογία τώρα διότι μέχρι τώρα συνέλεγαν τα στοιχεία που τους προσέφεραν οι ενδιαφερόμενοι. Φανταστείτε κατάσταση Υπουργείου Παιδείας, κύριοι συνάδελφοι, που δεν ήξερε πόσοι αναπληρωτές, ποιοι αναπληρωτές και με ποια προϋπηρεσία υπηρετούν στα διάφορα σχολεία και για πόσα χρόνια, ώστε χρειάστηκε έναν ολόκληρο χρόνο για να μαζέψει τα στοιχεία που του προσέφεραν οι ίδιοι οι αναπληρωτές. 

Επί της ουσίας της τροπολογίας. Μου κάνει κατάπληξη ότι στις 25 Μαΐου 1998 αμέσως μετά το ν. 2525, όταν συνεζητείτο το νομοσχέδιο για την τεχνική εκπαίδευση, επτά Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας καταθέσαμε την υπ' αριθμ. 949 τροπολογία. Καθώς τη διαβάζω -και παρακαλώ τους συναδέλφους να διαβάσουν την τροπολογία μας και θα την καταθέσω για να ενσωματωθεί με την παρούσα- μένει άναυδος. Διότι ό,τι κατά βάση ρυθμίζει η τροπολογία αυτή, που φέρνει το Υπουργείο Παιδείας μετά ένα χρόνο και μετά απ' όσα διαδραματίστηκαν, περιλαμβάνονται στην τροπολογία της Νέας Δημοκρατίας.[…]

 

 

Έπρεπε δηλαδή το Υπουργείο να ταλαιπωρήσει αυτόν τον κόσμο ένα χρόνο για να δεχθεί την τροπολογία της Νέας Δημοκρατίας; 

Επί της ουσίας, γιατί υπάρχουν και κάποιες διαφορές που πρέπει να τις πούμε: Απαιτεί δεκαεξάμηνη θητεία για τους αναπληρωτές. Δεκαεξάμηνη είχαμε και εμείς. Το δεχόμαστε ότι αυτήν είχαμε. Ζητούσαμε επίσης μια ξεχωριστή επετηρίδα. Και μια ξεχωριστή επετηρίδα με την καταληκτική ημερομηνία 30.6.98. Αυτή υιοθετεί το Υπουργείο Παιδείας. 

Μια παρατήρηση. Πιστεύω ότι οι δεκαέξι μήνες που είχαμε πει και εμείς τότε όπως και το Υπουργείο και που υποτίθεται ότι καλύπτουν δυο χρόνια σύμβασης μπορούν να γίνουν δώδεκα μήνες. Και τούτο διότι πολλές συμβάσεις δεν είναι οκτάμηνες, αλλά μερικές είναι και εξάμηνες. Δηλαδή υπάρχει δεύτερη ανανέωση έξι μηνών, αλλά δεν συμπληρώνονται δεκαέξι μήνες. Νομίζω ότι ακινδύνως θα μπορούσατε να κατεβείτε στους δώδεκα μήνες, διότι όπως με πληροφορούν -η πληροφορία είναι βάσιμη, προέρχεται από τους αναπληρωτές- μόνο 890 άνθρωποι είναι αυτοί που προστίθενται εάν κατεβούμε από τους δεκαέξι μήνες στους δώδεκα.[…] 

 

 

Τώρα όμως εδώ βάζετε και άλλους, τους αναπληρωτές που δούλεψαν στα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης. Πώς υπηρέτησαν αυτοί; Με ποια σειρά; Είναι βέβαιο ότι επελέγοντο με όχι αδιάβλητα κριτήρια, με προσωπικά και κομματικά κριτήρια. Δηλαδή, υπάρχουν πτυχιούχοι δεκαέξι μηνών ή δυο ετών, οι οποίοι αποκτούν δικαίωμα να επωφεληθούν απ' αυτήν τη διάταξη, ενώ δεν δικαιούνται επί τη βάσει των λοιπών προϋποθέσεων. Εδώ θα ζητούσαμε να μπει κάποιο χρονικό όριο λήψης του πτυχίου. Δεν είναι δυνατόν προχθεσινοί πτυχιούχοι να μπαίνουν στην ίδια κατηγορία με τους αναπληρωτές των δεκαέξι μηνών που βρίσκονται πολύ περισσότερα χρόνια στην εκπαίδευση. 

Η διαφορά από την τροπολογία μας, είναι ότι εσείς τους κάνετε προσωρινούς αναπληρωτές μέχρις ότου εξαντληθεί η κατηγορία τους -εξαντληθούν και οι ίδιοι φοβάμαι- ενώ εμείς τους εντάσσαμε σε οργανικές θέσεις ως μονίμους. Αυτό είναι μια σημαντική διαφορά. Βέβαια μειώναμε τους αριθμούς, οι οποίοι εκαλύπτοντο από την επετηρίδα και από το διαγωνισμό, αλλά τουλάχιστον εξασφαλίζαμε σ' αυτούς τους ανθρώπους μια μόνιμη οργανική θέση. 

Τέλος υπάρχει μια καταληκτική ημερομηνία 2003, στην οποία δεν φαίνεται να τερματίζεται το θέμα των αναπληρωτών καθηγητών, διότι δεν θα έχουν απορροφηθεί όλοι. Θα περισσεύουν αρκετοί. Εδώ κάνετε μια μυστηριώδη ρύθμιση. Αυτοί που δεν θα έχουν διοριστεί κανονικά μέχρι το 2003 με τον κανονικό δρόμο, θα διορίζονται με τη σειρά εγγραφής τους στον οικείο πίνακα σε κενές οργανικές θέσεις και σε ποσοστά που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας. Εδώ, υπάρχει μια μεγάλη αοριστία. Μέχρι πότε δηλαδή θα τραβήξει αυτή η ιστορία των υπουργικών αποφάσεων που θα καθορίζουν ποσοστά και ποια ποσοστά; Εδώ ζητάμε να βάλετε μια καταληκτική ημερομηνία υποχρεωτικού διορισμού στην εκπαίδευση. Παραπάνω από ένα έτος, δεν μπορεί να κρατήσει αυτό. 

'Όπως ξέρετε, υπάρχει και μια κατηγορία που διαμαρτύρεται. 'Έχουν το πιστοποιητικό επάρκειας, αλλά δεν έχουν περιληφθεί στην επετηρίδα οι οικονομολόγοι, οι τεχνικοί, οι κοινωνιολόγοι, οι οποίοι αντιμετωπίζουν ένα ειδικό πρόβλημα. 

Αυτήν την τροπολογία παρ' όλες τις συνθήκες υπό τις οποίες υπεβλήθη, παρ' όλη την αθλία μεταχείριση της Βουλής, εκ μέρους της Κυβέρνησης, παρ' όλην την καθυστέρηση και τον παραλογισμό να έχει τη λύση από τις 25 Μαΐου και να μην τη δέχεται γιατί είναι λύση που προτείνεται από τη Νέα Δημοκρατία, θα την ψηφίσουμε και παρακαλούμε να δεχθεί ο Υπουργός τις τροποποιήσεις που προτείναμε.

Print
743 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςPrivacy Statement© 2025 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω