ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΚΓ'-11 ΜΑΪΟΥ 1999(Ν.2721/1999):Σ.Ν. Υπ. Δικαιοσύνης"Ενοποίηση α' βαθμού δικαιοδοσίας δικαστηρίων,κλπ Τροποποιήσεις ΠΚ και ΚΠΔ
Και αυτό το νομοσχέδιο παρουσιάζει την ίδια εικόνα που έχουν παρουσιάσει όλα τα νομοθετήματα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, δυστυχώς, και μιλάω σε βάθος χρόνου και όχι την τελευταία περίοδο. Δηλαδή, είναι νομοσχέδια πολυσυλλεκτικά, διορθώνουν, βελτιώνουν ή χαλούν τα καλώς ή κακώς κείμενα και μπορούν να πετυχαίνουν το στόχο τους, αλλά δημιουργούν μια τέτοια σύγχυση σε όλο το σύστημά μας, ώστε έχουν φτάσει πλέον λόγω της πολυνομίας και των πολλαπλών τροποποιήσεων ούτε οι δικαστές να ξέρουν ποιο νομοθέτημα ακριβώς εφαρμόζουν, οι δικηγόροι τα ίδια και κυρίως τις συνέπειες αυτές τις υφίστανται οι διάδικοι.
Και αυτό το νομοσχέδιο, λοιπόν, παρουσιάζει αυτήν την εικόνα, άρα δεν μπορώ να μιλήσω και εγώ επί της αρχής του νομοσχεδίου, διότι αρχή δεν υπάρχει. Υπάρχουν διάφορα κεφάλαια και θα μου επιτρέψετε να εντοπίσω το ενδιαφέρον μου σε δύο κατ' αρχήν σημεία, τα οποία είναι και τα σημαντικότερα του νομοσχεδίου και αν μου περισσέψει ο χρόνος, να πάω και λίγο παραπέρα.
Το ένα και βασικό που ρύθμιζε το νομοσχέδιο και δεν το ρυθμίζει τώρα, ήταν η από μακρού χρόνου συζητούμενη κατάργηση των ειρηνοδικείων και η μετατροπή τους σε μονομελή πρωτοδικεία. Αιφνιδιαστικά σήμερα και για λόγους που οφείλει να μας εξηγήσει ο κύριος Υπουργός, απέσυρε τη διάταξη. Βέβαια, δεν μπορώ να δεχθώ την πολύ εύκολη και αφελή για τη νοημοσύνη του δικαιολογία ότι, αφού αντετάχθη η Νέα Δημοκρατία, την απέσυρε. Αυτά είναι τα γνωστά τερτίπια τα οποία χρησιμοποιούμε στην Αίθουσα αυτή. Είναι το παιχνίδι μεταξύ Κυβέρνησης και Αντιπολίτευσης. Η αιτία για την οποία αποσύρεται αυτή η διάταξη είναι άλλη.
Έτσι όπως διατυπώθηκε και καταστρώθηκε, παρ' όλο που μελετάται τόσον καιρό, δεν μπορούσε να περάσει για λόγους συνταγματικούς. Εμείς τους είχαμε θέσει αυτούς τους λόγους και είχαμε θέσει και κάποιες παρατηρήσεις επί συγκεκριμένων πτυχών του θέματος, παρ' όλο που -και η Νέα Δημοκρατία, αλλά αυτήν τη στιγμή μιλώ μόνο για το πρόσωπό μου-πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει αυτή η μετάβαση από τα ειρηνοδικεία σε πρωτοδικεία, παρά τις επιφυλάξεις που υπάρχουν για λόγους ιστορικούς.
Είναι, λοιπόν, θέαμα αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα και ιδίως το Υπουργείο Δικαιοσύνης, να φέρνει μια διάταξη την οποία έχει μελετήσει ένα και πλέον χρόνο, μια διάταξη που τη ζητούν όλες οι ενώσεις των δικαστών, που έχει σοβαρές αντιρρήσεις βεβαίως ο 'Αρειος Πάγος για λόγους συνταγματικούς -και θα έρθω σ' αυτό- που και η Βουλή το δέχεται σαν θέμα προς ρύθμιση, και να είναι διατυπωμένη κατά τέτοιον τρόπο ώστε να μη μπορεί να εγκριθεί;
'Οπως λένε οι πληροφορίες μας, υπήρξε πίεση επί ανωτάτου επιπέδου να μη συνεχιστεί η γνωστή κόντρα μεταξύ του κυρίου Υπουργού Δικαιοσύνης και του Αρείου Πάγου και ιδίως του Προέδρου του Αρείου Πάγου και επ' αυτού του θέματος -κόντρες υπάρχουν σε πάρα πολλά άλλα θέματα- και τελικά αποσύρεται μια διάταξη, λόγω πλημμελούς προετοιμασίας και συγκρότησής της, μια διάταξη η οποία έπρεπε να περάσει.
Εμείς είχαμε διατυπώσει αντιρρήσεις και στο συνταγματικό μέρος επιφυλάξεις και προβλέψεις και είχαμε βεβαίως διατυπώσει κάποιες παρατηρήσεις όσον αφορά τα μεγάλα πρωτοδικεία της χώρας και τη μετατροπή των ειρηνοδικείων των μεγάλων περιφερειών, όπως είναι τα προάστια των Αθηνών, το Περιστέρι, το Χαλάνδρι, το Μαρούσι που έχουν πάρα πολλή κίνηση. Είχαμε, λοιπόν, διατυπώσει επιφυλάξεις ως προς τη μετατροπή αυτών των ειρηνοδικείων σε μεταβατικά πρωτοδικεία. Είχε υποσχεθεί ο κύριος Υπουργός στην επιτροπή ότι θα μελετήσει το θέμα και θα φέρει μια άλλη διατύπωση, ώστε να το δεχθούμε. Σήμερα, λοιπόν, βρισκόμαστε προ του αιφνιδιαστικού φαινομένου να αποσύρεται ολόκληρη η διάταξη.
Κύριε Υπουργέ, εγώ θα έλεγα -και πιστεύω ότι θα το κάνετε- να επανέλθετε στη διάταξη, να μελετήσετε εκείνο το σημείο της αντισυνταγματικότητας, το οποίο και εμείς το είχαμε επισημάνει, το επισημαίνει και ο 'Αρειος Πάγος, δηλαδή, την αντισυνταγματική αυτόματη ένταξη που ισοδυναμεί με μετάταξη των ειρηνοδικών στην επετηρίδα των πρωτοδικών. Τόσο δύσκολο ήταν να είχατε βρει έναν άλλο τρόπο ένταξης των ειρηνοδικών στην επετηρίδα, μια διαδικασία επιλογής, μια διαδικασία που δεν θα μπορούσε τέλος πάντων να χαρακτηρισθεί ως μετάταξη και να μπορέσουμε σήμερα να ψηφίσουμε αυτήν τη διάταξη που τη θέλει όλος ο δικαστικός κόσμος και που σωστά οργανωμένη θα ήταν και προς όφελος της δικαιοσύνης και των διαδίκων;
Αυτά όσον αφορά τα ειρηνοδικεία. Δεν μπορώ να προχωρήσω παραπέρα, μια και η διάταξη απεσύρθη.
Το δεύτερο σημείο αιχμής αυτού του νομοσχεδίου είναι πράγματι η διάταξη περί ναρκωτικών. Θέλω κατ' αρχήν να πω ότι δυο είναι τα σημεία στη διάταξη περί ναρκωτικών που έχουν ενδιαφέρον.
Το ένα είναι η ελαφροτέρα πλέον μεταχείριση της διακίνησης ναρκωτικών σε μικρή ποσότητα και το δεύτερο είναι η πιστοποίηση της απεξάρτησης από τα ναρκωτικά που έχει γίνει εκτός των κρατικών και εγκεκριμένων κέντρων αποθεραπείας που διαθέτουμε στη χώρα μας.
Αρχίζω από το δεύτερο. Η προϊστορία είναι γνωστή. Είχε εμπλακεί ο κύριος Υπουργός σε μια υπόθεση ενός απεξαρτημένου που ισχυρίζετο ότι είχε απεξαρτηθεί κατ' άλλον τρόπο πλην των εγκεκριμένων, έγιναν οι γνωστές περιπλοκές και τελικά ήρθε μια διάταξη που στην αρχική της διατύπωση ήταν πάρα πολύ κακή. 'Ελεγε ότι αυτοί που θα απεξαρτηθούν καθ' οιονδήποτε τρόπο απολαμβάνουν των προνομίων που έχουν οι απεξαρτηθέντες. Οφείλω να παρατηρήσω ότι άλλαξε η διάταξη, έγινε πιο αυστηρή. Βελτιώθηκε για μένα με την πρόβλεψη ότι η πιστοποίηση της απεξάρτησης θα γίνεται από τα ημεδαπά κέντρα αποθεραπείας και μάλιστα με ενδεχόμενη θέση υπό παρακολούθηση του ισχυριζομένου ότι έχει απεξαρτηθεί. Επομένως βρίσκω ότι η νέα ρύθμιση εξομαλύνει την κατάσταση.
Εκεί όμως που έχω αντιρρήσεις, είναι στη διακίνηση των μικροποσοτήτων. 'Ακουσα με πολλή προσοχή το συνάδελφο που προηγήθηκε στο βήμα και δεν συμφωνώ. Πρώτα από όλα στο θέμα της μικροποσότητας υπάρχουν τα γνωστά παρατράγουδα -δεν τα επαναλαμβάνω, γιατί δεν έχω χρόνο- και δεν νομίζω ότι με υπουργική απόφαση και με κανονιστικές πράξεις μπορεί να γίνουν ταρίφες μικροποσοτήτων, ανάλογα με το ναρκωτικό. Η διάταξη αυτή υπήρχε παλιά, στη δεκαετία του '70 νομίζω, είχε δημιουργήσει ένα χάος στα δικαστήρια και κατηργήθη.
Αλλά εκείνο στο οποίο θέλω να αναφερθώ είναι το θέμα της διακίνησης.
Εδώ ποιος υποτίθεται ότι ευνοείται ή ποιος είναι εκείνος που πλήττεται από τη δική μας τοποθέτηση; Πρόκειται περί του εμπόρου, και δεν ονομάζω έμπορο το νεαρό που πουλάει στο φίλου του κάποια ποσότητα ναρκωτικών. Εννοώ εκείνον που βρίσκεται πίσω από το νεαρό. Διότι η εμπορία των ναρκωτικών σήμερα κατά κανόνα δεν γίνεται με μεγάλες ποσότητες μεταξύ εμπόρων, αλλα με τη χρησιμοποίηση αυτών των δύστυχων υπάρξεων που μεταφέρουν από χέρι σε χέρι το ναρκωτικό.
Η νομοθεσία μας προβλέπει πολύ ήπια μεταχείριση, σχεδόν ατιμωρησία για τη χρήση των ναρκωτικών, δηλαδή, για το χρήστη και για εκείνον που προμηθεύεται προς ιδίαν χρήση. Δηλαδή, αυτός ο εξαρτημένος που πηγαίνει και παίρνει το ναρκωτικό για να το χρησιμοποιήσει, γιατί δεν μπορεί αλλιώς, αυτός έχει ήδη την ευνοϊκή του μεταχείριση από την υπάρχουσα διάταξη της προμήθειας προς ιδίαν χρήση.
'Αρα εδώ η διάταξη αφορά εκείνον που έστω και μικρή ποσότητα την μεταφέρει σε άλλον. Εγώ δεν μιλάω για το αντάλλαγμα. Κατά κανόνα γίνεται με αντάλλαγμα. Το να λέμε ότι δεν αποβλέπουμε σε αντάλλαμγα είναι σαν να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Δεν γίνεται διακίνηση χάριν δωρεάς. Αλλά ακόμα και αυτή χάριν δωρεάς εάν γίνει, η μεταφορά προς τον άλλον είναι το παιχνίδι του εμπόρου.
Θα μου πείτε θα τιμωρήσουμε αυτήν τη δυστυχή ύπαρξη που μεταφέρει, διότι θέλει να εξασφαλίσει χρήματα για να πάρει με κάποια άλλη ευκαιρία τη δική του ποσότητα, για να τιμωρήσουμε τον έμπορο;
Κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να κάνουμε τις επιλογές μας και να τις κάνουμε ακόμα και αν είναι σκληρές αυτές οι επιλογές. 'Η θα κτυπήσουμε το φαινόμενο στο σύνολό του ή δεν θα το κτυπήσουμε και θα κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Πιστεύω ότι η νομοθεσία μας είναι ικανοποιητική ως προς την πολύ ευνοϊκή μεταχείριση των χρηστών και εκείνων που προμηθεύονται προς ιδίαν χρήση και δεν θα έπρεπε να θέσει αυτήν τη διάταξη που γίνεται με αγαθή πρόθεση. Το δέχομαι ότι αγγίζει ένα υπαρκτό πρόβλημα. Αλλά κάπου πρέπει να είμαστε σκληροί με τα ναρκωτικά, διότι εάν δεν κτυπήσουμε σε όλες του τις εκφάνσεις με αυστηρότητα αυτό το φαινόμενο, θα έχουμε να κλάψουμε πολλούς νέους ανθρώπους.
Τελειώνω, λέγοντας ότι δεν μπορώ να αναφερθώ σε άλλες διατάξεις που έχουν πάρα πολύ ενδιαφέρον και έχω πολλές παρατηρήσεις. Μία παράκληση, μόνον, να προσέξετε και μία τροπολογία που έχω καταθέσει στη δικονομία, τη με γενικό αριθμό 2666 και ειδικό 95 που αναφέρεται στα δικαιώματα του κατηγορουμένου όταν περατώνεται η κυρία ανάκριση δια τυπικής κλήσεως.
Αυτό το μέτρο πρέπει κάποια στιγμή να το νομιμοποιήσουμε και να το εντάξουμε στη δικονομία μας και άπαξ και συμβεί αυτό, να δώσουμε -και αυτό προσπαθώ να κάνω με την τροπολογία- στον κατηγορούμενο επιτέλους τα δικαιώματα που έχει ο κάθε κατηγορούμενος και πολύ περισσότερο αυτός που είναι και αθώος. Να λαμβάνει αντίγραφα της δικογραφίας και να λαμβάνει γνώση της εισαγγελικής προτάσεως. 'Εχουν γίνει πολλές αδικίες με αυτό το σύστημα και σας παρακαλώ να το προσέξετε.