Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Η'-1 ΜΑΡΤΙΟΥ 2000:Τροπολογία για εκλογικές δαπάνες βουλευτών και κομμάτων στο Νομοσχέδιο"Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες"(Κοιν. εκπρ)

Άλλη μία φορά χάνει ο πολιτικός κόσμος της χώρας μας την ευκαιρία για μια γενναία τομή στο πολιτικό σύστημα, με στόχο την εξυγίανση, τη διαφάνεια και την καθιέρωση σταθερών και αποτελεσματικών κανόνων για τη λειτουργία του πολιτικού βίου. 

Εμείς ως Νέα Δημοκρατία είχαμε πολύ έγκαιρα επισημάνει προς την Κυβέρνηση ότι πρέπει να επανεξετάσει ολόκληρο το σύστημα χρηματοδότησης των κομμάτων και των πολιτικών και να καθιερώσει σαφείς κανόνες διεξαγωγής του προεκλογικού αγώνα και κυρίως να θέσει τάξη στο χαώδες ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. 

Σας υπενθυμίζω ότι πρώτοι εμείς είχαμε καταθέσει πρόταση νόμου, για τον έλεγχο των κομμάτων και των πολιτικών, για τον έλεγχο των δαπανών και για τη χρηματοδότηση ήδη από το 1996. Ακολούθησε νέα πρόταση νόμου για την απαγόρευση των δημοσκοπήσεων. Ακολούθησε πρόταση νόμου που συζητήθηκε και απορρίφθηκε εδώ μετ' επαίνων για τον τρόπο χρήσης του ραδιοτηλεοπτικού χρόνου και μάλιστα είχαμε προτείνει να αγοράζεται από το κράτος ο ραδιοτηλεοπτικός χρόνος διαφήμισης των κομμάτων. 

Σε όλα αυτά εκώφευσε η Κυβέρνηση, δεν έδωσε καμία σημασία στο υπαρκτό πρόβλημα, αρκέστηκε στην ψήφιση αυτού του νόμου το 1996, που αποδεικνύεται πραγματικά παρωδία και με τα ίδια τα λόγια του Προέδρου της Βουλής, και αγνόησε επιδεικτικά, τελευταία πλέον, την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, που έθεσε με τον πιο κατηγορηματικό, αλλά και τον πιο τεκμηριωμένο τρόπο, σε ειδική έκθεση που υποβάλαμε, την Κυβέρνηση και τα κόμματα προ των ευθυνών τους, ζητώντας τη ριζική αναμόρφωση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου. 

'Όλα αυτά βέβαια εις μάτην. Και ιδού, φτάσαμε την τελευταία στιγμή, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, να συζητούμε και να ψηφίζουμε -όχι βέβαια ένα ολοκληρωμένο νομοθέτημα για τη χρηματοδότηση των κομμάτων και των πολιτικών, για τις εκλογικές δαπάνες και κυρίως για τους κανόνες ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων πριν από τις εκλογές και των κομμάτων- μία εμβαλωματική τροπολογία, που δήθεν αυστηροποιεί τους ισχύοντες κανόνες, που δήθεν βελτιώνει το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο. 

Στην πραγματικότητα, όμως, τι κάνει, κύριε Πρόεδρε; Μόνον κάποιες διευθετήσεις και βεβαίως διαιωνίζει το ισχύον ανεξέλεγκτο καθεστώς. 

Και όλα αυτά γίνονται στη χώρα μας, όταν ολόκληρη η Ευρώπη συγκλονίζεται πραγματικά από το πρόβλημα. Να βλέπουμε σε χώρες όπως η Γερμανία, να λειτουργούν οι κανόνες της δημοκρατίας, οι νόμοι που διέπουν τη λειτουργία για τη χρηματοδότηση των κομμάτων, να βλέπουμε τη δικαιοσύνη στις άλλες χώρες να ευαισθητοποιείται και να επεμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις αδιαφάνειας και κατασπατάλησης χρημάτων για την παραβίαση των κανόνων της δημοκρατίας. Ενώ βρισκόμαστε σε μία περίοδο που συγκλονίζεται και η δική μας χώρα από το φαινόμενο των διαπλεκομένων και ήδη έχουμε την εμπειρία των εκλογών του 1996, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά στο διεθνές προσκήνιο και έχουν συμβεί τόσα και τόσα στη χώρα μας, ερχόμαστε όλοι μας εδώ, μία ολόκληρη Βουλή να συζητήσουμε μπαλώματα, να συζητήσουμε για τα ψιμύθια ενός νόμου ο οποίος είναι αναποτελεσματικός, είναι πραγματικά μία ετικέτα και τίποτε παραπάνω. 

Ας δούμε όμως στην πραγματικότητα τι γίνεται και πού πραγματικά αυτές οι προτάσεις, όχι μόνο δεν είναι προτάσεις βελτιωτικές του συστήματος, αλλά κατά κάποιον τρόπο δημιουργούν και μία εικόνα υποκρισίας απέναντι στον ελληνικό λαό που μας προβληματίζει. 

'Άλλωστε το θέαμα που παρουσίασε η Βουλή σήμερα είναι χαρακτηριστικό. 'Οσοι Βουλευτές μίλησαν και από τα πέντε κόμματα που μετέχουν σε αυτήν τη συζήτηση, όλοι καταψήφισαν, μάλλον κατακεραύνωσαν αυτό το νομοσχέδιο ακόμα και οι Βουλευτές της κυβερνητικής παράταξης. Ακόμη επιφυλάξεις διατύπωσε και ο εισηγητής του Κυβερνώντος κόμματος. 

Δεν είναι τυχαίο αυτό, ότι όλοι εμείς που είμαστε εδώ και διαβάσαμε αυτήν την τροπολογία -γιατί οι άλλοι συνάδελφοί μας προφανώς δεν την έχουν διαβάσει- όλοι συμφωνήσαμε σε αυτό: ότι ντρεπόμαστε γιατί το μείζον θέμα των προεκλογικών δαπανών και της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων το συζητούμε εξ αφορμής μιας τροπολογίας που μπαλώνει κάποια πράγματα. Γιατί τι κάνει πραγματικά αυτή η τροπολογία; Μπορεί να κάνει και μερικά σωστά πράγματα, τα οποία μπορούμε να τα αναγνωρίσουμε. Ας πούμε βάζει κάποια όρια στις ποινές, αυξάνει τις ποινές, διότι αυτές οι διοικητικές ποινές ήταν πλέον για να κρυβόμαστε. Διευθετεί κάποιους όρους εισπράξεων των κομμάτων. Επιβάλλει ή επεξηγεί κάποιες απαγορεύσεις που επιβάλλονται στους υποψήφιους Βουλευτές κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. 

Αυτό είναι όμως το πρόβλημά μας; Αφήνω που τα περισσότερα παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις. Αλλά το βασικό πρόβλημα που καθιστά τελείως περιττή αυτήν την τροπολογία που συζητούμε, είναι ότι αφήνει άθικτο τον βασικό κορμό της ισχύουσας νομοθεσίας, ο οποίος είναι κατ'εξοχήν ελαττωματικός και αναποτελεσματικός. Δηλαδή, δεν αγγίζει το σύστημα ελέγχου και επιβολής των κυρώσεων. 

Που πάσχει; 'Οτι όλα αυτά που θεσμοθετούμε υπάρχουν ήδη στο νόμο και τα βελτιώνουμε με τις προτάσεις της διακομματικής επιτροπής που εισηγείται η κυρία Υπουργός. 'Ολα αυτά, είναι για τα χαρτιά. Και οι απαγορεύσεις των πανό, των διαφημίσεων και των φυλλαδίων και τα πλαφόν των δαπανών και δεν ξέρω τι άλλο είναι για τα χαρτιά. Δεν πρόκειται ποτέ να εφαρμοστούν. 'Εχουν ίσως την συνέπεια που είπε η κυρία Υπουργός, ότι θα τα διαβάσουν μερικοί και θα συνετιστούν. Ε λοιπόν, αυτοί που θα τα διαβάσουν και θα συνετιστούν, θα είναι οι μόνοι οι οποίοι θα εφαρμόσουν το νόμο. Αλλά δεν νομίζω ότι θα υπάρξουν κυρώσεις, διότι δεν υπάρχει όργανο παρακολούθησης της προεκλογικής διαδικασίας. Δεν υπάρχει διαρκές όργανο παρακολούθησης της χρηματοδότησης των κομμάτων και των δαπανών και δεν υπάρχει κατάλληλο όργανο για να επιβάλλει κυρώσεις. Και έρχομαι να το δείξω με λίγα πρακτικά λόγια αυτό το πράγμα. 

Υπάρχουν απαγορεύσεις, όπως λέει εδώ η διάταξη, για την ανάρτηση ή επικόλληση αεροπανό, γιγαντοαφισών, αφισών, φωτογραφιών κλπ., διακίνησης φυλλαδίων, διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών. 'Ολα φυσικά κατά την προεκλογική περίοδο. Ποιος τα ελέγχει αυτά κατά την προεκλογική περίοδο; Ποιος δηλαδή θα κατεβάσει τη γιγαντοαφίσα του υποψηφίου, ο οποίος παραβίασε βάναυσα αυτό το νόμο και την ανέβασε; Κανένας. Ποιος θα σβήσει τις φωτεινές επιγραφές, που είπατε ότι περιλαμβάνονται μέσα στις απαγορεύσεις; Κανένας. Θα διαρκούν καθ'όλην την προεκλογική περίοδο προς δόξαν του υποψηφίου ο οποίος θα κάνει αυτήν τη διαφήμιση. Και πότε θα προκύψει το θέμα, κύριε Πρόεδρε; Θα προκύψει θέμα εάν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου κάποιοι κάνουν καταγγελίες σε κάτι διακομματικές επιτροπές, στην κεντρική διακομματική που αποτελείται από τον Υπουργό Εσωτερικών και από εκπροσώπους των κομμάτων ή στις τοπικές περιφερειακές που έχουν ανάλογη σύνθεση. Αυτές οι επιτροπές δεν μπορούν να κάνουν τίποτα. Θα μαζέψουν τις καταγγελίες, θα καταγράψουν τέλος πάντων περί τίνος πρόκειται. Ποιοι; Οι εκπρόσωποι των κομμάτων θα διατρέξουν ολόκληρη την Αθήνα και τη Β' Αθηνών για να δουν πόσες γιγαντοαφίσες και πόσα πανό επικόλλησε κάποιος υποψήφιος; Αδύνατον. Και όλα αυτά λέει θα σταλούν στην κεντρική επιτροπή του άρθρου 19 του νόμου 2429. Ποια είναι αυτή η κεντρική επιτροπή; Ο Πρόεδρος της Βουλής και Βουλευτές, οι οποίοι συγκροτούνται μετά την συγκρότηση της νέας Βουλής και οι οποίοι θα αρχίσουν τότε να ερευνούν αυτές τις καταγγελίες και θα ελέγξουν βεβαίως και τους πίνακες δαπανών, τους οποίους θα υποβάλουν οι Βουλευτές. 

Τι θα ελέγξουν, κύριε Πρόεδρε; Μπορούν αυτοί αναδρομικά να ανατρέξουν στην προεκλογική περίοδο για να εκτιμήσουν την έκταση των παραβάσεων και την αλήθεια των παραβάσεων; Διότι μπορεί να υπάρχουν και ψευδείς και ανυπόγραφες καταγγελίες. Σε τι θα βασιστούν; Στο τι τους διεβίβασε η κεντρική διακομματική επιτροπή ή οι περιφερειακές διακομματικές επιτροπές;Κύριε Πρόεδρε, κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας και κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας; 

Εάν δεν υπάρχει ένα μόνιμο όργανο παρακολούθησης όλης της προεκλογικής διαδικασίας, το οποίο θα πρέπει να είναι και αρμόδιο για την επιβολή ποινών, ποινών που θα επιβάλλονται κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και υποχρεωτικά θα δημοσιεύονται διά των ραδιοτηλεοπτικών μέσων και του Τύπου, ώστε ο υποψήφιος που κάνει την παράβαση τουλάχιστον να έχει τη διαπόμπευση προς το εκλογικό σώμα, δεν κάνουμε τίποτε. 

Γι'αυτό, εμείς πιστεύουμε ότι βελτιώνοντας κατά κάποιο τρόπο σε πολλά σημεία την υπάρχουσα νομοθεσία και μη αγγίζοντας το καίριο περιεχόμενο που είναι, ποιος ελέγχει την όλη διαδικασία, ποιος επιβλέπει, ποιος την εκτιμά και ποιος επιβάλλει τις κυρώσεις, δεν κάνουμε πραγματικά τίποτε. 

Θα είχα μία πρόταση για την κυρία Υπουργό. Δεν μπαίνω μέσα στις λεπτομέρειες αυτής της τροπολογίας, γιατί πραγματικά πιστεύω ότι δεν αξίζει τον κόπο. Συμφωνώ με τους συναδέλφους, ειρήσθω εν παρόδω, που λένε ότι το πλαφόν που ανεβαίνει μπορεί να έχει την έννοια και τη σημασία που είπε η κυρία Υπουργός, αλλά μπορεί να σημαίνει και το αντίθετο, δηλαδή να κρύβει ακόμη περισσότερο τις υπέρογκες προεκλογικές δαπάνες. 'Άλλωστε θα συμβεί αυτό που είπα προηγουμένως, ότι η επιτροπή με τον Πρόεδρο της Βουλής και τους Βουλευτές που θα συγκληθεί μετά τις εκλογές θα αρχίσει μία μία περίπτωση να ελέγχει θα χρειαστεί δέκα χρόνια και θα ανατρέχει για να εκτιμήσει την παράβαση και να επιβάλει τις ποινές στο χρόνο των εκλογών. Δηλαδή, πραγματικά, κοροϊδευόμαστε σε αυτήν την Αίθουσα. 

Η κυρία Υπουργός βρήκε δικαιολογία, γιατί η Κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε με το θέμα μέχρι τώρα, συνδέοντάς το με το εκλογικό σύστημα. Επειδή δεν ήθελε η Κυβέρνηση να θίξει προφανώς το εκλογικό σύστημα, αυτό μας είπε, και επειδή όλα αυτά συνδέονται με το σύστημα του σταυρού -φαντάζομαι αυτό θα εννοούσε εκλογικό σύστημα- γι'αυτό απέφυγε σε όλην την περίοδο να ασχοληθεί με το πρόβλημα και το έθεσε δύο εβδομάδες πριν κλείσει η Βουλή. 

Καλά, η απορία μας είναι, έστω και αυτά με τα οποία ασχολήθηκε η Κυβέρνηση και η διακομματική επιτροπή μέχρι τώρα, από τα Χριστούγεννα μέχρι εδώ, δεν μπορούσαν να είχαν απασχολήσει την Κυβέρνηση ένα χρόνο πριν; Εκλογές θα γινόντουσαν κάποτε βέβαια νωρίς ή αργά, ακόμα και στο τέλος της τετραετίας. 'Έστω αυτές τις βελτιώσεις και πολλές άλλες που προφανώς έχουν μείνει απ'έξω, δεν μπορούσαν να την είχαν απασχολήσει; 'Έφταιγε λέει το εκλογικό σύστημα. Και μάλιστα, έτσι, με περισσή αλαζονεία μας βεβαίωσε ότι η Κυβέρνηση μετά τις εκλογές θα ασχοληθεί με το εκλογικό σύστημα και επομένως θα φέρει μια καινούρια ρύθμιση. 

Πρέπει να πούμε στην κυρία Υπουργό ότι το εκλογικό σύστημα δεν την εμπόδιζε να ασχοληθεί σωστά με τη χρηματοδότηση των κομμάτων. Ας αφήσουμε τους υποψηφίους διότι φαίνεται, λέει, ότι την εμποδίζει το σύστημα του σταυρού, το οποίο πράγματι εκτρέφει αυτού του είδους τη συμπεριφορά. Αλλά, με τα κόμματα δεν μπορούσε να είχε ασχοληθεί η Κυβέρνηση, με τη χρηματοδότηση των κομμάτων; Διότι, το πρόβλημα της χρηματοδότησης των κομμάτων υπάρχει και όταν ισχύει το σύστημα της λίστας. Και στη Γερμανία βλέπουμε που ισχύει το μεικτό σύστημα που είναι και το καλύτερο, εκεί έχει δημιουργηθεί πρόβλημα χρηματοδότησης των κομμάτων. 

Θα ήθελα όμως να πω, κύριε Πρόεδρε, ότι ο προβληματισμός για το σύστημα δεν είναι προβληματισμός της Κυβέρνησης που τώρα τον θυμήθηκε. 

Εμείς, η Νέα Δημοκρατία,έχουμε επανειλημμένως μιλήσει για μία βαθιά τομή στον τρόπο εκλογής των Βουλευτών, έχουμε εγκρίνει ήδη στο τελευταίο προσυνέδριο το μικτό σύστημα υπόδειξης των Βουλευτών, συνδυασμένο βέβαια με μία πραγματικά δημοκρατική οργάνωση των κομμάτων, μία οργάνωση που έχει επιδείξει η Νέα Δημοκρατία και με τα συνέδριά της και με όλες τις εσωτερικές διαδικασίες. 

Τελειώνοντας, θα ήθελα να κάνω μία έκκληση προς την κυρία Υπουργό. Εμείς βεβαίως δεν ψηφίζουμε αυτήν την τροπολογία, είναι σαφές. Δεν μπορούμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Δεν μπορούμε να κοροϊδεύουμε ούτε τους εαυτούς μας, ούτε τον ελληνικό λαό με διατάξεις που μπορεί να είναι εν μέρει σωστές ως προς το ουσιαστικό τους περιεχόμενο, αλλά είναι παντελώς ανεφάρμοστες για τους λόγους που προανέφερα, ελλείψει δηλαδή διαρκούς οργάνου ελέγχου και οργάνου επιβολής κυρώσεων. 

Εμείς, λοιπόν, δεν την ψηφίζουμε, αλλά θα ήθελα να ζητήσω να αποσύρει η κυρία Υπουργός τη διάταξη και είτε να μην την φέρει καθόλου, γιατί νομίζω ότι κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας αν ψηφίσουμε αυτήν τη διάταξη, είτε -το καλύτερο- να την μελετήσει μέχρι την επόμενη εβδομάδα και να βοηθήσουμε όλοι μας ώστε τουλάχιστον να γίνει μία εμβαλωματική λύση, γιατί ολόκληρο το σύστημα δεν μπορούμε να το φτιάξουμε μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο. Τουλάχιστον όμως να επέμβουμε δραστικά στο θέμα του ελέγχου και της επιβολής των κυρώσεων. Δεν είναι δυνατόν να τα αφήνουμε όλα στην επιτροπή του νόμου 19 και στον Πρόεδρο της Βουλής ο οποίος επιβάλλει τα διοικητικά πρόστιμα και καλείται να τιμωρήσει και εν ενεργεία Βουλευτές και εκείνους που δεν εξελέγησαν και είναι παραβάτες. 

Προτάσεις υπάρχουν και από τη μία επιτροπή και από την άλλη. Να υπάρξει ένα άλλο όργανο δικαστικού χαρακτήρα. Γιατί δεν θέλουμε τους δικαστικούς; Εμείς τους θέλουμε. Δεν είπαμε καθόλου όχι. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ., φαίνεται, είπε στην κυρία Υπουργό ότι δεν συμφωνεί με ανάμειξη δικαστών. Να οργανώσουμε ένα αμιγώς δικαστικό όργανο διαρκούς ισχύος και παρουσίας κατά την προεκλογική περίοδο, να βρούμε ένα μηχανισμό επιβολής των κυρώσεων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου για τις εκλογικές παραβάσεις, με ταυτόχρονη δημοσίευση του περιεχόμενου των αποφάσεων αυτών, είναι η δραστικότερη κύρωση. 'Έτσι με συμφωνία να δώσουμε μία εικόνα στον ελληνικό λαό, ότι σεβόμαστε την κρίση του, ότι εμπιστευόμαστε το αισθητήριό του και εν πάση περιπτώσει έχουμε διαθέσεις αναβάθμισης του πολιτικού μας ρόλου.

Print
694 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςPrivacy Statement© 2025 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω