Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΕ' -1 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1996:Αίτηση για σύσταση εξεταστικής επιτροπής(ΠΑΣΟΚ)και πρόταση για προανακριτική επιτροπή(ΝΔ)σχετικά με Καζίνο Φλοίσβου

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ., εάν είχατε κάποιες αμφιβολίες για το κατά πόσο θα έπρεπε να προχωρήσουμε σε Προανακριτική Επιτροπή ή όχι, οι αμφιβολίες αυτές θα έπρεπε να είχαν πλήρως παραμεριστεί στη συνείδησή σας μετά την παρουσία σ' αυτό το Βήμα αφ' ενός μεν του κ. Λαλιώτη, με την πραγματικά αποκαλυπτική αγόρευσή του, και αφ'ετέρου με την παρουσία της κας Παπανδρέου. Και οι δύο αποστασιοποιήθηκαν έντονα, όχι μόνο από την πολιτική των καζίνο που ακολούθησε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., αλλά και από τη συγκεκριμένη συμπεριφορά του κατηγορουμένου από εμάς Υπουργού. Απεδοκίμασαν με τόσο έντονο τρόπο όποια διαδικασία ακολουθήθηκε μέχρι τη στιγμή που ανεκάλεσε η κα Παπανδρέου την παραχώρηση του Φλοίσβου, ώστε αν αυτές οι δύο αγορεύσεις προστεθούν στα αδιάσειστα στοιχεία που μας έχουν διαβιβαστεί και κυρίως, στο πάρα πολύ σαφές και κατηγορηματικό πόρισμα του Αντεισαγγελέως του κ.Σίγουρα, δεν θα έπρεπε να σας είχε μείνει καμία αμφιβολία για το ότι αν υπάρχει μία υπόθεση, απ' όσες παρήλασαν δυστυχώς τα τελευταία χρόνια στη Βουλή για την εφαρμογή του νόμου περί Υπουργών, η πλέον αναμφισβήτητη και η πλέον αυταπόδεικτη θα ήταν αυτή ακριβώς εδώ η κατηγορία, την οποία έχουμε καταθέσει. 

Κύριοι συνάδελφοι, δεν μας είναι ευχάριστη αυτή η συζήτηση, αντίθετα μας είναι πάρα πολύ δυσάρεστη. Και οι εμπειρίες του παρελθόντος που υπάρχουν και από τις δύο πλευρές δεν ενισχύουν αυτού του είδους τα διαβήματα. Ακόμη, δεν μας είναι ευχάριστη μία πράξη η οποία είναι αρνητική, σχεδόν εχθρική, εναντίον ενός πρώην Υπουργού. Αλλά είναι δυνατόν, κύριοι συνάδελφοι, έστω αναλογιζόμενοι τις παλιές εμπειρίες, αλλά και από συναδελφική αλληλεγγύη, να κλείσουμε τα μάτια μπροστά σε κραυγαλέες παρανομίες και σκόπιμες παραβιάσεις του νόμου; Τί θα πούμε στον Ελληνικό Λαό που μας παρακολουθεί, όταν ένα τέτοιο σκάνδαλο χαρακτηρίζεται πλέον ως σκάνδαλο όχι μόνο από την αντιπολίτευση -που έχει χρέος να στηλιτεύει αυτές τις περιπτώσεις- αλλά και από την ίδια την Κυβέρνηση, από μέλη αυτής της Κυβέρνησης, και από υπουργικές αποφάσεις, που απαριθμούν με θαυμαστή λεπτομέρεια τις παρανομίες που έγιναν κατά την ανάθεση αυτής της συγκεκριμένης υπόθεσης του καζίνο στο Φλοίσβο; 

Κύριοι συνάδελφοι, διερωτώμαι: Πώς αντιλαμβάνεσθε το έργο αυτής της Εξεταστικής Επιτροπής, την οποία προτείνετε και με μία, όπως άκουσα με ευχαρίστηση μπορώ να πω, σύντομη προθεσμία; Πώς θα χρησιμοποιηθεί; 'Εχουμε μία πρόταση, ένα πόρισμα του Εισαγγελέως. Και θα σας απαντήσω κύριε Ιωαννίδη, ότι ναι μεν δεν προβλέπεται η έκδοση πορίσματος από τη Δικονομία μετά από προκαταρκτική εξέταση, αλλά ούτε και απαγορεύεται. Η πρακτική που ακολουθήθηκε όλα τα τελευταία χρόνια στις πολύ μεγάλες υποθέσεις που ξεκίνησαν με προκαταρκτική εξέταση, ήταν η έκδοση πορίσματος του Εισαγγελέως. 

'Εχουμε, λοιπόν, ένα πόρισμα του Εισαγγελέως Εφετών, το οποίο είναι σαφέστατο ως προς τις ποινικές ευθύνες. Πέρα όμως από το πόρισμα του εισαγγελέα, έχουμε έγγραφα αδιάσειστα που τεκμηριώνουν τα στοιχεία αυτής της υποθέσεως. Διερωτώμαι: Θα συγκροτηθεί Εξεταστική Επιτροπή, κύριοι συνάδελφοι, για να πάρουν όσοι θα μετέχουν σε αυτήν την επιτροπή τα έγγραφα για να τα διαβάσουν; Θα γίνει επιτροπή αναγνώσεως εγγράφων; Είναι αυταπόδεικτα τα αδικήματα από τα έγγραφα, τα οποία συγκροτούν την κατηγορία. Πέρα όμως από το πόρισμα και τα έγγραφα στα οποία θα αναφερθώ, αν έχω χρόνο, έχουμε και την απόφαση της κας Βάσως Παπανδρέου, η οποία απαριθμεί καταλεπτώς όλες τις παρανομίες που ενσυνείδητα διέπραξε ο κ. Λιβανός. Τέλος, έχουμε την πραγματικά αποκαλυπτική αγόρευση του κ. Λαλιώτη, ο οποίος αποστασιοποιήθηκε πλήρως από την τακτική του κ. Λιβανού και μας αποκάλυψε ότι διεφώνησε και κατά το χρόνο ακόμη κατά τον οποίο λαμβάνονταν αυτές οι αποφάσεις. Πέραν αυτών, έχουμε τη διαπίστωση του εισαγγελέα, ότι όλες αυτές οι παρανομίες, οι αυταπόδεικτες από τα έγγραφα, είναι συνειδητές πράξεις του κ. Λιβανού. Δηλαδή έχουμε δεδομένο το δόλο. 

Σας ερωτώ, λοιπόν: Τί να εξετάσει αυτή η Εξεταστική Επιτροπή και τί να ξαναέρθουμε να λέμε έπειτα από 2 ή 3 μήνες σε αυτή την Αίθουσα, πέραν του να ξαναδιαβάσουμε τα ίδια έγγραφα, τα οποία έχουμε αυτή τη στιγμή στα χέρια μας; 

Κύριοι συνάδελφοι, όταν ένας Υπουργός πρόκειται να πάρει μία πάρα πολύ σημαντική απόφαση, με την οποία παραχωρεί δικαιώματα του Δημοσίου, με την οποία παραχωρεί την εκμετάλλευση χώρων πολύ σημαντικών για τη διαβίωση των κατοίκων αυτής της πόλης και όταν παραχωρεί την άδεια εκμετάλλευσης χώρων και δραστηριοτήτων που αποφέρουν δισεκατομμύρια, δύο πράγματα πρέπει κυρίως να προσέξει. 

Πρώτον, να τηρήσει ευλαβικά τους τύπους που επιβάλλονται, προκειμένου να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου και δεύτερον να λάβει την απόφαση και στη συνέχεια να κάνει παραχώρηση των δικαιωμάτων, έπειτα από ουσιαστική εκτίμηση των προσφορών, τέτοια εκτίμηση που να καθιστά βεβαία την παραχώρηση σε έντιμους και αξιόπιστους αντισυμβαλλομένους. 

Τί έγινε σε αυτήν την περίπτωση; Τι βλέπουμε από τα στοιχεία; 'Οσον αφορά την ουσία, την αξιοπιστία των αντισυμβαλλομένων, το καζίνο παραχωρήθηκε σε μία κοινοπραξία "φάντασμα", η οποία ξεκίνησε με μία Α σύνθεση, όταν άρχισε η διαδικασία, και τελείωσε με μία τελείως διαφορετική σύνθεση, αφού εν τω μεταξύ μπήκαν και βγήκαν διάφορα νομικά πρόσωπα και εταιρίες. 

Ποιό ήταν όμως το αποτέλεσμα των μεταμορφώσεων αυτής της κοινοπραξίας που την παρακολουθούσε, βέβαια, από κοντά ο κ. Λιβανός, όπως όφειλε να την παρακολουθεί κάθε Υπουργός; 'Ηταν να εμπλακεί σε ένα αδιέξοδο η επιτροπή καζίνο υπό τον αντιπρόεδρο κ. Ρίκο και να μην μπορεί να αξιολόγησε στην πραγματικότητα την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητα εκείνων στους οποίους τελικά ανετέθη το καζίνο.

Δεν επιτρέπει ο χρόνος και δεν χρειάζεται άλλωστε να σας διαβάσω το πρακτικό της Επιτροπής. Η τοποθέτηση του κάθε μέλους -και όλα αυτά ήταν μέλη που επελέγησαν από την Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.- είναι αρνητική, γεμάτη επιφυλάξεις και με υπόδειξη, ότι πρέπει να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός. 

Συνεπώς από άποψη ουσίας τι άλλο θα εξετάσει η Εξεταστική Επιτροπή πέραν του, ότι θα διαβάσει μετά προσοχής αυτό το πρακτικό και τις καταθέσεις των ιδίων προσώπων που βρίσκονται στη δικογραφία;

Αλλά περνάω και στο δεύτερο σκέλος που πρέπει να τηρήσει ο Υπουργός, την τυπική νομιμότητα. Τηρήθηκαν οι τύποι οι οποίοι επιβάλλονται σ' αυτήν την περίπτωση; Μια θεμελιώδης τυπική διάταξη που δεσμεύει τον Υπουργό είναι, όταν παραχωρεί την εκμετάλλευση τουριστικού λιμένος, δηλαδή μαρίνας, να έχει τη γνωμοδότηση των αρμοδίων υπηρεσιών του ΕΟΤ και συγκεκριμένα μιας ορισμένης επιτροπής, ώστε να μπορεί να εκτιμήσει αν πρέπει ή δεν πρέπει να ανατεθεί η μαρίνα. 

Εδώ έγιναν αυτά που σας περιέγραψαν οι συνάδελφοι πάρα πολύ παραστατικά: 'Οχι μόνο δεν εδόθη η γνωμοδότηση της Επιτροπής του άρθρ. 30 εγκαίρως και πριν αποφασίσει η Επιτροπή των Καζίνο, αλλά και αργότερα, όταν εδόθη αρνητική γνωμοδότηση της επιτροπής και όταν ο Πρόεδρος της επιτροπής παρουσιάστηκε με το πρακτικό στα χέρια στον Υπουργό Τουρισμού και του επέστησε την προσοχή, ότι η γνωμοδότηση της επιτροπής είναι αρνητική και ότι πρέπει πάση θυσία να αποτραπεί η ανάθεση της εκμετάλλευση της μαρίνας στην κοινοπραξία, ο κ. Λιβανός του απάντησε "ναι, έχει δίκιο, δε θα προχωρήσω", τη μια ημέρα, την επομένη, όμως, μόνος του, χωρίς να ενημερώσει άλλους Υπουργούς -και εδώ δέχομαι την αγανάκτηση του κ. Λαλιώτη- υπέγραψε την παραχώρηση. 

Θέλουμε άλλη, λοιπόν, απόδειξη; Η Εξεταστική Επιτροπή πέραν του να διαβάσει το πρακτικό της Επιτροπής και την αρνητική της γνώμη, πέραν του να διαβάσει τις καταθέσεις του κ. Ρουχωτά, ο οποίος και προφορικά εκφράζει την αγανάκτησή του απ' αυτήν τη μεταχείριση, πέραν της αποφάσεως της κας Παπανδρέου, τί άλλο θα κάνει;  

Αυτά θα κάνει η Εξεταστική Επιτροπή. 'Ομως, δε μας φθάνει ότι τα έχουμε όλα εδώ, ώστε να προχωρήσουμε αμέσως στην προανακριτική; 

Και τέλος, κύριοι συνάδελφοι, είναι και η χωροθέτηση του όλου συγκροτήματος στο Φλοίσβο, που έπειτα και από την ομιλία του κ. Λαλιώτη μας άφησε ακόμη πιο πολλά ερωτηματικά. Κατάλαβα ότι ο κύριος Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. την κρίσιμη υπουργική απόφαση, που απετέλεσε και την αφετηρία της διαδικασίας -αν δεν υπήρχε αυτή η μοιραία απόφασή σας, κύριε Λαλιώτη, τίποτα δε θα γινόταν- μας είπε ότι την υπέγραψε για να περιστείλει τους όρους δόμησης που προβλέπονταν στον ν.2160. Πάντως το περίεργο είναι ότι και αυτή η απόφαση ήταν παράνομη, δεν είχε νομοθετική εξουσιοδότηση ούτε είχε κυρωθεί από τη Βουλή. Είδαμε το παρασκήνιο της μη κύρωσης. Και κυρίως ήταν αντίθετη με το Σύνταγμα. 

Επομένως πως παραχωρείται μια έκταση για τη χωροθέτηση αυτών των δραστηριοτήτων, όταν εκ προοιμίου είναι δεδομένες αυτές οι παρανομίες; 

Κύριοι συνάδελφοι, δε θα επεκταθώ άλλο στην ουσία της υπόθεσης και στο περιεχόμενο της κατηγορίας. Είναι όλα τόσο σαφή, ώστε δε χρειάζεται να παρουσιαστούν ακόμα αναλυτικότερα. 'Εγινε άλλωστε. 'Ομως εκείνο το οποίο μας προβληματίζει τώρα, είναι ποια εικόνα δίνουμε στον Ελληνικό Λαό, όταν έχουμε στα χέρια μας μια δικαστική αναφορά και μια δικογραφία που μιλάει από μόνη της. Ερχόσαστε, λοιπόν, εσείς οι Βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να πείτε στον Ελληνικό Λαό, ότι δεν είσαστε βέβαιοι ότι πρέπει να προχωρήσουμε στην εφαρμογή του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, δηλαδή στην προανακριτική επιτροπή;  

Αλλά ας ψάξουμε και από άλλη πλευρά λίγο το θέμα. Εδώ εμφυλλοχωρεί ένας πάρα πολύ σοβαρός κίνδυνος. Μας διαβεβαιώνετε, κύριοι συνάδελφοι και κύριοι Υπουργοί, ότι η προθεσμία αυτή θα είναι πολύ σύντομη. Μιλήσατε για δύο μήνες. Δεν ξέρω πότε αρχίζουν και πότε τελειώνουν αυτοί οι δύο μήνες. Δεν αποτελεί αυτό δέσμευση βεβαίως της Εξεταστικής Επιτροπής, διότι μπορεί με την πλειοψηφία της να διαπιστώσει ότι τα στοιχεία δεν έχουν συλλεγεί και να έρθει με μία νέα αίτηση παράτασης. 'Ετσι φθάνουμε χωρίς να το καταλάβουμε, συμπεριλαμβανομένων των αργιών των Χριστουγέννων, του Πάσχα και διαφόρων άλλων ενδιαμέσων αργιών, στον Ιούνιο και ένα από τα πλέον αυταπόδεικτα σκάνδαλα οδηγείται στην παραγραφή. Πώς θα αντιμετωπίσουμε τον Ελληνικό Λαό, κύριοι συνάδελφοι, και πρώτοι εσείς, κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ.; 

Θα ήθελα ακόμη να πω -και μ' αυτο θα τελειώσω- ότι αν αυτή τη στιγμή είμαστε πνιγμένοι με τις προθεσμίες του νόμου περί ευθύνης υπουργών, αν υφιστάμεθα όλες τις αρνητικές συνέπειες του νόμου αυτού που περιέγραψε και ο κ. Ιωαννίδης, ποιος φταίει; Ποιος ήταν στην εξουσία; Ποιος μπορούσε να φέρει νόμο για την τροποποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών; 

Τι θέλετε, κύριοι συνάδελφοι; Να θυμηθώ τί εμπνεύσεις είχε ο κύριος Βενιζέλος, που προκάλεσαν και την αναστάτωσή σας, για το νόμο περί ευθύνης υπουργών και πού σταμάτησαν οι δικές σας πρωτοβουλίες για την αναμόρφωση του νόμου; 

Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε νόμο περί ευθύνης υπουργών, τον οποίο έχει στα χέρια του ο κ. Ιωαννίδης και έκανε και τη δέουσα αξιολόγηση. Ναι, κύριε Ιωαννίδη, λέμε ότι αυτή η Προανακριτική Επιτροπή, που προβλέπεται τώρα, να είναι προκαταρκτική. Δεν έχουμε καμία αντίρρηση και συμφωνούμε σ' αυτό. Αλλά αυτήν τη στιγμή έχουμε δεδομένο τον ισχύοντα νόμο και εξάλλου εκείνο που έχουμε δεδομένο είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν εξισούται η διαδικασία της Εξεταστικής Επιτροπής, που είναι γενικής φύσεως εξέταση, με μία καθαρά δικαστική ανάκριση, που είναι η προανάκριση του ισχύοντος νόμου, αυτή που εμείς βαπτίζουμε Προκαταρκτική Εξέταση στο δικό μας νόμο περί ευθύνης υπουργών. Επομένως, είναι διαφορετικά τα πράγματα. Και αυτό που λέμε εμείς, είναι περίπου αυτό που ισχύει σήμερα. 

'Οσον αφορά την αποσβεστική προθεσμία: Παρ' όλο που ο κ. Κουβελάκης επεχείρησε να κάνει κάποιες τροποποιήσεις, τελικά, πιεζόμενος προφανώς από εκείνους που είχαν την κυβερνητική εξουσία, έμεινε στην ασφυκτική προθεσμία του ν. 802. 'Ομως το επιστέγασμα της ματαίωσης κάθε αναμόρφωσης, αναθεώρησης και εκσυγχρονισμού του νόμου περί ευθύνης υπουργών, αλλά και γενικά του συστήματος της ευθύνης των υπουργών, ήταν η απόφασή σας να ματαιώσετε τη συνταγματική μεταρρύθμιση. Γιατί αν είχαμε προχωρήσει σε πραγματική μεταρρύθμιση του άρθρου 86 του Συντάγματος, τότε δε θα είχαμε να υποφέρουμε από αυτές τις δυσμενείς πράγματι συνέπειες ενός νόμου παρωχημένου και ακατάλληλου. Ποιος πρέπει να αιτιάται εαυτόν για τα δεινά αυτής της στιγμής; Εσείς, κύριοι συνάδελφοι, που δεν προχωρήσατε τη μεταρρύθμιση. 

Κύριοι συνάδελφοι, τελειώνοντας, θα ήθελα να πω τούτο. Είναι πάρα πολύ υπεύθυνη η πρόταση την οποία έχουμε καταθέσει, όχι μόνο κατά το περιεχόμενό της, το οποίο όλοι έχετε διαβάσει και είμαι βέβαιη ότι το συμμερίζεσθε, αλλά είναι υπεύθυνη και ως κίνηση πολιτική και δικαστική. Και αποδεικνύεται από το γεγονός ότι συγκεντρώνει την επιδοκιμασία και των άλλων Κομμάτων της Αντιπολίτευσης. 

Είναι -και πραγματικά κάνω έκκληση σ'αυτό το σημείο- μια μεγάλη ευκαιρία να δείξουμε στον Ελληνικό Λαό την ευαισθησία μας και να απαντήσουμε στις κατηγορίες που απευθύνονται κατά του πολιτικού κόσμου, ότι όλοι μαζί προσπαθούμε να συγκαλύψουμε ευθύνες μας, και ότι όλα τα περί διαφάνειας και εντιμότητας που λέμε είναι μόνο για προεκλογική κατανάλωση. 

Αυτά που λέγατε, που λέτε και που πιστεύω ότι τα πιστεύετε, κύριοι συνάδελφοι, εδώ είναι η ώρα να αποδείξετε ότι θα τα κάνετε και πράξη.

Print
696 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςPrivacy Statement© 2025 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω