ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΝΑ'-16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1999(πρωί):Πρόταση ΝΔ σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για τον διαγωνισμό του προκαθορισμένου στοιχήματος(Κοιν. Εκπρόσωπος)
Το τελευταίο περιστατικό με τον κ. Κεφαλογιάννη, ο βομβαρδισμός των εγγράφων που υφιστάμεθα εμείς, οι πράκτορες του ΟΠΑΠ, ο κάθε 'Ελληνας αυτήν τη στιγμή από τον ίδιο τον ΟΠΑΠ σχετικά με το προκαθορισμένο στοίχημα, η νευρικότητα όλη αυτή, ένα και μόνο προδίδει, ότι κάτι υπάρχει πίσω από την υπόθεση, το οποίο η Κυβέρνηση προσπαθεί να αποκρύψει με τις κραυγές.
Οφείλω κατ' αρχήν να ξεκαθαρίσω τη θέση της Νέας Δημοκρατίας, διότι αμφισβήτησε ο κύριος Υπουργός το ενδιαφέρον μας για τον ΟΠΑΠ, όταν έπλεξε το εγκώμιο -και ορθώς- του οργανισμού ο οποίος χρηματοδοτεί επαξίως ολόκληρο τον αθλητισμό. Μας είπε ότι θέλουμε να συρρικνώσουμε τη δραστηριότητά του, διότι αποκλείουμε ορισμένου είδους δραστηριότητες, όπως το προκαθορισμένο στοίχημα, γιατί θέλουμε πράγματι να αποξενώσουμε τον ΟΠΑΠ από τη δράση του. "Αποστερείτε" -λέει- "τον ΟΠΑΠ από το δικαίωμα να διεξάγει αυτά τα παιχνίδια; Δεν θέλετε αυτά τα παιχνίδια κάτω" -είπε- "από κρατικό και κοινωνικό έλεγχο;"
Και εδώ είναι το ζουμί της υποθέσεως. Δεν αρνούμεθα τίποτε κάτω από κρατικό και κοινωνικό έλεγχο και ιδίως αυτό το συγκεκριμένο στοίχημα. Δεν μιλάω τώρα ούτε για το βιντεολόττο, ούτε για κουλοχέρηδες. Αυτά τα έχουμε πει κατά κόρον και ξέρετε και σεις οι ίδιοι, που αντιταχθήκατε σ' αυτά, τι ακριβώς σημαίνουν. Αλλά πού είναι ο κρατικός και κοινωνικός έλεγχος ειδικά σ' αυτό το προκαθορισμένο στοίχημα, για το οποίο μας μίλησε ο κύριος Υπουργός;
Το πρόβλημα τελικά πηγαίνει πολύ πιο μακριά. Δεν έχουμε να συζητήσουμε και να θέσουμε υπό την κρίση της εξεταστικής επιτροπής, που ζητούμε, μόνο την προϊστορία αυτής της ιστορίας, δηλαδή την έκθεση σκοπιμότητας, το διαγωνισμό, τη διακήρυξη, τον αποκλεισμό δεκαέξι εταιρειών κ.ο.κ., την αλληλογραφία κλπ. Πρέπει να θέσουμε υπό την κρίση της εξεταστικής επιτροπής -και σας καλώ να το εκτιμήσετε- τη σύμβαση που υπεγράφη το Μάρτιο του 1999, την οποία απέκρυψε συστηματικά το Υπουργείο, ο κύριος Υπουργός, ο ΟΠΑΠ και όλοι οι αρμόδιοι από τη Βουλή. Πράγματι έγινε τέτοια μεθόδευση, που τη δέχτηκε ο κύριος Υπουργός.
Αλλά ξέρετε ποια είναι η εξήγηση; Η σύμβαση αυτή αποτελεί το κορύφωμα του ολοκληρωτικού ξεπουλήματος του ΟΠΑΠ ως προς το προκαθορισμένο στοίχημα στον ανάδοχο αυτής της υποθέσεως, ένα ξεπούλημα για το οποίο μιλάνε τα πάντα.
Βέβαια ο κύριος Υπουργός δεν δίστασε ούτε και με τους εισαγγελείς να τα βάλει ούτε και με τη δικαστική εξουσία. Τι σήμαινε το υπονοούμενό σας, κύριε Υπουργέ, ότι "την υπόθεση την κρατάει ο εισαγγελέας Ζορμπάς και βγάλτε εσείς τα συμπεράσματά σας"; Τι συμπεράσματα να βγάλουμε; Γιατί το είπατε, κύριε Υπουργέ;
Τι σημαίνει ότι ο κ. Ζορμπάς έδωσε την εντολή για την προκαταρκτική εξέταση κάποιες μέρες, που αναπληρούσε τον προϊστάμενο; Σημαίνει τίποτε αυτό; Αν υπάρχει κάτι που υπονοείτε με αυτό, πείτε το για να σας απαντήσω αρμοδίως. Αλλά δεν θέλω να προχωρήσω παραπέρα σ' αυτές τις αιχμές, που προσβάλλουν και το Κοινοβούλιο, προσβάλλουν και τη δικαιοσύνη.
Η νευρικότητα εξηγείται, γιατί τώρα απεκαλύφθη το επίμεμπτο περιεχόμενο αυτής της σύμβασης. Και σήμερα υπάρχουν δημοσιεύματα στις εφημερίδες, που λένε ότι η εισαγγελική έρευνα θα υπεισέλθει και στην έρευνα της σύμβασης.
Η σύμβαση αυτή υποτίθεται ότι έχει γίνει κατ' εφαρμογή του ν. 2433/66 και του π.δ. 250/97. Ο ν. 2433/66 δίνει εξουσιοδότηση με προεδρικό διάταγμα να ανατεθεί η οργάνωση και λειτουργία του στοιχήματος, διατηρουμένης της διαχείρισής του από τον ΟΠΑΠ. Το προεδρικό διάταγμα στο άρθρο 1 λέει ότι ο ΟΠΑΠ έχει την αποκλειστικότητα στη διαχείριση. Το στοίχημα ανήκει κατ' αποκλειστικότητα στο ελληνικό δημόσιο και κατ' επέκταση στον ΟΠΑΠ και μπορεί ο ΟΠΑΠ μόνος του να το διαχειριστεί αναθέτοντας σε τρίτους κάθε αναγκαίο μέτρο, με το οποίο θα εξασφαλίζεται η κανονική και απρόσκοπτη οργάνωση και λειτουργία, κύριοι συνάδελφοι. Τώρα βέβαια αυτό το διάταγμα έχει και ένα άρθρο 10 παρακάτω, που παρ' όλο ότι το άρθρο 1 που σας διάβασα είναι απολύτως σαφές, αυτό το άρθρο 10 λέει ότι ο αποκλειστικός διαχειριστής ΟΠΑΠ δύναται να αναθέτει έναντι ποσοστού μετά από διεθνή διαγωνισμό σε ένα ή περισσότερο αναδόχους την οργάνωση, λειτουργία και υποστήριξη κλπ., σε τρίτον.
Κύριε Υπουργέ, εγώ ζητώ να καταθέσετε τώρα στη Βουλή όχι μόνο την πρώτη σελίδα του πρακτικού επεξεργασίας του διατάγματος από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που την καταθέσατε για να μας δείξετε την ημερομηνία -έχετε δίκιο στις ημερομηνίες, όπως τις παρουσιάζετε- αλλά και για να δούμε την τοποθέτηση του Συμβουλίου της Επικρατείας στο άρθρο 10, καίτοι δεν έχει πολύ μεγάλη σημασία, διότι το διάταγμα είναι σαφές. Η αποκλειστική διαχείριση ανήκει στον ΟΠΑΠ. Εν τούτοις, δεν ξέρω, υπάρχει κάποια αμφιβολία για το πόσο πέρασε από την επεξεργασία και το άρθρο 10.
Εν πάση περιπτώσει να δούμε αυτήν τη σύμβαση, για να δούμε τελικά ποιο είναι το αποτέλεσμα όλης αυτής της αλληλουχίας γεγονότων, για τα οποία μιλάμε, όπως η έκθεση σκοπιμότητας που μπήκε στην άκρη και δεν έλεγε αυτά που είπατε, κύριε Υπουργέ. Αν μου μείνει χρόνος θα σας πω τι λέει η έκθεση σκοπιμότητας, που θέλει και την οργάνωση και τη λειτουργία του στοιχήματος από τον ΟΠΑΠ.
Εν πάση περιπτώσει όμως, κύριοι συνάδελφοι, σημασία έχει η σύμβαση την οποία υπέγραψε ο ΟΠΑΠ, δηλ. ποια σχέση έχει αυτή η σύμβαση με τη διακήρυξη που έγινε και στην οποία μετέσχε ο ανάδοχος και ποια σχέση έχει με το ν. 2433, με το π.δ. 250 και με το άρθρο 10. Λέει ότι ανατίθεται η οργάνωση και λειτουργία, αλλά εγώ υποστηρίζω ότι ανατίθεται ολοκληρωτικά σχεδόν και η διαχείριση. Κάπου λεκτικά αναφέρεται ότι τη διαχείριση την κρατάει ο ΟΠΑΠ, αλλά δεν κρατάει τελικά τίποτα.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη διακήρυξη και με όσα μας διαβεβαίωσε ο κύριος Υπουργός, τα ελληνικά αθλητικά παιχνίδια που θα μπαίνουν μέσα στο διαγωνισμό, θα καθορίζονται από τον ΟΠΑΠ. Λίγο πολύ το λέει και η διακήρυξη. Λέει ότι για κρίσιμα θέματα ο ΟΠΑΠ κρατάει για τον εαυτό του τις αποφάσεις. Έχει ορισμένα παραδείγματα κρισίμων θεμάτων, μεταξύ των οποίων είναι και η απόφαση χρησιμοποίησης πάσης φύσεως ελληνικών αθλητικών γεγονότων.
Εγώ ρωτώ κατ' αρχήν, γιατί δεν βγήκαν τελείως όπως είπε ο κύριος Υπουργός, τα ελληνικά αθλητικά παιχνίδια. Και το ερωτώ, κύριοι συνάδελφοι, γιατί είναι γνωστή η σχέση του κυρίου μετόχου της εταιρείας, του αναδόχου, με αθλητικές εταιρείες που διεξάγουν αθλητικά παιχνίδια.
Γιατί μας διαβεβαιώνει ο κύριος Υπουργός στην Επιτροπή ότι δεν θα μπουν τα ελληνικά αθλητικά παιχνίδια; Δηλαδή, ενώ μπαίνει ο περιορισμός μέσα στη διακήρυξη, έρχεται η σύμβαση και λέει ότι μέσα σ' αυτά που ο εργολάβος αποφασίζει είναι και η επιλογή γεγονότων, η επιλογή παιχνιδιών, συστημάτων, για τη διεξαγωγή στοιχημάτων προκαθορισμένης και μεταβλητής απόδοσης.
Δεύτερο κρίσιμο θέμα, που κρατάει ο ΟΠΑΠ, υποτίθεται για τον εαυτό του και δεν το αφήνει στον εργολάβο, είναι η σύνταξη των κανονισμών διεξαγωγής των παιχνιδιών. Θέλετε να ακούσετε τι λέει η σύμβαση για τους κανονισμούς; Στο κεφάλαιο 5.3 την πρόταση των κανονισμών διεξαγωγής των παιχνιδιών λέει ότι την κάνει ο εργολάβος. Ο δε ΟΠΑΠ υποχρεούται, εντός ευλόγου χρόνου να εγκρίνει τους κανονισμούς, άλλως αν παρέλθει ο εύλογος χρόνος ισχύουν οι προτάσεις, ενώ μπορεί να αρνηθεί λέει, ο ΟΠΑΠ αλλά μόνο για σπουδαίο λόγο και κατόπιν αιτιολογημένης απόρριψης. Αντιλαμβάνεσθε, κύριοι συνάδελφοι, τι γίνεται; Με τη διακήρυξη λέμε ότι την ευθύνη των κανονισμών την έχει ο ΟΠΑΠ και εδώ, οι κανονισμοί που ξέρουμε τι σημασία έχουν, καταρτίζονται από τον ανάδοχο.
Άλλο σημείο. Είπε ο κύριος Υπουργός ότι το λογισμικό, για το οποίο έγινε όλη αυτή η αλληλογραφία που εμείς υποθέσαμε ότι επηρέασε τη διακήρυξη -και μπορεί να την επηρέασε- κατερρίφθη, γιατί οι τρεις καθηγητές είπαν ότι η αλληλογραφία αυτή περί του λογισμικού δεν έχει καμία σχέση με τους όρους της διακήρυξης.
Αν διάβασα καλά, μάλιστα γιατί μόλις τώρα το διάβασα, ένας απ' αυτούς -αν δεν κάνω λάθος ο κ. Αναπολιτάνος- λέει, υπό τον όρο ότι δεν θα παραχωρηθεί εξουσία λογισμικού στον ανάδοχο, πράγμα το οποίο δεν φαίνεται από τη διακήρυξη.
Ακούστε λοιπόν τι λέει για το λογισμικό. Ο εργολάβος, καθ' όλη τη διάρκεια της συμβάσεως, θα αναλάβει ο ίδιος ή θα αναθέσει σε συνδεδεμένες με αυτόν εταιρείες ή σε τρίτους, την ανάπτυξη του λογισμικού για τη διενέργεια και τη διαχείριση -risk managment, αποδόσεις κλπ.- αθλητικών, ιπποδρομιακών ή άλλων παιχνιδιών-συστημάτων. Αυτήν την ανάθεση δεν την εγκρίνει βέβαια ο ΟΠΑΠ. Επομένως, ο ανάδοχος μπορεί ανά πάσα στιγμή να βάλει μια συνδεδεμένη μ' αυτόν εταιρεία ή έναν τρίτο, οποιονδήποτε επιλέξει μέσω του λογισμικού, να μπει μέσα και να συνδιαχειρίζεται το στοίχημα.
Άλλο τραγελαφικό. Κάπου λέει σχετικά με το αντικείμενο της σύμβασης, μεταξύ των άλλων, ότι αναθέτει στον ανάδοχο την οργάνωση και διεξαγωγή τηλεφωνικού στοιχήματος. Αυτό το στοίχημα είναι ανύπαρκτο βέβαια, διότι δεν έχει ψηφιστεί. Ακούστε τη διατύπωση της σύμβασης: "Στο διάστημα ισχύος της παρούσης συμβάσεως, ο οργανισμός θα αναθέσει κατ' αποκλειστικότητα και ο εργολάβος υποχρεούται να αναλάβει τη λειτουργία του τηλεφωνικού στοιχήματος, εφόσον υπάρχει η σχετική νομοθετική ρύθμιση που να επιτρέπει τη λειτουργία του τηλεφωνικού στοιχήματος".
Καταλαβαίνετε τι θα πάθουμε, κύριοι συνάδελφοι; Θα έρθει αναγκαστικά στη Βουλή η ρύθμιση του τηλεφωνικού στοιχήματος, διότι δεν γίνεται αλλιώς, αλλά εκ των προτέρων αυτό θα έχει ανατεθεί ήδη στον ανάδοχο. Το λέω για να καταλάβετε που κινούμεθα.
Θα μπορούσα να πω και άλλα για τη σύμβαση, αλλά δεν είχα και χρόνο να τα βρω. Κάθησα χθες και προχθές, μόλις περιήλθε στα χέρια μου αυτή η σύμβαση από το γραφείο του κ. Κεφαλογιάννη, να τη δω, να τη μελετήσω για να καταλάβω ποια σχέση έχει αυτή η τελευταία σύμβαση με τα προηγούμενα γεγονότα.
Να αναφερθώ στα προηγούμενα που είναι αντικείμενο της αίτησής μας; Να αναφερθώ και σ' αυτά, αλλά νομίζω ότι όλα αυτά ωχριούν μπροστά σε όσα που προκύπτουν ανάγλυφα από την τηρηθείσα μυστική σύμβαση.
Τι να πάρω; Ας πάρω την έκθεση σκοπιμότητας, όπου ο ΟΠΑΠ με πολυμελή επιτροπή είχε αποφανθεί το 1996 ότι το στοίχημα πρέπει να γίνει καθ' ολοκληρίαν από τον ΟΠΑΠ. Μας είπε ο κύριος Υπουργός ότι κρατάει επιφυλάξεις η επιτροπή αυτή, αλλά εγώ διαβάζω: "Για τους λόγους που προαναφέρθηκαν κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο να καθιερωθούν τα αθλητικά στοιχήματα και στην Ελλάδα, η οργάνωση και διεξαγωγή τους να ασκείται αποκλειστικά μέσω του ΟΠΑΠ με δικαίωμα μη μεταβιβαζόμενο, όπως προβλέπεται στο βασιλικό διάταγμα ... τάδε".
Λέει βεβαίως μετά η έκθεση σκοπιμότητας ότι δε μπορεί ίσως να τα κάνει όλα μόνος του ο ΟΠΑΠ, διότι δεν έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό και την τεχνογνωσία, αλλά προτείνει τη συνεργασία του ΟΠΑΠ με μια από τις εταιρείες του εξωτερικού, εξειδικευμένη στον τομέα των αθλητικών στοιχημάτων, με δεδομένο ότι αυτές κατά τεκμήριο διαθέτουν μεγάλη εμπειρία. Και όντως έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλου και όχι συνεργάτου, ο οποίος κηρύχθηκε άγονος. Στη συνέχεια βγήκε ο νόμος, βγήκε το προεδρικό διάταγμα, γίνεται η διακήρυξη, προηγείται όλη αυτή η αλληλογραφία, την οποία εμείς θεωρήσαμε επιλήψιμη -και μέχρις αποδείξεως του εναντίου είναι επιλήψιμη- και τελικά έγινε αυτή η σύμβαση.
Όλα αυτά τα οποία εξέθεσα δεν αποβλέπουν στο να μειώσουν την εμβέλεια του ΟΠΑΠ. Εάν ενδιαφερόμαστε για κάτι είναι για να στηριχθεί ο ΟΠΑΠ να μπορέσει να επιτελέσει το πράγματι σοβαρό έργο, το οποίο επιτελεί. Δεν στρεφόμαστε επίσης εναντίον ιδιωτών, οι οποίοι επιδιώκουν το συμφέρον τους και προσπαθούν να επιβάλουν τα συμφέροντά τους. 'Όταν ζούμε μάλιστα σε μια χώρα όπου η επίβλεψη του ανταγωνισμού είναι ανύπαρκτη, τι θέλετε να γίνει; Ο κάθε επιχειρηματίας προσπαθεί να επιβάλει τα συμφέροντά του και να αποκτήσει δεσπόζουσα θέση. Ποιος μπορεί να τον μεμφθεί γι' αυτό, όταν έχουμε μια επιτροπή ανταγωνισμού, της οποίας ο πρόεδρος ήρθε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και μας είπε ότι από τις διακόσιες πενήντα με τριακόσιες εκκρεμείς υποθέσεις για έλεγχο δεσποζούσης θέσεως και παραβίασης του ανταγωνισμού έχει διεκπεραιώσει κάποιες ελάχιστες και όταν στην πραγματικότητα ο έλεγχος του ανταγωνισμού στη χώρα μας είναι ανύπαρκτος;
Δεν τα βάζουμε λοιπόν ούτε με τον ΟΠΑΠ ούτε με τους ιδιώτες που η δουλειά τους είναι να επιδιώκουν τα συμφέροντά τους και να κλείνουν όλα τα ανοίγματα, τα οποία τους προσφέρει εκουσίως ή ακουσίως η πολιτεία.
Το πρόβλημά μας όμως είναι άλλο, κύριοι συνάδελφοι, ημών και υμών των συναδέλφων της Πλειοψηφίας, δηλαδή το πώς λειτουργεί αυτό το κράτος, πώς λειτουργεί η διαφάνεια, πώς λειτουργούν οι κανόνες του ανταγωνισμού. Εγώ δεν θέλω να ρίξω το ανάθεμα στον κύριο Υπουργό Αθλητισμού, ο οποίος είναι και αυτός κάπου μπλεγμένος μέσα στα γρανάζια αυτού του αδιαπέραστου συστήματος συμφερόντων. Δεν κάνουμε μομφή με την αίτηση εξεταστικής επιτροπής σε κανένα. Να σας πω στο τέλος, τέλος ότι ούτε ποινικές ευθύνες επικαλούμεθα, άσχετα αν η εισαγγελική αρχή θα προχωρήσει στο έργο της και θα κάνει αυτό που πρέπει να κάνει και όπως θέλει να το κάνει, ούτε αποδίδουμε σημασία εάν οι ποινικές διερευνήσεις δεν αποδώσουν. Αυτό δεν έχει σημασία για μας, δεν έχει σημασία για την εξεταστική επιτροπή. Αυτό που έχει σημασία είναι εμείς, η Βουλή, να αποφασίσουμε να βάλουμε το χέρι επί τον τύπον των ήλων. Να πάρουμε σαν παράδειγμα θα σας έλεγα και όχι σαν υπόδειγμα, αυτήν την αλληλουχία γεγονότων που ξεκίνησε το 1996 με μια έκθεση σκοπιμότητας που έλεγε στον ΟΠΑΠ να πάρει τα πάντα και τελείωσε το Μάρτιο του 1999 με μια σύμβαση όπου ο ΟΠΑΠ απαλλοτριώνει τα πάντα στον ανάδοχο. Και να δούμε τι δεν λειτούργησε καλά μέσα σ' αυτήν την αλληλουχία γεγονότων. Και νομίζω ότι ένα ΝΑΙ στην εξεταστική επιτροπή, θα είναι ένα ΝΑΙ στο αίτημα για διαφάνεια, που δεν είναι μοναδικά αίτημα της Νέας Δημοκρατίας ελπίζω. Ελπίζω ότι είναι και δικό σας αίτημα. Πρέπει να είναι αίτημα ολόκληρης της Βουλής." […]
Πρέπει να θυμάστε, κύριε Υπουργέ, τα εξής: Πρώτον, ότι η Επιτροπή είπε πως θα συντάξει πόρισμα, το οποίο δεν συνέταξε. Και δεν φταίμε εμείς οι μεμονωμένοι Βουλευτές εάν η Βουλή δεν πήρε την πρωτοβουλία για τη σύνταξη του πορίσματος. Αυτό, όμως, είναι έλασσον.
Το άλλο, το οποίο το θυμάστε καλά -δυστυχώς δεν είναι γραμμένο στο Πρακτικά, αλλά πιστεύω ότι δεν θα το ανακαλέσετε- είναι ότι εσείς ο ίδιος είπατε και με διαβεβαιώσατε, πως πριν υπογραφεί αυτή η σύμβαση με τον ανάδοχο -όποιος είναι- θα σας τη δείξουμε, θα έρθει στη Βουλή. Και αντ' αυτού, αντί να έρθει στη Βουλή, απαντά ο Υπουργός σε δύο ερωτήσεις Βουλευτού, ότι δεν μπορούμε να τη δώσουμε διότι αποτελεί απόρρητο. Τώρα, το εάν και πότε εγώ την έμαθα ή δεν την έμαθα από τον κ. Κεφαλογιάννη ή όποιος κύριος εδώ είχε την πρόνοια να ρωτήσει τον κ. Κεφαλογιάννη, αυτό το αφήνω να το εκτιμήσουν οι κύριοι συνάδελφοι.
Καταθέτω και στα Πρακτικά τις ερωτήσεις του κ. Κεφαλογιάννη.
Για το διαγωνισμό των τερματικών θα σας πω. Το θέμα, όμως, κύριε Πρόεδρε -και τελειώνω- είναι ότι εμείς δεν αναφερθήκαμε στον εξοπλισμό του ΟΠΑΠ, εάν αυτός μπορεί να περιορίζεται ή να επεκτείνεται με δεδομένα της βασικής εταιρείας η οποία έχει τον εξοπλισμό. Εμείς αναφερθήκαμε στο γεγονός ότι εκείνος που έχει αυτόν τον εξοπλισμό και τον επεκτείνει και τον διευρύνει και τον βελτιώνει σχεδόν ελευθέρως, ο ίδιος μπαίνει για να οργανώσει στοίχημα στο οποίο επίσης μετέχει ως αθλητικός παράγων. Αυτό είναι το πρόβλημα." […]
Πρόκειται περί διαστροφής των γεγονότων. 'Όχι μόνο ψηφίσαμε το ν. 2741, αλλά η δική μας παράταξη πρώτη, με το ν. 2145/93, εισήγαγε τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις προμήθειες του δημοσίου. Εμείς ψηφίσαμε διάταξη για το Ελεγκτικό Συνέδριο με το ν. 2145. Και ήλθε μετά το ΠΑ.ΣΟ.Κ. απέσυρε όλο το νόμο και τη σχετική διάταξη. Επομένως, ο κύριος Υπουργός να αφήσει τις διαστροφές των λόγων της Νέας Δημοκρατίας. Γενικώς θα του έλεγα να εγκαταλείψει τις διαστροφές των επιχειρημάτων, διότι στο τέλος θα διαστραφεί τόσο πολύ η επιχειρηματολογία του, ώστε θα χάσει και ο ίδιος τον προσανατολισμό του. […]
Να ξέρετε λοιπόν πρώτον, ότι ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι κακέκτυπο των προκατόχων του, αλλά είναι ηρωικός συνεχιστής των προκατόχων του και δεν απομακρύνεται απ' όσα έχουν πει οι προκάτοχοί του. Δεν είναι σαν το δικό σας Αρχηγό που με το προσωπείο του σοσιαλιστικού μετασχηματισμού ή το αληθινό πρόσωπο του θαυμαστή των αλβανικών προτύπων, ξέχασε τι έλεγε τον καιρό που ήταν στέλεχος του πρώτου ΠΑ.ΣΟ.Κ. και Υπουργός σε διάφορα Υπουργεία. Κι έρχεται τώρα, με διαφορετικό προσωπείο και διαφορετική επιχειρηματολογία να υιοθετήσει συστήματα και προσανατολισμούς που δεν του ταιριάζουν, διότι στο βάθος είναι αυτό που ήταν και που δεν είναι σε θέση να το συνεχίσει.
Είπατε ότι τα επιχειρήματά μας έχουν συντριβεί και γι' αυτό καταφύγαμε στο Προκαθορισμένο Στοίχημα. Ποια επιχειρήματα έχουν συντριβεί; Απήντησε ο κύριος Υπουργός σε κανένα από τα επιχειρήματα που φέραμε σ' αυτήν την Αίθουσα, για να στηρίξουμε την πρόταση για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής; Απήντησε σε καμία από τις αιτιάσεις που φέραμε, αιτιάσεις που έχουν σχέση και με τη διαδικασία και με τη σύμβαση; Στα επιχειρήματά μας για το ότι η σύμβαση για το Προκαθορισμένο Στοίχημα ξεπερνά και το διαγωνισμό και τη διακήρυξη και ότι στραπατσάρει και καταπατά το νόμο και το διάταγμα, δεν απαντήσατε.
Εδώ είναι η διαστροφή των γεγονότων, εκ του ότι δηλ. ο Υπουργός επικαλείται ότι εκείνος από δική του πρωτοβουλία και από καλή διάθεση ενημέρωσης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, έφερε το θέμα σ' αυτήν. Ξεχάσατε ότι βούιζαν οι εφημερίδες και ιδιαίτερα η "ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ" για το μέγα σκάνδαλο του προκαθορισμένου στοιχήματος; Από μόνος σας φέρατε το θέμα στην επιτροπή, ή διότι τα δημοσιεύματα της "ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ" είχαν δημιουργήσει αφόρητη ατμόσφαιρα στο πανελλήνιο; Γι' αυτό τα φέρατε, γι' αυτό δήθεν ενημερώσατε τη Βουλή και γι' αυτό κλείσατε, όπως όπως τις τρεις συνεδριάσεις της επιτροπής, την παραμονή που θα έκλεινε η Βουλή για το καλοκαίρι. Το κάνατε για να ξεχαστεί το θέμα.
Μας κατηγορήσατε ότι εμείς ξεχάσαμε το Προκαθορισμένο Στοίχημα και ότι το ξεθάψαμε μόλις προχθές. Ευτυχώς που το φέραμε μόλις προχθές, διότι εάν το είχαμε φέρει πριν συνταχθεί και υπογραφεί αυτή η περίφημη σύμβαση τον Μάρτιο του 1999, η υπόθεση θα ήταν μισή, διότι το αποκορύφωμα της απαράδεκτης και σκανδαλώδους αλληλουχίας γεγονότων, που οδήγησαν στην ανάθεση του Προκαθορισμένου Στοιχήματος, ολοκληρώνεται και κορυφώνεται με τη σύμβαση. Καλό είναι, λοιπόν, που το φέραμε σήμερα, για να μην μπορείτε αυτήν τη στιγμή ούτε μία απάντηση να ψελλίσετε σε όσα είπαμε σχετικά με τη σύμβαση για το Προκαθορισμένο Στοίχημα.
Μας είπατε ότι εμείς βάλλουμε εναντίον ενός επιχειρηματία και ότι εκπροσωπούμε δυσαρεστημένα οικονομικά συμφέροντα, που θα ήθελαν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό και δεν μπόρεσαν. Για εξηγηθείτε, κύριε Υπουργέ! Πρώτα απ' όλα σας είπα ότι δεν μας ενδιαφέρει πώς λέγεται ονομαστικά ο κάθε επιχειρηματίας που επωφελείται και εκμεταλλεύεται αυτές τις "πάσες", για να χρησιμοποιήσω μια λαϊκή έκφραση, που εσείς προσφέρετε με την πολιτική σας.Ποια οικονομικά συμφέροντα δεν μπόρεσαν να ικανοποιηθούν από το Προκαθορισμένο Στοίχημα; Δεν μπόρεσε να συμμετάσχει κανείς για να αποκλεισθεί, διότι ήταν από την αρχή τόσο "σικέ" όλη η διαδικασία του προκαθορισμένου, ώστε ουδείς επιχειρηματίας μπορούσε να συμμετέχει και να ανταγωνιστεί σε αυτήν τη διαδικασία.
Δήθεν επιχείρημα βρήκατε από την παραγγελία των τεσσάρων χιλιάδων εξακοσίων τερματικών που έγινε το 1993. Εμείς εδώ δεν σας ψέγουμε για το αν κάνατε ή όχι παραγγελία εξοπλισμού και μηχανημάτων σε μία συγκεκριμένη εταιρεία. 'Οταν μία εταιρεία μόνη έχει αναλάβει το μηχανολογικό εξοπλισμό του ΟΠΑΠ με διαγωνισμό του 1988 ευνόητο είναι ότι και οι παραγγελίες που θα συνεχιστούν και θα διευρύνουν το σύστημα μοιραία θα είναι προσανατολισμένες σε αυτήν την κατεύθυνση. Αυτά είπε το Νομικό Συμβούλιο του κράτους και αυτά ακολουθήθηκαν και στο διαγωνισμό που αναφέρεται των τεσσάρων χιλιάδων εξακοσίων τερματικών. Εδώ όμως δεν φθάνει ότι ο μηχανολογικός εξοπλισμός δίνεται και θα συνεχίσει να δίνεται σε αυτήν τη συγκεκριμένη εταιρεία, αυτό είναι ένα καθεστώς μοιραία που ακολουθείται. Εδώ δώσατε σύμβαση παροχής υπηρεσιών στο φορέα αυτό. Του αναθέσατε την ολοκληρωτική διαχείριση και οργάνωση στοιχήματος από τον ΟΠΑΠ και κάνατε την απόπειρα να παραπλανήσετε τη Βουλή λέγοντας ότι αυτή η σύμβαση εστάλη στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Εστάλη και γύρισε άπρακτη, διότι πρόκειται για σύμβαση παροχής υπηρεσιών όπου το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι αναρμόδιο. Επομένως τι μας μιλάτε περί Ελεγκτικού Συνεδρίου; 'Άλλωστε αυτή είναι η ουσία της αιτίασης που σας κάνουμε. Δεν φθάνει που έχετε μονοπώλιο μίας εταιρείας με το μηχανολογικό εξοπλισμό που καλώς ή κακώς έγινε, τώρα προχωρείτε στην παροχή σε αυτήν τη μονοπωλιακή εταιρεία και συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, δηλαδή, συμβάσεων διεξαγωγής ενός παιγνίου την οποία δεν είστε υποχρεωμένος να παράσχετε προς τα εκεί.
Κύριε Πρόεδρε, τελειώνοντας λέγω τα εξής: 'Ένα μεγάλο επιχείρημα όλων των Υπουργών ήταν οι απαντήσεις και οι γνωμοδοτήσεις που έδωσαν οι καθηγητές που εκλήθησαν στην επιτροπή και είπαν ότι η αλληλογραφία που διεξήχθη με την σχετική εταιρεία για τις λειτουργικές προδιαγραφές του παιγνίου είναι άσχετη με τη διακήρυξη και το διαγωνισμό.
Ευτυχώς όμως κατατέθηκαν αυτές οι επιστολές για να διαβάσουμε ότι η τοποθέτησή τους αυτή περί ασχετοσύνης της αλληλογραφίας, περί μη προνομιακής μεταχείρισης της συγκεκριμένης εταιρείας που έχει το μηχανολογικό εξοπλισμό, διαψεύδεται ήδη από αυτές τις επιστολές.
Λένε οι καθηγητές, και σας διαβάζω τη σχετική περικοπή, ότι οι ανταλλαγείσες επιστολές έχουν αποκλειστικά και μόνο να κάνουν με τις βασικές λειτουργικές προδιαγραφές του λογισμικού των μηχανών και του κεντρικού συστήματος για τα δύο παιχνίδια και δεν έχουν καμία σχέση με το αντικείμενο του διεθνούς διαγωνισμού. Και παρακάτω: Δεν υπήρξε τέτοιο πλεονέκτημα για τη συγκεκριμένη εταιρεία γιατί, όπως αναφέρθηκε στη διακήρυξη του δημοσίου διεθνούς διαγωνισμού δεν περιλαμβάνεται η απαίτηση δημιουργίας λογισμικού εκ μέρους του αναδόχου. Επισημαίνεται ότι αν στη διακήρυξη του εν λόγω διαγωνισμού προεβλέπετο η απαίτηση δημιουργίας λογισμικού διεξαγωγής στοιχημάτων εκ μέρους του αναδόχου, τότε πράγματι ο όμιλος ΙΝΤΡΑΚΟΜ θα είχε προβάδισμα και πλεονέκτημα, πράγμα το οποίο όμως δεν συμβαίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση της διακήρυξης.
Ας διαβάσουμε όμως τη σύμβαση, η οποία βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία και με τη διακήρυξη, όπου διαβάζουμε τα εξής καταπληκτικά: "Ο εργολάβος καθ'όλη τη διάρκεια της συμβάσεως θα αναλάβει ο ίδιος ή θα αναθέσει σε συνδεδεμένες με αυτόν εταιρείες ή σε τρίτους την ανάπτυξη του λογισμικού για τη διενέργεια και τη διαχείριση αθλητικών ιπποδρομιακών ή άλλων παιχνιδιών στοιχημάτων". Καταλαβαίνετε, κύριοι συνάδελφοι, το κόλπο που γίνεται εδώ; Μέσα στη διακήρυξη δεν μιλούν περί λογισμικού, οχυρώνονται πίσω από τις επιστολές των καθηγητών που βεβαίως λένε αυτά που λένε για τη διακήρυξη - η οποία δεν ομιλεί περί λογισμικούστη σύμβαση όμως παρεμβάλουν πάρα πολλά άλλα που δεν έχουν καμία σχέση με τη διακήρυξη, βάζουν και την ανάπτυξη του λογισμικού για τη διενέργεια και τη διαχείριση.
Θα ήθελα καταλήγοντας να πω το εξής: Είναι κρίμα που δεν δέχεται τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής η Κυβέρνηση. Εμείς δεν καταφερόμαστε εναντίον ουδενός. Μπορεί και ο ίδιος ο κ. Φούρας να είναι τυλιγμένος σε μία κόλλα χαρτί. Ζητάμε να γίνει εξεταστική επιτροπή, ώστε σαν υπεύθυνοι άνθρωποι και Βουλευτές να μπορέσουμε να ξεδιαλύνουμε τη διαπλοκή.