ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΕ'-11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1999(Ν.2767/1999):Σ.Ν. Υπ. Παιδείας:Κύρωση Πράξης Νομοθ. Περιεχομένου"Eπιπτώσεις σεισμών επί σχολικών μονάδων"(Κοιν.Εκπρ.)
Το νομοσχέδιο που συζητούμε, η κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου δεν θα έπρεπε να είναι η κατάλληλη αφορμή και η συνεδρίαση αυτή η κατάλληλη συνεδρίαση για να τεθούν γενικά θέματα για την παιδεία, όπως αυτά που καθημερινά απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα και ολόκληρο τον ελληνικό λαό και μάλιστα σήμερα κατ 'εξαίρεση απασχολούν και τον περίγυρο της Βουλής.
Το θέμα των σεισμών που ρυθμίζει αυτό το νομοσχέδιο είναι ένα γεγονός που το αντιμετωπίζουμε όλοι με δέος και με τη δέουσα συμπαράσταση προς τα θύματα των σεισμών, αφού θύματα υπήρξαμε και εμείς οι ίδιοι οι κάτοικοι των Αθηνών.
Όμως, δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό και να μη θέσω και θέματα παιδείας, θέματα εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και θέματα σχολείων αυτήν τη στιγμή και για τον πρόσθετο λόγο -το καταγγέλλω αυτήν τη στιγμή από τη Βουλή ή, αν θέλετε, το καταθέτω ως παράπονο- διότι το Υπουργείο Παιδείας αρνείται συστηματικά να συζητήσει επερώτηση για την παιδεία.
Επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας κατατεθειμένη από τον προηγούμενο Ιούνιο αρνείται συστηματικά να τη συζητήσει και εφευρίσκει διάφορες δικαιολογίες και διάφορα τεχνάσματα για να αποφύγει αυτήν τη συζήτηση. Λέει ότι εκκρεμεί επερώτηση και του Κομμουνιστικού Κόμματος και τίθεται θέμα -υποτίθεται- προτεραιότητας -εγώ ξέρω ότι οι προτεραιότητες πάνε όπως το λέει και η λέξη ο πρώτος και ο δεύτερος-διότι προφανώς θέλει να μπερδέψει τις τοποθετήσεις των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, να δημιουργήσει μία σύγχυση και τελικά όλοι να μπούμε στο ίδιο τσουβάλι, όπως λέει και ο λαός στη συνήθη καθημερινή έκφραση, ώστε στο τέλος να μην μπορεί να βγει άκρη από τις τοποθετήσεις για την παιδεία.
Θα μου επιτρέψετε, λοιπόν, στα λίγα λεπτά που έχω στη διάθεσή μου γι' αυτό το νομοσχέδιο να επεκταθώ και σε μερικά θέματα, που δεν είναι και τελείως άσχετα με τους σεισμούς.
Ο μεγάλος σεισμός έγινε το Σεπτέμβριο και θα μπορούσα να πω πραγματικά, όπως λέει πάλι ο λαός, ότι ήταν στραβό το κλίμα το έφαγε και ο γάιδαρος και απόγινε η κατάσταση. Δηλαδή, ήταν που ήταν η παιδεία και τα σχολεία και όλος ο εκπαιδευτικός κόσμος σε κατάσταση συναγερμού και βαθύτατης ανησυχίας, ήρθε και ο σεισμός από πάνω στο Λεκανοπέδιο και επέτεινε ακόμα περισσότερο τα αδιέξοδα. Ναι μεν τώρα γίνεται κάποια ρύθμιση, με την οποία είμαστε υποχρεωμένοι να συμφωνήσουμε, γιατί κάποια ρύθμιση πρέπει να γίνει, χωρίς όμως να αρνούμεθα και να έχουμε και βαθύτατη επίγνωση των δυσκολιών που συνεπάγεται και αυτή η ρύθμιση. Δημιουργεί ανισότητες, δημιουργεί προβλήματα ενδεχομένως συνταγματικά, ίσως υπάρξουν αντιρρήσεις και ταλαιπωρίες. Ευχόμαστε να μην υπάρξει τίποτα από όλα αυτά και να προχωρήσουμε έτσι όπως προβλέπει αυτή η πράξη νομοθετικού περιεχομένου και να λυθεί το περιστασιακό θέμα των σεισμών.
Αλλά αυτό είναι το θέμα, δηλαδή το θέμα των σεισμών ή είναι το γενικότερο πρόβλημα της παιδείας που αντιμετωπίζεται αυτήν τη στιγμή με την έναρξη των σχολείων; Τι υπάρχει από την υποδομή; 'Όχι μόνο εξαιτίας των σεισμών, αλλά και σε μόνιμη κατάσταση εν σχέσει με την υποδομή της παιδείας.
Εξακολουθούν οι διπλοβάρδιες, οι οποίες επιτάθηκαν λόγω των σεισμών, απλούστατα γιατί το Υπουργείο δεν κατόρθωσε τόσα χρόνια να αντιμετωπίσει ριζικά και αποτελεσματικά το θέμα της σχολικής στέγης. Αυτή τη στιγμή διαμαρτύρονται σχολεία ολόκληρα και σύλλογοι εκπαιδευτικών, διότι δεν έχουν τον απαιτούμενο αριθμό ειδικοτήτων καθηγητών. 'Έχω στα χέρια μου διαμαρτυρίες για καθηγητές Φυσικής, για Μαθηματικούς και για καθηγητές Πληροφορικής που, ήδη βρισκόμαστε στα μέσα Νοεμβρίου και, δεν έχουν εμφανιστεί ακόμα στα σχολεία. Και βεβαίως, οι καθυστερήσεις σε βιβλία όχι τόσο του Ενιαίου Λυκείου όσο αυτών των δραματικών πλέον ιδρυμάτων που λέγονται Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, έχουν φθάσει στο απροχώρητο, γιατί το Υπουργείο Παιδείας ειδικά για την ξεχασμένη και τελείως υποβαθμισμένη Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση εφεύρε αυτό το απαράδεκτο σύστημα των δισκετών, τις οποίες έστειλε στα σχολεία δίκην βιβλίων. Το πώς ανατέθηκαν, ποιοι έγραψαν αυτά τα βιβλία-δισκέτες, πώς αμείφθηκαν και με ποιον τρόπο έγινε η διαχείριση, θα το δούμε, κύριε Υπουργέ, διότι ήδη καταθέτω δεύτερη ερώτηση του ιδίου τύπου για τον τρόπο ανάθεσης από το Υπουργείο Παιδείας.
Περιμένουμε, από εκπαιδευτήρια που δεν έχουν ούτε τη στοιχειώδη υποδομή, να έχουν τη δυνατότητα να φωτοτυπήσουν σε τόσες χιλιάδες αντίτυπα τις δισκέτες και να τις μοιράσουν στα παιδιά; Είναι δραματική η κατάσταση των ΤΕΕ. Το πόσο επέτεινε την κατάσταση και ο σεισμός, αρκεί να σας πω ότι εκρίθη σκοπιμότερο, ΤΕΕ που υπέστησαν ζημιές, αντί να επισκευαστούν και να λειτουργήσουν, να κλείσουν. 'Έγινε π.χ. στο 'Ιλιον -στα Λιόσια- όπου το ΤΕΕ έκλεισε. Ούτε να επισκευαστεί ούτε να εξοπλιστεί, καλύτερα να κλείσει. 'Έγινε το ίδιο στην Ακαδημία Πλάτωνος. Αυτά τα ξέρω λίγο καλύτερα, γιατί είναι η εκλογική περιοχή μου. Το τρίτο και ένατο ΤΕΕ δεν λειτουργούν, έκλεισαν. Ούτε μεταστεγάστηκαν ούτε επισκευάζονται.
Στο θέμα των σεισμών, για να επανέλθω και λίγο στο νομοσχέδιο, πράγματι το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να κάνει ό,τι μπορούσε. Κινητοποίησε τον ΟΣΚ, αφού βέβαια προηγήθηκε μία περίοδος μεγάλης σύγχυσης. Τις πρώτες μέρες μετά το σεισμό δεν ήξερε κανείς ποιος είναι αρμόδιος για να αντιμετωπίσει τα σχολικά κτίρια. Είναι αρμόδια η νομαρχία; Είναι αρμόδιοι οι δήμοι; Είναι ο ΟΣΚ, ο οποίος καλώς επιστρατεύτηκε; Αλλά πόσο να ανταπεξέλθει ο ΟΣΚ με μία δεδομένη υποδομή και αριθμό υπαλλήλων, που δεν επαρκούν για τις κανονικές συνθήκες ανέγερσης των σχολείων. Εξ ου και οι μεγάλες καθυστερήσεις που υπάρχουν. Πόσο μάλλον να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες των σεισμών.
Εγώ δεν θέλω να αμφισβητήσω τα νούμερα που έθεσε ο κύριος Υπουργός, αλλά έχω στα χέρια μου, παραδείγματος χάρη, τα δεδομένα που μου έδωσε χθες ο Δήμος Αχαρνών. Σας τα λέω για να έχετε και μία εικόνα, αν αυτή η κινητοποίηση φτάνει σε ένα επίπεδο ικανοποιητικής αντιμετώπισης. Μιλάω για τις προκατασκευασμένες αίθουσες και όχι για τις επισκευές.
Ανέλαβε ο ΟΣΚ σε εννέα νηπιαγωγεία να τοποθετήσει προκατασκευασμένες αίθουσες και έχει τοποθετήσει σε τρία, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί. Σε ένα ολοκληρώθηκε. Ανέλαβε σε έξι δημοτικά σχολεία να κάνει αυτές τις εγκαταστάσεις και έχει τοποθετήσει σε ένα και σε άλλα δύο έχουν μπει μόνο οι βάσεις. Σε τρία γυμνάσια των Αχαρνών δεν έχει τοποθετηθεί τίποτα. Στο ένα λύκειο δεν έχει τοποθετηθεί τίποτα. Και βέβαια φοβερή είναι η κατάσταση των ΤΕΕ, όπου δεν έχει ξεκινήσει επίσης τίποτα.
Αυτά, είναι στοιχεία -μπορεί να είναι μεμονωμένα, αλλά ανήκουν σε μία κατ' εξοχήν πληγείσα περιοχή- που μας δείχνουν ότι οι υποδομές του Υπουργείου Παιδείας, ο διαρθρωτικός τρόπος με τον οποίο λειτουργεί και οι διατιθέμενες ανθρώπινες και τεχνικές δυνάμεις, δεν επαρκούν. Και δεν είναι κάτι που συνέβη χθες ή διότι συνέβησαν οι σεισμοί, είναι μια κακοδαιμονία ετών. Ακούμε ότι λείπουν δεκαπέντε χιλιάδες αίθουσες, δεν ξέρω πόσα χρόνια. Και αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στα ίδια κενά, στις ίδιες διπλοβάρδιες και στην ίδια απελπιστική κατάσταση των σχολείων.
Βέβαια έχουμε και το θέμα της μεταρρύθμισης, πολύ ευρύτερο των πλαισίων αυτού του νομοσχεδίου. 'Άκουσα στην Αίθουσα και συνάδελφο, ο οποίος κατεφέρθη εναντίον των κομμάτων, τα οποία, λέει, υπόσχονται ότι όταν θα αναλάβουν την κυβέρνηση, θα αλλάξουν τα πάντα και αυτό χωρίς να αντιλαμβάνονται τα σωστά και τα ευεργετικά και τα αποδεκτά στοιχεία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Υπουργείου Παιδείας.
Θα ήθελα να πω ότι όποιος ισχυρίζεται αυτά και αναφέρεται στη Νέα Δημοκρατία -αν αναφέρεται στη Νέα Δημοκρατία- κάνει πολύ μεγάλο λάθος. Καλό θα ήταν τα προγράμματα τα τωρινά της Νέας Δημοκρατίας -ακόμα και διότι είχε συμπράξει στο παρελθόν για την κατάστρωση αυτών των προγραμμάτων- να τα διάβαζε προσεκτικότερα σήμερα, τι λένε και τι επαγγέλλονται.
Διότι, η Νέα Δημοκρατία δεν έρχεται με κατεδαφιστικές τάσεις στην παιδεία ειδικά, όπως ήρθε το ΠΑΣΟΚ. Δεν έρχεται με διαθέσεις ανατροπής, για να βασανίσει την παιδεία, να βασανίσει τον εκπαιδευτικό κόσμο και κυρίως τα παιδιά και τους γονείς τους. Εμείς θέλουμε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα της παιδείας, εάν βέβαια δεν μας έχει προλάβει ήδη ο κ. Αρσένης στην πορεία αυτή και δεν έχει μέχρι τέλους υιοθετήσει αυτά τα οποία προτείνει η Νέα Δημοκρατία. Να μην ξεχνάμε, δηλαδή, πόσες εκπτώσεις και πόσες βελτιώσεις με δόσεις έχουν γίνει από το Υπουργείο Παιδείας σε αυτήν την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ας μην προκαταλάβω ενδεχομένως και τα πορίσματα της επιτροπής, που συζητάει τώρα τα τρωτά της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και θα κάνει προτάσεις και η οποία τελικά -απ' ό,τι βλέπω από τις εφημερίδες-κάνει προτάσεις που κατά κάποιον τρόπο προσαρμόζονται στις θέσεις της Νέας Δημοκρατίας.
Για να μην έχουμε, λοιπόν, παρεξηγήσεις από νυν, από τέως, από πρώην συναδέλφους, η Νέα Δημοκρατία δεν κατεδαφίζει στην παιδεία, μόνο ανοικοδομεί. Και εάν υπάρχουν σταθερά θεμέλια, τα αποδέχεται και τα προωθεί και διορθώνει εκείνα τα οποία από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχουν δημιουργήσει και προβληματισμό και χάος.
Δύο λόγια ήθελα να πω, επειδή έγινε λόγος περί Νέας Δημοκρατίας και συνδυάστηκε πάλι η αντίδραση κατά της Νέας Δημοκρατίας με ορισμένες ετικέτες.
Θα έλεγα, κύριε Κουναλάκη, ότι τα περί προοδευτισμού και συντηρητισμού, τουλάχιστον σε σχέση με την παιδεία, να τα αφήσουμε απ' έξω, διότι αυτούς τους προοδευτισμούς, που μας ταλαιπώρησαν τη δεκαετία του '80 κατά τρόπο ανεπίτρεπτο στην παιδεία, τους πληρώνουμε σήμερα όλους. Πρώτη απ' όλους πληρώνει η Κυβέρνηση αυτούς τους "προοδευτισμούς" που εισέβαλαν στην παιδεία τη δεκαετία του '80 και μαζί με την Κυβέρνηση πληρώνουμε εμείς, πληρώνουν τα παιδιά και όλος ο εκπαιδευτικός κόσμος.
Τώρα είναι δύσκολο να συμμαζευτούν τα ασυμμάζευτα. Αυτό είναι γεγονός. Επομένως, σωστά λέτε ότι υπάρχουν αντιδράσεις και πρέπει να υπάρξουν αντιδράσεις, γιατί μία κοινωνία, που πέρασε σε τέτοιες διαμετρικά αντίθετες διακυμάνσεις, είναι ευνόητο να μην μπορεί να ισορροπήσει από τη μια μέρα στην άλλη.
Όσον αφορά το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, που αναφέρθηκε, είναι πολύ εύκολο να λέμε "αναπαλαίωση". 'Έχει συνηθιστεί τώρα να συνδυάζεται η Νέα Δημοκρατία με το "παλαιόν". Δεν έχω καταλάβει τι το παλαιόν ετικετάρει τη Νέα Δημοκρατία. Εν πάση περιπτώσει, εμείς βλέπουμε πως ό,τι λέει η Νέα Δημοκρατία σχετικά με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ό,τι αντιπροτείνει, είτε λέγεται "αναπαλαίωση" είτε οτιδήποτε άλλο, αυτό σιγά-σιγά και βήμα-βήμα γίνεται δεκτό από το Υπουργείο Παιδείας. 'Ήδη εγώ αναμένω ότι το μετά βδελυγμίας αποτινασσόμενο το να περιοριστούν τα μαθήματα στις εξετάσεις της Γ' λυκείου για τα πανεπιστήμια, σε λίγο θα το δούμε προτεινόμενο από την αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας και δειλά-δειλά και με περικάλυμμα να γίνεται δεκτό.
Εμάς δεν μας ενδιαφέρει είτε είναι της Νέας Δημοκρατίας οι προτάσεις είτε άλλου κόμματος. Αν γίνονται δεκτές από το Υπουργείο Παιδείας και είναι για το καλό της παιδείας, να γίνονται. Και δεν υπερηφανευόμαστε επιπολαίως περί αυτών. Καλό είναι κάποια στιγμή τουλάχιστον εδώ μέσα να μπορούμε να συνεννοούμεθα για τα θέματα της παιδείας, με την ελπίδα ότι αυτή η συνεννόηση θα έχει κάποια αντανάκλαση και εκτός Αιθούσης.