Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΕ'-21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1999(Ν.2752/1999):Σχέδιο νόμου Υπ. Παιδείας"Αναμόρφωση καθεστώτος Προγρ. Σπουδών Επιλόγης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ"(Κοιν. Εκπρ/πος)

Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα και η δύσκολη θέση στην οποία πραγματικά βρισκόμαστε όλοι μας, όχι μόνο σε σχέση με το Πολυτεχνείο Κρήτης, αλλά σε σχέση με όλα τα πανεπιστήμια και αυτό το θεσμό των ΠΣΕ, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένα από τα οδυνηρά και καταστρεπτικά αποτελέσματα στα οποία μας οδήγησε η άκριτη, η πρόχειρη, η αμελέτητη, η εξαιρετικά επιπόλαιη μεταρρύθμιση του κυρίου Υπουργού Παιδείας, τόσο στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τη μεταρρύθμιση του Λυκείου, όσο και στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τα ΠΣΕ. Αρκεί να κοιτάζαμε λίγο πριν τους δρόμους με εκπαιδευτικούς και μαθητές να διαμαρτύρονται για την εκπαιδευτική αυτή μεταρρύθμιση. Αντί λοιπόν να συγκεντρωθούμε, και ιδίως στο Υπουργείο Παιδείας, στα αποτελέσματα αυτής της μεταρρύθμισης, τελικά έρχεται το Υπουργείο να εισηγηθεί μια μεμονωμένη ρύθμιση, που το μόνο που δημιουργεί σε μας είναι αξεπέραστα διλήμματα. 

Κατόρθωσε το Υπουργείο Παιδείας πρώτα απ' όλα να κλείσει το Λύκειο στα παιδιά μας, διότι με το πρόσχημα της ελεύθερης πρόσβασης στα Πανεπιστήμια, κατέστησε το Λύκειο μονόδρομο προς τα ΑΕΙ, δυσκόλεψε τις σπουδές και την αποφοίτηση τόσο πολύ, ώστε αντί, όπως στο παρελθόν, το ξεκαθάρισμα να γινόταν την ώρα που έμπαιναν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο, τώρα αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το Λύκειο πολύ πιο πρόωρα. 'Έστειλε τα παιδιά στα φροντιστήρια και τελικά τα έστειλε και στους δρόμους. Αυτή είναι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. 

Αν η Νέα Δημοκρατία πριν από λίγες μέρες παρουσίασε τις προγραμματικές θέσεις της για την παιδεία, αυτό το έκανε, όχι μόνο για να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για το κυβερνητικό της πρόγραμμα, αλλά για να δείξει και το δρόμο της επανόδου στις σωστές γραμμές. Δεν επαναφέραμε το χθες όπως είπε ο κύριος Υπουργός -το χθες το επαναφέρει ο ίδιος με τους δρόμους που κλείνει προς την μόρφωση- αλλά διορθώσαμε τα κακώς κείμενα και προσπαθούμε να επαναφέρουμε την εκπαίδευση στο σωστό της δρόμο.

Έρχομαι στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το οποίο, κατά την εκτίμησή μου, είναι απλά προϊόν πείσματος και πανικού, του πείσματος που διακατέχει τον κύριο Υπουργό σε όλη του τη στάση απέναντι στα εκπαιδευτικά ζητήματα, αλλά και του πανικού στον οποίο περιέπεσε εξαιτίας της αποφάσεως του Σ.τ.Ε. Δεν διορθώνει τίποτα, με το νομοσχέδιο αυτό. 

Πρώτα απ' όλα, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως ό,τι και να κάνει, όσο και να συμμορφωθεί προς τις υποδείξεις του Σ.τ.Ε από τώρα και για το μέλλον, αφήνει ακάλυπτους και με ελαττωματικά πτυχία όχι μόνο επτακόσιους σπουδαστές του Πολυτεχνείου Κρήτης που προκάλεσε την κρίση αυτή του Σ.τ.Ε και απεκάλυψε το πρόβλημα, αλλά έξι χιλιάδες σημερινούς σπουδαστές των πανεπιστημίων που φοιτούν στα ΠΣΕ και οι οποίοι θα συνεχίσουν, γιατί, όπως είπε και ο Υπουργός, στα άλλα πανεπιστήμια προχωράει ο θεσμός. Αλλά πως προχωράει; Κουτσός αντισυνταγματικά. Τα πτυχία που θα πάρουν οι έξι χιλιάδες σπουδαστές των ΠΣΕ θα είναι ελαττωματικά και ανάπηρα. Θα κινδυνεύουν οι πτυχιούχοι αυτοί σε όλη τους τη ζωή εάν επιχειρήσουν να απασχοληθούν στο δημόσιο, ή οπουδήποτε αλλού, με μία προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από τον καθένα που θα έχει έννομο συμφέρον -π.χ. πρώτο επιλαχόντα ενός διαγωνισμού- να δουν να ακυρώνεται το πτυχίο τους. 

Αυτή είναι η ρύθμιση. 'Έξι χιλιάδες σπουδαστές μένουν μετέωροι, γιατί ο κύριος Υπουργός είχε την έμπνευση των Π.Σ.Ε., όπως την είχε και την νομοθέτησε. 

Αλλά, ας έρθουμε να δούμε τώρα τι κάνει ο κύριος Υπουργός με το νομοθέτημα αυτό για τους φοιτητές που θα εγγράφονται στα Π.Σ.Ε. από εδώ και στο μέλλον και όπου υποτίθεται ότι έχει συμμορφωθεί με το Συμβούλιο της Επικρατείας. 

Μπορεί να συμμορφώθηκε, με την απαίτηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, όσοι εγγράφονται στα Π.Σ.Ε. να εισάγονται με τις ίδιες προϋποθέσεις που μπαίνουν και στα συμβατικά τμήματα, δηλαδή, να έχουν απολυτήριο του ενιαίου λυκείου ή να έχουν συμμετάσχη στις γενικές εξετάσεις, αλλά έρχεται τώρα με το νέο θεσμό και προσβάλλει άλλο συνταγματικό κανόνα, που διέπει την ανώτατη εκπαίδευση, και μετά βεβαιότητος προβλέπω ότι θα ξαναπροσβληθεί και αυτός ο νόμος με πρώτο μάλιστα το Πολυτεχνείο Κρήτης και την πρυτανεία, την οποία την είχαμε προχθές και στο οποίο δημιουργεί ο Υπουργός υποχρεωτικά διά του νόμου τα Π.Σ.Ε. Γιατί με το νέο νόμο, όπως θα σας πω, προσβάλλεται το άλλο σκέλος της πανεπιστημιακής αυτοδιοίκησης που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο και βλέπω αύριο κιόλας τη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου Κρήτης να καταθέτει πάλι μια προσφυγή και ενδεχομένως και απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας περί αναστολής.[…] 

 

 

Υπάρχουν άλλα προβλήματα στο νόμο για το θεσμό γενικά. Πρώτα απ' όλα, δεν κατάλαβα τι προσφέρει ο νέος θεσμός πλέον, αφού όσοι εγγράφονται εκεί πρέπει να έχουν απολυτήριο του Ενιαίου λυκείου, ή να έχουν συμμετάσχει στις γενικές εξετάσεις. Δηλαδή πρέπει να έχουν τα στοιχεία που έχουν όλοι οι φοιτητές που μπαίνουν στα συμβατικά τμήματα. 'Άρα, εδώ, δεν έχουμε τίποτε διαφορετικό. Βέβαια, συμμερίζομαι απόλυτα το να υπάρχουν Π.Σ.Ε. για τη λεγόμενη συνεχιζόμενη εκπαίδευση. Και η νοικοκυρά των τριάντα πέντε ετών που θέλει να μορφωθεί και ο μηχανικός που είναι ένας επιτυχημένος επαγγελματίας και θέλει να επεκτείνει τη μόρφωσή του, όλοι αυτοί μπορούν να πηγαίνουν στο Πανεπιστήμιο και να πηγαίνουν και στα Π.Σ.Ε.. Και να ιδρύσουμε τέτοια Π.Σ.Ε., από τα οποία θα παίρνουν ένα πιστοποιητικό μόρφωσης. Αυτός είναι ένας σωστός θεσμός και γι' αυτόν δεν θα είχαμε καμία αντίρρηση, όπως το είχαμε πει και πρώτα. 

Αλλά, κατά το σκέλος που τα Π.Σ.Ε. αυτά απορροφούν υποψηφίους, οι οποίοι με τα ίδια προσόντα μπορούν να μπουν και στα συμβατικά τμήματα, δεν καταλαβαίνω τι ρόλο παίζουν τα Π.Σ.Ε. μέσα στα πανεπιστήμια. 

Λέτε, κάπου, ότι θα προτιμώνται κατά προτεραιότητα οι άνω των είκοσι τριών ετών, αλλά αυτό δεν εξειδικεύεται. Αν λέγατε π.χ. ότι θα μπαίνουν μόνο οι άνω των είκοσι πέντε ετών -παρ' όλο που εκεί το Συμβούλιο της Επικρατείας το βλέπω πολύ αμφίβολο αν θα το δεχόταν- θα είχε κάποιο νόημα. 'Όταν όμως τώρα μπορούν να προσέρχονται όλοι όσοι μπορούν να προσέρχονται και στα συμβατικά τμήματα, βλέπω με αυτόν το θεσμό των Π.Σ.Ε., όπως τον ιδρύετε, μεγάλα προβλήματα μέσα στα πανεπιστήμια. Είναι σφήνες και θρυαλλίδες στη λειτουργία των πανεπιστημίων. 

Πρώτα απ' όλα γιατί προσβάλλεται η αυτοδιοίκηση: Πως ιδρύεται ένα Π.Σ.Ε.; Ιδρύεται -λέει- με πρόταση του διοικητικού συμβουλίου ενός τμήματος. 

Δεν αποφασίζει λοιπόν η γενική συνέλευση του τμήματος, που είναι το κυρίαρχο όργανο. Και αυτή η πρόταση του διοικητικού συμβουλίου, δηλαδή του προέδρου ενός τμήματος και των διευθυντών των τομέων, διαβιβάζεται απλά στον πρύτανη, δεν εγκρίνεται από τη σύγκλητο που είναι το ανώτατο όργανο του πανεπιστημιακού ιδρύματος και έχει και το τεκμήριο της αρμοδιότητας, και εντός μηνός -λέει- απλώς διαβιβάζεται από τον πρύτανη, ο οποίος δεν έχει καμιά διακριτική ευχέρεια, στο Υπουργείο, το οποίο εγκρίνει. 

Δεν είναι αυτό παραβίαση της αυτοδιοίκησης των πανεπιστημίων; Να δημιουργείται, δηλαδή, ένα παράλληλο και ανταγωνιστικό ενδεχομένως πρόγραμμα σπουδών επιλογής μέσα στο ίδιο το πανεπιστήμιο, χωρίς να τυγχάνει της εγκρίσεως του ανωτάτου οργάνου του ιδρύματος, που είναι η Σύγκλητος; Διότι η Σύγκλητος δεν είναι μόνο το ανώτατο όργανο, αλλά είναι και το συντονιστικό όργανο και έχει εποπτεία των δυνατοτήτων που προσφέρει το ίδρυμα για την εκπαίδευση πρόσθετων φοιτητών σε καινούργια αντικείμενα. Αλλιώς τι θα γίνει; Αυτό που είδαμε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με το Πανεπιστήμιο Κρήτης; Εκεί ήλθε η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κρήτης και είπε ότι δεν μπορούμε να εκπαιδεύσουμε άλλους οκτακόσιους φοιτητές, στους ήδη υπάρχοντες, οκτακόσιους, διότι δεν έχουμε εργαστήρια, δεν έχουμε εκπαιδευτικό προσωπικό και δεν έχουμε υποδομή. 

Πάτε, δηλαδή, αυτό το έγκλημα, που έγινε στο Πολυτεχνείο Κρήτης και προήλθε από το νόμο σας, να το επεκτείνετε σε όλα τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας; 

Ένα δεύτερο στοιχείο είναι ότι, αφού δημιουργείται αυτό το τμήμα εν αγνοία της Συγκλήτου, ο πρόεδρος που εκλέγεται αυτού του τμήματος μετέχει υποχρεωτικά στη σύγκλητο και αλλοιώνει και τη σύνθεσή της. Μιλάμε λογικά, με βάση το Σύνταγμα και την αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων; 

Αλλά δεν είναι μόνο αυτή η αυτοδιοίκηση που προσβάλλεται και οι εκπαιδευτικές αρχές που υπάρχουν στο Σύνταγμα. Δημιουργούνται και άλλες σοβαρές εκπαιδευτικές ανωμαλίες. Ακούστε τις. 

Η ελάχιστη, λέει, υποχρεωτική διάρκεια φοίτησης που προβλέπεται στην παράγραφο 4 εδάφιο γ' και ο καθορισμός των μαθημάτων καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του τμήματος. Ούτε καν από τη συνέλευση. Μπορεί δηλαδή ένα πανεπιστήμιο να αποκτήσει ξαφνικά ΠΣΕ, που έχει μικρότερη ή μεγαλύτερη διάρκεια φοίτησης, χωρίς έλεγχο και έγκριση κανενός εκεί μέσα, που δίνουν ισότιμο πτυχίο σημειωτέον.[…]

 

 

Μετά, λέει, από απλή γνώμη του διοικητικού συμβουλίου του ΠΣΕ μπορούν να μεταφέρονται ΠΣΕ σε άλλα ιδρύματα ή να μετονομάζονται ή να συγχωνεύονται. Αυτή είναι η παράγραφος 6. Και στην παράγραφο 10 εδάφιο γ' -αυτό το επισημαίνει και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής- αν υπάρχει -λέει- υπερβάλλουσα ζήτηση, τότε το ΠΣΕ καθορίζει και τα ποσοστά εισαγωγής. Και σας λέει πολύ σωστά η επιστημονική επιτροπή να βάλετε τουλάχιστον ένα ελάχιστο ποσοστό στο νόμο, διότι καταλαβαίνετε τι τραγέλαφος θα δημιουργηθεί. 

Επίσης, μία πονηρή διάταξη είναι αυτή που λέει ότι είναι δυνατή με απόφαση η συνδιδασκαλία των φοιτητών των ΠΣΕ στα συμβατικά τμήματα. Αυτό υποδηλώνει, ότι τελικά οι φοιτητές των ΠΣΕ θα πάνε όλοι στα συμβατικά τμήματα. Θα παρακολουθούν μαθήματα στα συμβατικά τμήματα, θα επιβαρυνθούν τα συμβατικά τμήματα, χωρίς να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις υποχρεώσεις και στο τέλος θα έχουμε φοιτητές να διαπληκτίζονται μέσα στο ίδιο ίδρυμα φοιτητές των ΠΣΕ με τους φοιτητές των συμβατικών τμημάτων. 

Βέβαια υπάρχουν και άλλα στοιχεία που δείχνουν ότι θα δημιουργηθεί ένας τραγέλαφος. Παραδείγματος χάρη τα όργανα διοίκησης, λέει, του ΠΣΕ είναι η συνέλευση, ο πρόεδρος και ο διευθυντής. 

Εδώ δεν καταλαβαίνω. Τον πρόεδρο και τη συνέλευση τα καταλαβαίνω. Σε όλα τα τμήματα υπάρχει πρόεδρος και συνέλευση. Αυτός ο διευθυντής τι είναι; 'Έχετε πάρει ίσως το πρότυπο του διευθυντού των μεταπτυχιακών; Μα, εκεί δεν υπάρχει πρόεδρος. 'Ένας υπάρχει. Ο διευθυντής των μεταπτυχιακών. Τι είδους διοίκηση είναι αυτή με τρία όργανα, των οποίων οι αρμοδιότητες δεν έχουν ξεκαθαρίσει; 

Κάπου αλλού επίσης λέτε πονηρά. Είναι δυνατή, λέει, η συμμετοχή των φοιτητών και ο κανονισμός θα την προβλέψει. Τι υποκρύπτεται εδώ; 'Οτι θα υπάρξει διαφορετική πρόβλεψη για τα ΠΣΕ; Εγώ δεν είμαι αντίθετη στο να περιοριστεί η συμμετοχή, αλλά πέστε το καθαρά, να ξέρουμε τι λέτε και πάρτε την ευθύνη μιας τέτοιας σοβαρής απόφασης. Και εκείνο που βλέπω, από άποψη καθαρά διοικητικής εξυπηρέτησης στα πανεπιστήμια, φοβερά ενοχλητικό και επικίνδυνο, είναι ότι δημιουργείτε ξεχωριστή υπηρεσία διοικητικής υποστήριξης των ΠΣΕ. Δηλαδή κοντά στη γραμματεία, δηλαδή στη διοικητική υποστήριξη που υπάρχει των τμημάτων του πανεπιστημίου, της συγκλήτου κλπ., δημιουργείτε και μια ξεχωριστή διοικητική υποστήριξη. Προβλέπω χάος μέσα στα πανεπιστήμια. 

Βέβαια έχω και άλλα ερωτήματα, τα οποία θα σας θέσω στην κατ' άρθρο συζήτηση. 'Οταν λέτε, παραδείγματος χάρη, "οι συμμετέχοντες στις γενικές εξετάσεις μπορούν να εγγράφονται στα ΠΣΕ", ποιοι είναι οι συμμετέχοντες στις γενικές εξετάσεις; Οι συμμετασχόντες στο παρελθόν, εννοείτε; Αν είναι οι συμμετάσχοντες στο παρελθόν πέστε το. 'Η εννοείτε μόνο τους φετινούς, μόνο οι φετινοί δηλαδή συμμετέχοντες μπορούν να πάνε στα ΠΣΕ; 

Κάπου μιλάτε για κάτι συμβάσεις συνεργασίας με το δημόσιο, με τον ιδιωτικό τομέα. Μήπως πάει να μπει τίποτα από το παράθυρο εδώ; Αυτά πρέπει να μας τα εξηγήσετε.[…] 

 

 

Να πω τώρα δυο λόγια και για το Πολυτεχνείο Κρήτης. Είσθε αποκλειστικά υπεύθυνος για την κατάσταση που δημιουργήθηκε στο Πολυτεχνείο Κρήτης και συμμερίζομαι απόλυτα την έγνοια του κυρίου Προέδρου, του κ. Μητσοτάκη, διότι εγώ ήμουνα Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων όταν ιδρύθηκε το Πολυτεχνείο Κρήτης και όταν συνεστήθη η πρώτη διοικούσα επιτροπή. 'Ήταν υπόδειγμα. Και το καταντήσατε εκεί που το καταντήσατε. 

Κύριοι συνάδελφοι, ελήφθη μια απόφαση της προηγουμένης Συγκλήτου του Πολυτεχνείου Κρήτης. Πώς ελήφθη, δεν το ξέρουμε. Πάντως ελήφθη μία απόφαση. Η κ. Κωνσταντοπούλου περιέγραψε πολύ γλαφυρά πώς ελήφθησαν όλες οι αποφάσεις των Συγκλήτων για τα ΠΣΕ στα πανεπιστήμια. Μάλλον επιπόλαια και χωρίς στοιχεία. Εκεί όμως τα πράγματα δυσκόλεψαν, διότι ελήφθη μία απόφαση η οποία δεν είχε αντίκρισμα, δεν υπήρχαν οι κατάλληλες υποδομές για να εξυπηρετηθούν αυτά τα ΠΣΕ και συγχρόνως έγινε και εγγραφή πολλών φοιτητών, όπως είπαν -και αυτό δεν το ξέρουμε, απλώς το ακούμε και είμαστε υποχρεωμένοι να το δεχτούμε- με κριτήρια τα οποία δεν ανταποκρίνονται στο νόμο. Ακυρώθηκαν τα ΠΣΕ με προσφυγή και ακυρώθηκε και η εκλογή των παλαιών πρυτανικών αρχών και βγήκαν νέες πρυτανικές αρχές, που δεν θέλουν τα ΠΣΕ και που εμφανίζουν πραγματικά μία δυσκαμψία και αδιαλλαξία, η οποία δεν βοηθάει καθόλου τη λύση του προβλήματος.[…] 

 

 

Ρύθμιση η οποία δεν ανταποκρίνεται στην αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων, δηλαδή, το να "φυτεύουμε" τμήματα εκεί που δεν τα θέλουν, δεν είναι δυνατόν να γίνει και δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε κάτι τέτοιο. Αλλά θα μπορούσατε να είχατε βρει μία λύση που θα συμφωνούσαν. Αν η Σύγκλητος τελικά τη δεχθεί και δεν προσφύγει ξανά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, τόσο το καλύτερο, το ευχόμαστε αυτό. 

Εν πάση περιπτώσει, σας έγιναν και κάποιες άλλες εναλλακτικές προτάσεις, που δεν καταλαβαίνω γιατί τις απορρίπτετε ασυζητητί. Να ιδρύσετε συμβατικό Τμήμα Καλών Τεχνών. Γιατί να μην ιδρύσετε συμβατικό Τμήμα Καλών Τεχνών στο Πολυτεχνείο Κρήτης που το θέλουν; Και να απορροφηθούν οι περισσότεροι από αυτούς που είναι τώρα φοιτητές του προγράμματος σπουδών επιλογής; Είπατε θα είναι αντισυνταγματικό. Γιατί τώρα δεν θα είναι αντισυνταγματικό αυτό που ψηφίζετε; Ιδρύστε ένα πρόγραμμα συμβατικό Σχολής Καλών Τεχνών και ήδη θα προέλθει μία αποσυμφόρηση ή μία αποσυμπίεση. Διότι ένα μέρος των φοιτητών θα πάει σε ένα κανονικό τμήμα και θα πάρει και ένα κανονικό πτυχίο. Και για τα υπόλοιπα σας είπαν ότι υπάρχει η δυνατότητα να λειτουργήσουν σε άλλα πολυτεχνεία. Ας βρεθεί ένας τρόπος διμερούς συνεργασίας, να γίνεται η φοίτηση στο Πολυτεχνείο Κρήτης και να συμπληρώνονται τα μαθήματα ή τα εργαστήρια που δεν μπορούν να γίνουν εκεί, σε ένα άλλο πολυτεχνείο. Εάν έχετε τη διάθεση συνεννόησης, όλα βρίσκονται. Εμείς βέβαια καταψηφίζουμε και την αρχή και τα άρθρα έτσι όπως έρχονται. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ευχόμαστε, ακόμα και με αυτές τις ρυθμίσεις να βρεθεί μία βατή λύση για το Πολυτεχνείο της Κρήτης. 

Και στο κάτω-κάτω της γραφής, δεν χρωστάνε και τίποτε οι οκτακόσιοι σπουδαστές οι οποίοι πίστεψαν και εμάς και τις προηγούμενες πρυτανικές και πανεπιστημιακές αρχές.[…] 

 

 

Εμείς καταψηφίζουμε τα άρθρα και προειδοποιήσαμε τον κύριο Υπουργό ότι δημιουργεί καινούριες περιπέτειες στα πανεπιστήμια. Εν πάση περιπτώσει, θα κάνω μερικές παρατηρήσεις μήπως, έστω και αυτές οι διατάξεις τις οποίες αποδοκιμάζουμε, γίνουν καλύτερες και αποφευχθούν μεγαλύτερες περιπέτειες. 

Πρέπει, να βάλετε τη Σύγκλητο να εγκρίνει τα πάντα, διότι αλλιώς προβλέπω να πέφτει όλο το νομοθέτημα στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Σε ένα πανεπιστήμιο αν βρεθεί ένα τμήμα, ένα Δ.Σ., να προτείνει αυθαιρέτως ένα Π.Σ.Ε. και αυτό προχωρήσει, τελείωσε η ιστορία. Και πάλι βρίσκονται στον αέρα όλα μαζί, όπως και με την απόφαση για το Πολυτεχνείο της Κρήτης βρίσκονται στον αέρα τα Π.Σ.Ε. όλων των πανεπιστημίων. Δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες. 'Όπου λέει "με απόφαση του Δ.Σ.", να μπει και "έγκριση της Συγκλήτου".[…] 

 

 

Έστω και γνώμη! Μπορεί να σώζεται και με τη γνώμη. Τουλάχιστον το Υπουργείο Παιδείας να έχει τη γνώμη της Συγκλήτου και αναλόγως να πράξει. 

Το άλλο που θέλω να ρωτήσω είναι κατά τι θα διαφέρουν από τους κοινούς φοιτητές υποψηφίους που θα πάνε στα συμβατικά τμήματα αυτοί που θα πάνε στα Π.Σ.Ε., όσον αφορά τις προϋποθέσεις εγγραφής, διότι απολυτήριο ενιαίου λυκείου πρέπει να έχουν όλοι καθώς αντιλαμβάνομαι. Επομένως ποια διά βίου εκπαίδευση είναι εδώ; Τα παιδιά που τελειώνουν το λύκειο και έχουν το απολυτήριο ενιαίου λυκείου μπορούν να πάνε είτε σε συμβατικό τμήμα είτε σε Π.Σ.Ε. Θα μπορούσατε, λοιπόν, να δημιουργήσετε συμβατικά τμήματα καινούρια και να μην έχουμε μια σφήνα μέσα στα πανεπιστήμια, που τελικά σφήνα θα είναι τα Π.Σ.Ε.  

Έρχομαι σε ειδικότερες παρατηρήσεις. Κάτι μου είπατε, όταν έθεσα το θέμα της ελάχιστης υποχρεωτικής διάρκειας της φοίτησης στο πρόγραμμα δεν το κατάλαβα. Δηλαδή ερωτώ: Το κάθε Π.Σ.Ε. ή Δ.Σ. που προτείνει ένα Π.Σ.Ε., μπορεί να καθορίσει άλλη ελάχιστη υποχρεωτική διάρκεια απ' ό,τι έχουν τα συμβατικά τμήματα; Ας πούμε π.χ. ένα Π.Σ.Ε., που έχει σχέση με την ιατρική, θα μπορεί να δίνει πτυχίο στα τέσσερα χρόνια, παρόλο που η υποχρεωτική φοίτηση στην κανονική είναι περισσότερη; Βλέπω μεγάλα προβλήματα σ' αυτό το θέμα, καθώς και στο ποσοστό εισαγωγής. 

Η συγχώνευση, η μεταφορά σε άλλο ίδρυμα, η μετονομασία και η κατάτμηση που προβλέπεται στην παράγραφο 6, δεν πρέπει να γίνεται μετά από γνώμη των διοικητικών συμβουλίων. Επισημαίνω και πάλι ότι πρέπει οι Σύγκλητοι να εκφράζονται, γιατί αλλιώς υπάρχει αντισυνταγματικότητα. 

Δεν καταλαβαίνω τα όργανα διοίκησης των Π.Σ.Ε. που είναι τρία. Η συνέλευση, ο πρόεδρος και ο διευθυντής. Τι διαφέρει ο πρόεδρος από το διευθυντή; 

Οφείλετε τώρα να μου εξηγήσετε σχετικά με τους "συμμετέχοντες". Λέτε ότι η επιλογή για κάθε κατηγορία υποψηφίων γίνεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια και ανάλογα με το συντελεστή βαρύτητας αυτών. Είναι η παράγραφος 10Α. Λέτε για τους κατόχους απολυτηρίου ενιαίου λυκείου ή για τους "συμμετέχοντες" στις γενικές εξετάσεις. Σε ποιους αναφέρεσθε; Θα μας εξηγήσετε;[…] 

 

 

Αυτοί που συμμετέσχον και δεν πέρασαν; Αυτοί που συμμετέσχον και πέρασαν και δεν πήγαν να εγγραφούν; Τι να πω και εγώ; Πλήρης σύγχυση. 

Λοιπόν, εδώ να μας εξηγήσετε αυτές τις "συμβάσεις συνεργασίας" για την υποδομή. Αναφέρομαι στην παράγραφο 15 που λέει: "Οι πρυτάνεις των ΑΕΙ, οι πρόεδροι των ΑΕΙ ή οι πρόεδροι των ΠΣΕ μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις συνεργασίας για την εξασφάλιση της απαιτούμενης υποδομής του προγράμματος με φορείς του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα". Δηλαδή, ο πρύτανης μόνος του μπορεί να πάει να κάνει μία μίσθωση ενός ακινήτου, χωρίς να τηρήσει τις διαδικασίες που χρειάζονται γι' αυτές τις αποφάσεις; Μπορεί να πάει σ' έναν ιδιώτη και να του πει "θα χρησιμοποιώ τα κομπιούτερ σου για να έρχονται οι σπουδαστές των ΠΣΕ"; Ε, θα γίνει το όργιο εδώ πέρα, εάν δεν μπουν κάποιες προϋποθέσεις. Αυτή η φράση για συμβάσεις συνεργασίας ανοίγει κάποιο παράθυρο, το οποίο εγώ δεν μπορώ αυτήν τη στιγμή να καταλάβω πόσο μεγάλο είναι ή πόσο μικρό είναι και ποιοι θα μπουν από εκεί. 

Είναι ακόμη δύο σημεία τα οποία πρέπει να εξηγήσετε: Tη συμμετοχή των φοιτητών πώς την αντιλαμβάνεσθε; Την αφήνετε στον Κανονισμό; Δηλαδή, οι φοιτητές θα συμμετέχουν κατά διαφορετικό τρόπο στα ΠΣΕ και κατά διαφορετικό τρόπο στα συμβατικά τμήματα; 

Δεν έχω αντίρρηση να βάλετε διαφορά, αλλά να μας το πείτε και να αναλάβετε την ευθύνη αυτού που λέτε. 

Επίσης, η αξιολόγηση με την "επιτροπή στρατηγικού σχεδιασμού και ποιότητας". Καλό είναι αυτό, αλλά πείτε μας ποια είναι η θέση σας για την αξιολόγηση γενικά για τα πανεπιστήμια. 'Όχι να μπαίνει και εδώ από το παράθυρο αξιολόγηση, με ένα μοντέλο που δεν το πολυκαταλαβαίνουμε, γιατί περιγράφεται με τρεις φράσεις. 

Γιατί ξεχωριστή διοικητική υποστήριξη; Σας είπα ποιες είναι οι επιφυλάξεις. Στο άρθρο 2 τώρα έρχεσθε και δένετε ακόμα πιο πολύ χειροπόδαρα την Πρυτανεία και τη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου, την καινούρια, δεσμεύοντάς την να ακολουθήσει τα τεχνικά δελτία της προηγούμενης. Δηλαδή, εάν υπήρχε έστω και μία ευκαιρία να βρούμε μία συμβιβαστική λύση, ώστε η παρούσα Σύγκλητος και Πρυτανεία να κάνουν κάποιες παραλαγές σ' αυτά τα τεχνικά δελτία και να βολέψουν την κατάσταση, αυτήν τους την κόβετε από τώρα παραπέμποντας υποχρεωτικά στα τεχνικά δελτία της προηγουμένης συγκλήτου. 

Δεν ακούσατε, κύριε Υπουργέ, εγώ τα είπα για να είναι γραμμένα στα Πρακτικά. Τουλάχιστον να το δουν οι ενδιαφερόμενοι και όσοι μεθαύριο θα ζητήσουν τα ρέστα από αυτές τις ρυθμίσεις.

Print
781 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςPrivacy Statement© 2025 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω