ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΗ'-3 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1997(Ν.2479/1997):Συζήτηση άρθρων Σ.Ν. Υπ.Δικαιοσύνης"Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο,επιτάχυνση των δικών,κλπ"
Βασικά τα άρθρα 1, 2 και 3, είναι σωστά. 'Όπως είπα, αποκαθιστούν την τάξη σε ορισμένους χώρους, η οποία είχε διαταραχθεί, και γι' αυτό και τα ψηφίζουμε.
Θα ήθελα μόνο να παρατηρήσω τα εξής: Ως προς το άρθρο 1 και τη βελτίωση, που έκανε ο κύριος Υπουργός, θα του ζητούσα αν θέλει ή να το βελτιώσει εδώ ή να μας εξηγήσει, αν αυτό εννοεί με την πρόταση του κ. Παυλόπουλου, ότι στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, που γίνεται μια δίκη μεταξύ κάποιων διαδίκων και κρίνεται θέμα συνταγματικότητας, έχει δικαίωμα παρεμβάσεως και όποιος άλλος, είτε φυσικό είτε νομικό πρόσωπο, έχει έννομο συμφέρον, εφ' όσον το ίδιο ζήτημα εκκρεμεί σε δικαστήριο της ιδίας δικαιοδοσίας, όπου όμως -προσθέτω εγώ- αυτός ο παρεμβαίνων είναι διάδικος. Μόνο τότε έχει νόημα η προσθήκη αυτή.
Δηλαδή γίνεται μια δίκη, κρίνεται ένα θέμα συνταγματικότητας μεταξύ δύο διαδίκων, είτε σε μια ολομέλεια είτε στο ΑΕΔ και θέλει να παρέμβει κάποιος άλλος, που έχει έννομο συμφέρον για την κρίση αυτού του ζητήματος. Και το έννομο συμφέρον του, κρίνεται πώς; Εκ του ότι το ίδιο ζήτημα εκκρεμεί σε μια άλλη δίκη της αυτής δικαιοδοσίας, όπου αυτός ο παρεμβαίνων είναι διάδικος, γιατί αλλιώς δεν ταυτίζεται το έννομο συμφέρον του με το κρινόμενο. 'Έτσι δεν είναι; Σκεφθείτε το, σας παρακαλώ. […]
Στις άλλες τροποποιήσεις, είμαστε σύμφωνοι. Θα σας κάνουμε κάποιες προτάσεις, κύριε Υπουργέ και θα τις δούμε.
Στις διατάξεις της Ποινικής Δικονομίας να προσθέσουμε και μια τροπολογία, την οποία θα σας την καταθέσουμε, για ένα κενό που υπάρχει. Τώρα τα κακουργήματα, νομίζω, μπορεί να δικαστούν και ερήμην. Μπορεί σε κάποιον να συμβεί ένα κώλυμα του 341, να μην εμφανιστεί και να δικαστεί ερήμην -δεν έχει αίτηση ακυρώσεως- ενώ μέχρι το 1993 απεκλείετο να γίνει δίκη ερήμην για κακούργημα, διότι ανεστέλλετο ούτως ή άλλως. Τώρα, αν δεν κάνω λάθος, μπορεί να δικαστεί ερήμην.
Αν ισχύει αυτό που λέω, ή θα αλλάξουμε και θα επανέλθουμε στο παλαιό καθεστώς, όπου ανεστέλλετο η δίκη ερήμην του κατηγορουμένου ή αν δεχθούμε την ερήμην εκδίκαση του κακουργήματος, με αίτηση ακυρώσεως.
Έχω επιφυλάξεις, όπως σας είπα, αν είναι συνταγματική η διεύθυνση των Εισαγγελιών από ομοιόβαθμους. Η Εισαγγελία διαρθρώνεται ιεραρχικά. Ο ανώτερος διατάσσει τον κατώτερο. Δεν είναι όπως στα δικαστήρια, που μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε.
Εάν υπάρχει, λοιπόν, προϊστάμενος νεότερος του εποπτευομένου, δεν ξέρω αν αυτό είναι συνταγματικό και δεν θα δημιουργήσει προβλήματα. Εμείς έχουμε υποστηρίξει, ότι πρέπει στις εισαγγελίες ο προϊστάμενος να προέρχεται από τον επόμενο βαθμό και ας κληρώνεται, ας εκλέγεται ή όπως αλλιώς θέλετε.
Ακόμη θα ήθελα να σας πω, ότι καλώς επαναφέρετε τη δυνατότητα μετάθεσης του δικαστού άνευ αιτήσεως, όταν έχει μεγάλη καθυστέρηση. Μπορούν να υπάρξουν όμως και άλλοι λόγοι, που θα πρέπει να γίνεται αυτό. 'Όταν δημιουργεί κάποιο σκάνδαλο ο δικαστικός, που δεν φτάνει τα όρια του πειθαρχικού αδικήματος, να μην μπορεί η υπηρεσία, το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο, να κάνει τη μετάθεση, παρά μόνο θα πρέπει να περιμένει την αίτησή του; Δεν είναι μόνο η καθυστέρηση, είναι και άλλοι λόγοι, που μπορούν να δημιουργούν τέτοιες ανάγκες.
Τέλος, θέλω να αναφερθώ στον αριθμό των θέσεων. Είδα ότι είσθε πρόθυμος να το συζητήσουμε, αλλά αν ψηφίσουμε αυτήν την αύξηση, όπως την έχετε τώρα, πώς θα την αλλάξουμε μετά με τις τροπολογίες;