Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΙΗ'-4 ΜΑΪΟΥ 1999(Ν.2725/1999):Ερασιτεχνικός και Επαγγελματικός Αθλητισμός και άλλες διατάξεις"(Κοιν. Εκπρόσωπος)

Η αποψινή συζήτηση είναι μία ιδιαίτερη συζήτηση, πολύ σημαντική, θεμελιώδης και χαίρομαι πάρα πολύ γιατί τον τόνο αυτής της συζήτησης μας τον δίνουν οι παριστάμενοι αθλητές μας, οι νέοι εκείνοι που μας γέμισαν με περηφάνεια, που δόξασαν το όνομα της Ελλάδας και στους οποίους οφείλουμε όχι μόνο αγάπη και φροντίδα, αλλά οφείλουμε να νομοθετήσουμε με σύνεση, με συνέπεια και με αντικειμενικότητα. 

Τους καλωσορίζω και εγώ και θέλω να διαβεβαιώσω όλη την Αίθουσα, αυτούς τους Ολυμπιονίκες που παρίστανται και όλο τον ελληνικό λαό ότι αν η Νέα Δημοκρατία αντιμετωπίζει αυτό το νομοσχέδιο με κριτική διάθεση, δεν είναι για να ασκήσουμε αντιπολίτευση, όπως προσπάθησε να παρουσιάσει ο κ. Φούρας, δεν είναι διότι χρησιμοποιούμε ένα τέτοιο νομοσχέδιο για να διατυπώσουμε αντιπολιτευτικές θέσεις, αλλά είναι διότι συμμεριζόμαστε και εμείς τη μεγάλη σημασία του νομοσχεδίου, αισθανόμαστε και εμείς το βάρος των είκοσι πέντε χρόνων, για τα οποία μίλησε ο κ. Φούρας και γιατί θέλουμε, να συμβάλουμε πράγματι στη δημιουργία ενός νομοθετήματος θεμελιώδους, ενός θεσμικού νομοθετήματος για τον ελληνικό αθλητισμό. 

Λυπούμαστε πάρα πολύ που οι ομολογουμένως πολύ έντονες και ειλικρινείς προσπάθειες του κ. Φούρα να συνεννοηθεί με όλους τους παράγοντες, τα κόμματα και πρωτίστως με το δικό του κόμμα, δεν απέδωσαν τίποτα. Γιατί και αυτήν τη στιγμή που μιλάμε και αντιπαρατιθέμεθα στη Βουλή, οι εντονότερες αντιπαραθέσεις δεν είναι μεταξύ της Αντιπολιτεύσεως και της Κυβέρνησης, αλλά είναι εκείνες οι οποίες σημειώνονται μέσα στο ίδιο το κυβερνών κόμμα, προέρχονται από κορυφαίους παράγοντες, ακόμα και Βουλευτές της παράταξης αυτής, πράγμα που προδίδει, κύριε Φούρα, ότι κάπου δεν βρέθηκε η χρυσή τομή με το νομοσχέδιό σας. 

Κάπου έχουν γίνει σοβαρά λάθη θεσμικά και λάθη πολιτικής και γι' αυτό λυπάμαι πράγματι αυτήν τη στιγμή, που ως Νέα Δημοκρατία δεν είμαστε σε θέση να το υπερψηφίσουμε και επί της αρχής το νομοσχέδιο αυτό και έτσι όλοι μαζί να θέσουμε νέες βάσεις για τον ελληνικό αθλητισμό. 

Ποια πολιτική πρέπει να ακολουθήσει μία κυβέρνηση, όταν συγκροτεί ένα τέτοιο νομοσχέδιο και θέλει να ανοίξει δρόμους στον ελληνικό αθλητισμό; 

Πρώτα απ' όλα, ο αθλητισμός πρέπει να στηρίζεται στην πολιτεία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ποδηγετείται από την πολιτεία. Ο αθλητισμός είναι μια δημιουργία από μόνη της και ως τέτοια πρέπει να αφήνεται ελεύθερη να αναπτυχθεί και να στηρίζεται με ειδικά μέτρα και με ειδικούς θεσμούς, αλλά προπαντός δεν πρέπει να ποδηγετείται και να καθοδηγείται κατά τρόπο ασφυκτικό. 

Ακόμη πρέπει να υπάρχει μία ειδική προώθηση, μία ειδική μέριμνα και φροντίδα για τον ερασιτεχνικό αθλητισμό, γιατί αυτός είναι η αδύνατη πλευρά αυτήν τη στιγμή του αθλητισμού και κυρίως δεν πρέπει να υπάρχει μεταχείριση του ερασιτεχνικού αθλητισμού κατά τρόπο, που να επιτρέπει να δημιουργούνται μέσα στους κόλπους του παράγοντες, τάσεις, κινήματα και προπαντός δυνάμεις που θα τον καταδυναστεύσουν.

Κυρίως χρειάζεται μια δραστική παρέμβαση της πολιτείας για την εξυγίανση του επαγγελματικού αθλητισμού, διότι εκεί, λόγω και της παρεμβολής του οικονομικού και του κερδοσκοπικού παράγοντα, οι πειρασμοί είναι μεγάλοι και οι αποκλίσεις είναι εύκολες και είναι πάρα πολύ επικίνδυνο για την πολιτεία και τον έλεγχο να χάσει, αλλά και η κοινωνία πλέον να οδηγείται προς κατευθύνσεις ανεξέλεγκτες. 

'Ένα τέτοιο νομοθέτημα πρέπει επίσης να δίνει το παράδειγμα της διαφάνειας και της εντιμότητας, ακριβώς διότι μέσω του αθλητισμού κινούνται πολλά συμφέροντα, πολλά κεφάλαια και συνεπώς παρεμβάλλονται δυνάμεις που δεν ελέγχονται. Και πρέπει να υπάρχει ένας σταθερός οικονομικός προγραμματισμός, μία μελέτη και μία εκτίμηση των αναγκών του αθλητισμού, έτσι ώστε να μπορούμε και εμείς ως Κοινοβούλιο να κάνουμε μία πρόβλεψη. Ανταποκρίνεται το νομοθέτημα, που εισηγείται η Κυβέρνηση σ' αυτούς τους μεγάλους στόχους; 

Λυπούμαι πολύ, αλλά οι ελπίδες και οι πεποιθήσεις που παρουσιάστηκαν απ' αυτό το Βήμα δεν επαληθεύονται απ' αυτά που διαβάζουμε σ' αυτό το νομοσχέδιο. Κατ' αρχήν τι καινούριο φέρνει το νομοσχέδιο; Ποιους νέους δρόμους ανοίγει; Αν συγκριθεί με την υπάρχουσα νομοθεσία, θα δούμε ότι κατά το μεγαλύτερο ποσοστό απεικονίζει την υπάρχουσα κατάσταση. 

Δηλαδή, στην ουσία τι είναι; Είναι μία κωδικοποίηση σ' ένα μεγάλο μέρος των ισχυόντων. Αυτό δεν είναι κάτι, το οποίο μπορούμε να το εξαγγείλουμε και να το εκμεταλλευτούμε ως καινοτομία και άνοιγμα νέων δρόμων. 

Δεν αρκείται όμως στη μεταφορά αυτών που ισχύουν, αλλά επιχειρεί και ορισμένες καινούριες τομές. Και εκεί πρέπει να δούμε τι πράγματι κάνει το νομοσχέδιο, διότι φοβόμαστε πάρα πολύ ότι ανοίγει δρόμους, οι οποίοι δεν ξέρουμε πού θα οδηγήσουν. Εισηγείται νέους θεσμούς; Θεσμοθετεί καινούρια όργανα, που θα βοηθήσουν τον αθλητισμό να ακολουθήσει νέους δρόμους; 

Πρέπει να σας πω ότι γίνεται μία προσπάθεια μόνο με λόγια και προδίδει μόνο προθέσεις. Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή π.χ. δεν γίνεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και παρόλες τις εξαγγελίες και της ίδιας της Κυβέρνησης και προσωπικά του κ. Φούρα -τα παρουσίασε ο εισηγητής μας- παραμένει νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, παραμένει εγκλωβισμένη σε αυτές τις σχεδόν ανύπαρκτες και δεσμευτικές διατάξεις. Εκείνο που διαβάζουμε και βέβαια δεν μπορούμε τίποτα να συναγάγουμε είναι ότι με προεδρικό διάταγμα καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις της κατοχύρωσης της ολυμπιακής φλόγας και το διαδικαστικό πλαίσιο, αλλά συγχρόνως με προεδρικό διάταγμα καθορίζονται όλα τα σχετικά με την Εθνική Ολυμπιακή Επιτροπή, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. 

Αυτό αποτελεί θεσμοθέτηση ή βελτίωση ή προώθηση ενός θεσμού πάνω στον οποίο στηριζόμαστε για να κάνουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες; 

Ελληνικό Κέντρο Αθλητικής 'Έρευνας και Τεχνολογίας. Το παρουσίασε αρκετά πομποδώς ο κύριος Υπουργός. Τι να διαβάσουμε; Με προεδρικό διάταγμα, λέει, που εκδίδεται εντός έξι μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος καταρτίζεται και θεσμοθετείται και καθορίζονται οι αρμοδιότητες και τα πάντα αυτού του Ελληνικού Κέντρου Αθλητικής Έρευνας και Τεχνολογίας. 

Μας ρωτάει αν το επικροτούμε ή δεν το επικροτούμε. Μα, βεβαίως θα θέλαμε να υπάρχει κάτι τέτοιο και να οδηγεί εκεί που θα πρέπει να οδηγεί. Αλλά πού είναι, κύριε Υπουργέ; 'Έχουμε μια εκτεταμένη εξουσιοδότηση για ένα προεδρικό διάταγμα. 

Σύσταση Οργανισμού Μαζικού Αθλητισμού. Και αυτό το θέλουμε και αυτό θα πρέπει να είναι κάτι που θα προωθήσει τον αθλητισμό. Αλλά με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται εντός τριών μηνών ρυθμίζονται όλα τα θέματα και κάπως έτσι λειτουργεί και το Εθνικό Συμβούλιο Αθλητικού Σχεδιασμού. 

Θέλω να πω με αυτό, κύριοι συνάδελφοι, ότι όπου έγινε μία προσπάθεια θεσμικής αναβάθμισης του αθλητισμού, έγινε μισή. Διατυπώθηκαν οι καλές προθέσεις, με τις οποίες δεν διαφωνούμε και από εκεί και πέρα όλα παραπέμφθηκαν σ' ένα προεδρικό διάταγμα και άρα στις καλένδες ή εν πάση περιπτώσει σε κείμενα κανονιστικά. Δεν ξέρω άλλωστε, αν αυτές οι εξουσιοδοτήσεις κινούνται μέσα στα πλαίσια του Συντάγματος, τόσο αόριστες που είναι. Πάντως με κανονιστικά διατάγματα θα κανονίσει η Κυβέρνηση ό,τι θέλει και όπως θέλει, ερήμην ημών. 

Δεν θέλω να διατυπώσω αμφιβολίες, αλλά πάντως είμαι υποχρεωμένη να παρουσιάσω ότι έγινε, όχι μόνο μισό έργο, αλλά ούτε το 1/4. Καθόλου έργο. 'Έγινε απλώς διακήρυξη καλών προθέσεων. 

Στη συνέχεια έρχομαι στις άλλες ρυθμίσεις που εδώ είναι λεπτομερειακές και συγκεκριμένες, δηλαδή, στη ρύθμιση του σωματειακού αθλητισμού. 

Τι σας έπιασε, κύριε Υπουργέ και περιλάβατε τόσο δεσμευτικές διατάξεις αναγκαστικού δικαίου για ένα κατεξοχήν ελεύθερο ατομικό δικαίωμα που είναι το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι; Γιατί δεν αφήνετε ελεύθερη την ιδιωτική πρωτοβουλία, τον καημό εκείνων που δημιουργούν σωματεία και ομοσπονδίες για τον ελληνικό αθλητισμό; Καθιερώνετε διατάξεις αναγκαστικού δικαίου που καθορίζουν την εγγραφή των μελών. Αφήστε ελεύθερη την εγγραφή των μελών, να ανοίξουν τα σωματεία. Θέλουμε να θεσμοθετήσουμε και να ενισχύσουμε τις κάστες; 

Καθιερώνετε διατάξεις που περιγράφουν ολόκληρη τη λειτουργία των σωματείων, των ενώσεων και των ομοσπονδιών. Διαβάζω την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής και βλέπω με πόσο κόπο προσπαθεί να συνταιριάξει και να εναρμονίσει αυτές τις διατάξεις αναγκαστικού δικαίου που έχετε με το Σύνταγμα. Βρίσκει βέβαια μετά κόπου μία διέξοδο στο άρθρο 16 και στην εποπτεία που ασκεί το κράτος επί του αθλητισμού για να πει ότι μάλλον κινείται στα πλαίσια του Συντάγματος όλο αυτό το κατεβατό των διατάξεων που διέπουν τα σωματεία. 

Θα ήθελα να σας πω επίσης, κάτι για όσα αναφέρατε προηγουμένως με αφορμή το αντίτιμο το ανταποδοτικό τέλος που εισάγετε. 

'Εχουμε την αίσθηση, ότι δημιουργείτε νομοθεσία για τα σωματεία και το σωματειακό αθλητισμό έχοντας στο μυαλό μονάχα τα μεγάλα σωματεία των μεγάλων πόλεων και ιδιαίτερα των Αθηνών και του Λεκανοπεδίου, που αριθμούν πολλά μέλη, που έχουν μεγάλη δραστηριότητα, που μπορούν να παρεισφρέουν κερδοσκοπικές και οικονομικές διεκδικήσεις και να δημιουργούνται τα φαινόμενα τα οποία καλώς θέλετε να καταπολεμήσετε. Αλλά σκοπός μας είναι να περιορίσουμε αυτά τα μεγάλα σωματεία με τέτοιες διατάξεις-τροχοπέδες και δεν κοιτάμε τα αθλητικά σωματεία των επαρχιών, που αυτά χρειάζονται τη μέριμνα και την προσοχή μας; Εκείνα που μετά κόπου συγκεντρώνουν είκοσι ανθρώπους για να φτιάξουν ένα σωματείο και προσπαθούν εκ των ενόντων και βάζοντας λεφτά από την τσέπη τους να δημιουργήσουν μια αθλητική κίνηση και να συγκεντρώσουν νέους ανθρώπους που αθλούνται. Αυτά τα σωματεία δεν τα λαμβάνετε υπόψη και τους λέτε ότι εάν εισπράττουν πέντε δεκάρες για μία υπηρεσία που παρέχουν, θα πρέπει να τηρούν τα βιβλία του Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων, και να αρχίσουν μια δοσοληψία με την εφορία; 'Άλλωστε, ξέρετε πολύ καλά ότι η εφορία μπαίνει σε όλα τα σωματεία. Μόλις αισθανθεί ότι γίνεται μία δραστηριότητα που έχει κάποιο όφελος, μπαίνει μέσα και απαιτεί διπλότυπα. 

Με τη ρύθμιση που εισάγετε για το αντίτιμο θα δημιουργήσετε τεράστια προβλήματα στα επαρχιακά σωματεία και θα τα οδηγήσετε στην εξαφάνιση. Τουλάχιστον βρείτε κάποιον τρόπο να βάλετε κάποιες δικλείδες. Περιορίστε αυτήν τη ρύθμιση, που εισάγετε μόνο εκεί που πράγματι υπάρχει κίνδυνος ατασθαλιών. Βρείτε ένα κριτήριο κύκλου εργασιών, αριθμού μελών, δεν ξέρω ποιο κριτήριο μπορείτε να βρείτε, αλλά μη δημιουργείτε τέτοια εμπόδια για τα σωματεία των επαρχιών. Εκεί τους απαγορεύετε επίσης να εγγραφούν οι αθλητές ως μέλη, παρά μόνο εάν έχουν σταματήσει την άθλησή τους ένα χρόνο. Ε, μα αυτοί οι αθλητές είναι που φτιάχνουν τα σωματεία στην επαρχία, δεν τα φτιάχνουν οι άλλοι. Βάζετε και αυτόν τον περιορισμό εν όψει των μεγάλων βέβαια σωματείων και τελικά τα ενταφιάζετε. 

Και στις ομοσπονδίες που θέλετε να καταργήσετε τον παραγοντισμό, δεν νομίζω ότι τελικά το πετυχαίνετε με τις ρυθμίσεις που κάνετε. Η εισδοχή μελών ανήκει στο διοικητικό συμβούλιο, και μόνο η διαγραφή ανήκει στη γενική συνέλευση. Είσθε βέβαιος ότι αυτό είναι σωστό; Δεν ενισχύεται ο παραγοντισμός με αυτήν την ιστορία, με αυτήν τη ρύθμιση; Και δίνετε μετά και κάποια άλλα δικαιώματα στις ομοσπονδίες, που θα πρέπει να τα σκεφθείτε, όπως π.χ. να μπορούν να ψηφίζουν και σωματεία που δεν έχουν αθλητική αναγνώριση, εάν κρίνει το διοικητικό συμβούλιο της ομοσπονδίας ότι πρέπει να ψηφίσουν. Και έτσι έχουμε δύο κατηγορίες σωματείων, αυτά που έχουν αθλητική αναγνώριση από το κράτος και αυτά που έχουν αθλητική αναγνώριση από τις ομοσπονδίες. Και μετά δίνετε και το δικαίωμα τα χρήματα από τις επιχορηγήσεις να τα μοιράζουν οι ομοσπονδίες. 

Σκεφθείτε καλά, κύριε Υπουργέ, εάν με τις ρυθμίσεις αυτές αντί να φθάσετε στο επιθυμητό αποτέλεσμα φθάσετε ακριβώς στο αντίθετο. 

'Έρχομαι τώρα, κύριοι συνάδελφοι, στο θέμα της διαφάνειας και της εντιμότητας που δεν αμφιβάλλω ότι ο κύριος Υπουργός θέλει να καθιερώσει, αλλά που μας δημιουργεί πάρα πολύ μεγάλες απορίες, διότι περιέχονται διατάξεις οι οποίες μάλλον περί του αντιθέτου δείχνουν δείγματα. 

Μιλήσατε για κανονισμό προμηθειών, διαγωνισμούς άνω των πέντε εκατομμυρίων, πολύ σωστά. Τις εξαιρέσεις γιατί δεν μας τις διαβάσατε, κύριε Υπουργέ; Γιατί δεν μας είπατε σε ποιες περιπτώσεις κατ' εξαίρεση μπορεί να γίνουν προμήθειες χωρίς διαγωνισμό; Αυτές είναι, "όταν ο προμηθευτής είναι ένας". 'Έχει καλώς. 

Κατόπιν, όταν πρόκειται "για αθλητικό υλικό υψηλής τεχνολογίας ή τεχνογνωσίας". Εδώ τώρα κάνουμε διάφορους συνειρμούς και δεν φταίμε εμείς αν τους κάνουμε. Ποιος όμως θα κρίνει την υψηλή τεχνολογία και την τεχνογνωσία; "Για λόγους επείγουσας ανάγκης, που οφείλεται σε αυταπόδεικτα απρόβλεπτες καταστάσεις". Καταστάσεις απρόβλεπτες δημιουργούνται πολύ εύκολα. 

'Όταν αφήσεις μια προμήθεια να φθάσει την τελευταία στιγμή που λήγουν και οι προθεσμίες -και να μη θεωρήσετε ότι κάνω αναφορά τώρα στους Ολυμπιακούς Αγώνες- στο τέλος θα κάνετε την προμήθεια κατ' εξαίρεση και χωρίς διαγωνισμό, διότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη. 

Δημιουργείτε κάποιες αθλητικές επιτροπές για τη διοργάνωση -λέει- και διεξαγωγή των αγώνων. Και ενώ αλλού διατηρείτε το δημόσιο χαρακτήρα, όπως είναι στην ΕΟΑ, εδώ αυτές τις επιτροπές για τη διεξαγωγή των αγώνων τις κάνετε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. Βρίσκονται εκτός του δημόσιου τομέα, λειτουργούν κατά τις διατάξεις του ιδιωτικού δικαίου και εκεί πηγαίνουν οι επιχορηγήσεις της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και κονδύλια από τον ΟΠΑΠ. Δεν θέλω να σας πω ότι το κάνετε επί τούτω ή έχετε κακούς σκοπούς εσείς σε καμία περίπτωση. Αλλά πώς να ενισχυθεί η εικόνα της διαφάνειας που μας υποσχεθήκατε στην αρχή; 

Επίσης, θα ήθελα στο τέλος να αναφερθώ και στην υπόθεση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, γιατί εδώ υπάρχει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Κύριοι συνάδελφοι, καθώς αντιλαμβάνεσθε, η ρύθμιση είναι δίκοπο μαχαίρι, έχει πολλές όψεις. 'Έτσι όμως όπως ρυθμίζονται αυτές οι συμβάσεις παραχωρήσεως τηλεοπτικών δικαιωμάτων, να γίνονται δηλαδή μόνο από τους γηπεδούχους, καταλαβαίνετε ότι η πίτα πλέον μοιράζεται αποκλειστικά μεταξύ εκείνων που συνήθως τρώνε μεγάλες πίτες. Και οι μικροί θα μείνουν εκτός νυμφώνος και θα οδηγηθούν στο μαρασμό. Δεν νομίζω, κύριε Υπουργέ, ότι αυτή είναι μία σοφή ρύθμιση, αφήστε βέβαια που αφήνει και πάρα πολλά υπονοούμενα που εγώ δεν τα λέω αυτήν τη στιγμή, αλλά ο καθένας μπορεί να τα σκεφθεί. 

Και μία τελευταία παρατήρηση. "Ζουμί" υπάρχει και στις μεταβατικές διατάξεις σ' αυτό το νομοσχέδιο και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την εκλογή των οργάνων των ομοσπονδιών. Καταβάλλεται μία προσπάθεια, τα διοικητικά συμβούλια που θα προκύψουν από τις εκλογές που θα γίνουν τώρα μετά την αναμόρφωση των καταστατικών, να τραβηχθούν μέχρι το 2004, πράγμα που δεν μας αφήνει να έχουμε πολλές ελπίδες ότι όλα αυτά γίνονται με αγαθές προθέσεις και δεν παρεμβάλλεται ο κομματικός παράγοντας και η κομματική εκμετάλλευση. 

Καθώς αντιλαμβάνεσθε, όπως είπε και ο εισηγητής μας, το καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής και νομίζω ότι τα επιχειρήματα που σας παρουσίασα δείχνουν ότι έχουμε σοβαρούς λόγους να το καταψηφίσουμε παρ' όλη τη διάθεσή μας, κύριοι συνάδελφοι και, το επαναλαμβάνω, να συμβάλλουμε θετικά για την κατάρτιση ενός τέτοιου νομοσχεδίου, που πραγματικά θα μείνει για πολλά χρόνια. Εφόσον βεβαίως δεν φανεί αμέσως η αναποτελεσματικότητά του και δεν έρθετε εσείς οι ίδιοι να το τροποποιήσετε. 'Άλλως, η Νέα Δημοκρατία, ενδιαφέρεται για τον αθλητισμό και κυρίως έχει βαθύτατη γνώση των προβλημάτων αυτών, θα λάβει τα κατάλληλα μέτρα μεθαύριο που θα είναι εξουσία και αυτό πάντα με την ειλικρινή διάθεση να προαγάγουμε τον ελληνικό αθλητισμό.

Print
810 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςPrivacy Statement© 2025 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω