Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΑ'-16 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2003(Ν.3187/2003):Συνέχιση συζήτησης επί των άρθρων του σχεδίου νόμου Υπ. Εθνικής Άμυνας"Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα"

Τα άρθρα που συζητούμε είναι ακριβώς τα άρθρα που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες αδυναμίες και αυτά που εξηγούν και την αρνητική μας τοποθέτηση. 

Έρχομαι αμέσως στα άρθρα, αναφερόμενη κατά τα λοιπά σε ό,τι είπα στη θέση μου επί της αρχής, δηλαδή ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν αναφέρεται ούτε αναβαθμίζει ούτε οργανώνει τη στρατιωτική εκπαίδευση, την εκπαίδευση που παρέχεται από τις Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές, αλλά απλώς δίνει ένα γόητρο στους διδάσκοντες, διότι στην πραγματικότητα ούτε και μισθολογική ισοτίμηση τους εξασφαλίζει. Εκείνοι θα έχουν το δικό τους μισθολόγιο, το οποίο θα απέχει αρκετά απ’ αυτό των πανεπιστημιακών. Συνεπώς είναι πολύ αμφίβολο, γιατί ψηφίζεται αυτό το νομοσχέδιο και είναι απορίας άξιον. 

Αρχίζω με το άρθρο 1, που αναφέρεται στην αποστολή. Το α΄ και το β΄ το καταλαβαίνω. Το α΄ είναι η διδασκαλία και η μετάδοση της γνώσης, το β΄ είναι η στρατιωτική αγωγή. Το γ΄ λέει: «Να διοργανώνουν από κοινού με τα πανεπιστήμια προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών…». 

Μα, για όνομα του Θεού! Η οργάνωση μεταπτυχιακών σπουδών δεν είναι αποστολή ενός ιδρύματος. Η αποστολή είναι σε τι στοχεύει το ίδρυμα, τι είδους εκπαιδευτικό προϊόν θέλει να βγάλει. Το μεταπτυχιακό είναι ένας τρόπος παροχής εκπαίδευσης, όπως είναι και το προπτυχιακό. Και ενώ το άρθρο 4 αναφέρεται στις μεταπτυχιακές σπουδές, δεν αντιλαμβάνομαι, γιατί θα πρέπει να τίθεται ως αποστολή του ιδρύματος –που δεν είναι ίδρυμα καθ’ ημάς, είναι σχολή και στρατιωτική υπηρεσία- το να οργανώνει μεταπτυχιακές σπουδές. Γίνεται αυτό, γιατί με το άρθρο 1 θέλουμε να δώσουμε την απατηλή εικόνα ότι αναβαθμίζουμε αυτές τις σχολές; 

Και έχει και ένα ερωτηματικό αυτό το γ΄ με τις μεταπτυχιακές σπουδές. Λέει «και να διεξάγουν επιστημονική έρευνα σε τομείς …». Ποιός θα τη διεξάγει; Μόνο στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών θα γίνεται έρευνα ή θα έχουν και οι στρατιωτικές σχολές τη δυνατότητα διεξαγωγής έρευνας; Και τι είδους έρευνας; Βασικής ή εφαρμοσμένης ή και τα δύο; Εδώ πρέπει να μας απαντήσει το Υπουργείο, πώς αντιλαμβάνεται την αποστολή των ιδρυμάτων και βεβαίως να βγάλει τα μεταπτυχιακά από δω και να τα αφήσει, όπως ρυθμίζονται στο άρθρο 4. 

Στο άρθρο 2 συμμερίζομαι απόλυτα αυτό που ακούστηκε και αμέσως αυτό είπα και εγώ, όταν άκουσα ότι καταργήσατε το προεδρικό διάταγμα που θα κυρώνει τον οργανισμό. Τότε από ποιον θα συντάσσεται και με ποια μορφή θα εκδίδεται αυτός ο οργανισμός; Λέει ότι εγκρίνεται με προεδρικό διάταγμα, αλλά δεν λέει και από ποιόν συντάσσεται αυτός ο οργανισμός. 

Και όταν εμείς διαμαρτυρόμασταν για τον οργανισμό, διαμαρτυρόμασταν διότι θα γίνει με προεδρικό διάταγμα, το οποίο δεν θα ξέρουμε τι θα περιέχει. Τώρα βγαίνει και το προεδρικό διάταγμα που στο τέλος-τέλος θα πέρναγε και από τον έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας και βρισκόμαστε σ΄ ένα πλήρες χάος και σκοτάδι, πώς θα συντάσσεται και θα εκδίδεται ο Οργανισμός των λεγομένων ΑΣΕΙ , ο οποίος θα έχει σοβαρότατα θέματα μέσα, όπως τις αρμοδιότητες του διοικητή, τις αρμοδιότητες του διευθυντή, τα τέσσερα μέλη που θα περιλαμβάνονται στο εκπαιδευτικό συμβούλιο. 

Συνεπώς ακόμα πιο άστοχη είναι η κατάργηση της παραγράφου 2 απ’ ότι και η αρχική πρόβλεψη.

Έρχομαι στο κύριο θέμα, που είναι τα άρθρα 3 και 5. Αυτά αποδεικνύουν ότι εδώ έγινε μία απομίμηση-καρικατούρα των πανεπιστημίων. Διότι αυτά που ορίζονται εδώ και προέρχονται από την εκπαιδευτική δομή των πανεπιστημίων, όπως λέμε απλοϊκά «δεν κολλάνε». Δεν μπορούν εδώ να βρουν αντίκρισμα.

Λέει ότι τα ΑΣΕΙ, το κάθε ΑΣΕΙ, δηλαδή η Σχολή Ευελπίδων, η Σχολή Δοκίμων, η Σχολή Ικάρων λειτουργούν με τμήματα. Λέει ότι στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων λειτουργεί το τμήμα στρατιωτικών επιστημών με δύο κατευθύνσεις και αντίστοιχα τα άλλα. Θα λειτουργούν και άλλα τμήματα; Το τμήμα όμως δίδει πτυχίο. Δεν υπάρχει τμήμα που να μη δίδει πτυχίο. Ερωτώ: η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, πλην του πτυχίου που θα δίδει το τμήμα των στρατιωτικών επιστημών με δύο κατευθύνσεις, θα δίδει και άλλα πτυχία; Αν δεν δίνει και άλλα πτυχία -που φαντάζομαι ότι δεν θα δίνει, γιατί τι πτυχία θα δίνει εκτός από αυτό;- τότε δεν λειτουργεί σε τμήματα και άρα αυτό το τμήμα, που πετάμε εδώ μέσα, είναι μόνο για εντυπωσιασμό. 

Προχωράμε στον τομέα. Λέει ότι το τμήμα αποτελείται από τομείς. Οι τομείς προϋποθέτουν τουλάχιστον τρεις καθηγητές, άρα τρία μαθήματα, και έναν περίγυρο εκπαιδευτικού προσωπικού. Πού θα βρεθούνε; Θα δημιουργηθεί, παραδείγματος χάρη, τομέας μαθηματικών και φυσικής, ή μόνο μαθηματικών ή μόνο φυσικής με ένα άτομο, με έναν καθηγητή, αφού δεν υπάρχουν περισσότεροι; Ή θα είναι τομέας με δύο καθηγητές. 

Μα, έτσι γελοιοποιούμε το σύστημα που ισχύει στα πανεπιστήμια, μεταφέροντάς το σε έναν πολύ περιορισμένο αριθμό διδασκόντων που δεν μπορούν καν να διαιρεθούν σε τομείς. Και εισάγει γι’ αυτόν το λόγο τους διατμηματικούς τομείς, ένα novum, ένα άγνωστο μόρφωμα, που δεν υπάρχει στα πανεπιστήμια. Υπάρχουν Γενικά τμήματα που αναφέρονται σε πολλά τμήματα αλλά όχι διατμηματικοί τομείς. 

Θα ήθελα να πω και κάτι άλλο που είναι καίριο και αφορά την εκπαίδευση. Ποιος αποφασίζει και πώς συνδέονται αυτά τα ιδρύματα με την ανωτάτη στρατιωτική ηγεσία για να κριθεί ποιο θα είναι το περιεχόμενο και ο τρόπος παροχής στρατιωτικής εκπαίδευσης; Αυτό είναι μείζον θέμα. Δεν είναι πώς θα διδάξουμε μαθηματικά ή φυσική, είναι πώς θα γίνουν σωστοί στρατιωτικοί αυτοί που θα βγουν. Ποιος θα το αποφασίζει; Το εκπαιδευτικό συμβούλιο; Έχει τα κότσια να πάρει αποφάσεις, που αφορούν την εθνική άμυνα της χώρας; Θα τις παίρνει η στρατιωτική ηγεσία και αυτή πρέπει να τις παίρνει. Πώς συνδέονται όμως αυτά τα όργανα με τη στρατιωτική ηγεσία; Ποιος συνομιλεί και συντονίζει; 

Τέλος, λέει ότι «ο διευθυντής εκπαίδευσης συνεργάζεται με τον κοσμήτορα που έχει το εκπαιδευτικό μη στρατιωτικό μέρος.» Παρακάτω δεν λέει ότι «ο κοσμήτορας έχει συνεργασία με το διευθυντή εκπαίδευσης». Δηλαδή, ποιος έχει το επάνω χέρι; Στα στρατιωτικά θα είναι μόνο ο στρατιωτικός και στα εκπαιδευτικά μόνο ο εκπαιδευτικός ή, όπως θα πρέπει, ο στρατιωτικός θα είναι και πάνω από τα στρατιωτικά και πάνω από τα εκπαιδευτικά θέματα; Συμφωνώ απόλυτα με τη διαγραφή του άρθρου 6, διότι το άρθρο 6 το μόνο που ορίζει είναι ότι οι φοιτητές θα έχουν λόγο επί των διδασκόντων. Ε, αυτό μπορεί να το πει και ο Οργανισμός και, εν πάση περιπτώσει η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου δεν είναι οι δυόμισι γραμμές, του άρθρου αλλά η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου είναι ένα ολόκληρο σύστημα που ισχύει στα πανεπιστήμια. Και εδώ για τους λόγους, που προανέφερα, δεν μπορεί να μεταφερθεί.

Print
790 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςΠολιτική Απορρήτου© 2024 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω