Search
× Search

Ομιλίες - Ολομέλεια

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΔ'-17 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2000:Επερώτηση προς τον Υπουργό Τύπου και Μ.Μ.Ε. για τη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και της ΕΡΤ Α.Ε

Η ατμόσφαιρα που δημιούργησε ο κύριος Υπουργός προσπαθώντας να απαντήσει στη επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας είναι πραγματικά σχιζοφρενική, διότι δεν καταλάβαμε εάν απαντούσε σε επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας προς την Κυβέρνηση ή εάν ο ίδιος έκανε επερώτηση προς τη Νέα Δημοκρατία για το τι έκανε, ή δεν έκανε, όταν ήταν Κυβέρνηση και για το αν διατυπώνει, ή δεν διατυπώνει σωστά τον αντιπολιτευτικό της λόγο. 

Αυτή η καραμέλα πρέπει να σταματήσει, κύριοι συνάδελφοι, και λυπάμαι πάρα πολύ που αυτόν τον τελείως παλαιομοδίτικο τρόπο αντιμετώπισης μιας επερώτησης τον υιοθέτησε ο κύριος Υπουργός, ο αρμόδιος για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, υποτίθεται ένας εκσυγχρονιστής, ένας μοντέρνος άνθρωπος, ο οποίος ήρθε να απαντήσει με συγκεκριμένα επιχειρήματα στη σαφέστατη και πραγματικά τεκμηριωμένη επερώτηση της Νέας Δημοκρατίας. 

Βέβαια, επανέλαβε το σύνηθες τροπάριο ότι εμείς αλλάξαμε προσωπείο. Δεν ξέρω, κύριοι συνάδελφοι, αλλά στο σπίτι του κρεμασμένου -λέει η λαϊκή παροιμία- δεν μιλάνε για σκοινί. Διότι, εάν τολμήσει κανείς να αναφέρει τη λέξη "αλλαγή προσωπείου", δεν θα την πεί βέβαια στη Νέα Δημοκρατία, αλλά θα την αναφέρει αποκλειστικά και μόνο στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. 

Ποιος άλλαξε τα τριτοκοσμικά του συνθήματα; Ποιος άλλαξε αυτήν την επαναστατική εικόνα του κόμματος της αλλαγής της δεκαετίας του '80, που κατέστρεψε φυσικά την Ελλάδα, και ποιος μεταμφιέστηκε σήμερα σε ένα Κόμμα δήθεν ευρωπαϊκά προσανατολισμένο, σε ένα κόμμα που υποστηρίζει την ελεύθερη οικονομία, σε ένα κόμμα του πλουραλισμού -υποτίθεται- και της φιλελεύθερης δημοκρατίας; 

Για αλλαγές προσωπείων, λοιπόν, ας μη μιλάει το κόμμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ο κύριος Υπουργός και ας μην αναφέρεται στη Νέα Δημοκρατία, που ούτε προσωπείο έχει αλλάξει στην ιδεολογία της ούτε στην πολιτική της, αλλά ούτε καν έχει μετακινηθεί από τις βασικές αρχές της. [...]

Ο κύριος Υπουργός είπε ότι εμείς δεν έχουμε πρόταση. Ποιος έκανε την πρόταση για τη συνταγματική μεταρρύθμιση, κύριε Υπουργέ, σε σχέση ακριβώς με το άρθρο 15 και 16 και τη διαμόρφωση των ανεξαρτήτων διοικητικών αρχών; Ποιος έχει υποβάλει και πρόταση νόμου για τη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού συμβουλίου; 

Νομίζω ότι αυτή η συζήτηση, της απάντησης υποτίθεται στην κριτική της Νέας Δημοκρατίας με το τι έκανε ή δεν έκανε η Νέα Δημοκρατία το 1820 όταν ήταν Κυβέρνηση, ας την αφήσουν, διότι δεν συμβάλλουν στην αναβάθμιση του κοινοβουλευτικού διαλόγου. 

'Ένα δεύτερο στοιχείο που καθιστά την ατμόσφαιρα εδώ σχιζοφρενική είναι πραγματικά η στάση της Κυβέρνησης και ο τρόπος που απαντά στα θέματα του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, εμφανίζοντας το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο, του οποίου τους προέδρους και τη μείζονα σύνθεση η ίδια η Κυβέρνηση όρισε, ως ένα σώμα το οποίο αντιπολιτεύεται την Κυβέρνηση. 

Εγώ κατάλαβα ότι η στάση του κυρίου Υπουργού ήταν στάση κριτικής και επερώτησης κατά του ραδιοτηλεοπτικού συμβουλίου. 

Ερωτώ, κύριοι συνάδελφοι, οι δύο πρόεδροι που εκκωφαντικά παραιτήθηκαν, ο κ. Κασσιμάτης το 1998 και ο κ. Σούρλας τώρα στο τέλος του 1999, από ποιους ορίστηκαν πρόεδροι του ραδιοτηλεοπτικού συμβουλίου; Δεν ήσαν πρόσωπα επιλογής της Κυβέρνησης; 

Ερώτημα δεύτερο: Και οι δύο αξιολογότατοι καθηγητές της Νομικής Σχολής και άνθρωποι καταρτισμένοι και στα θέματα Δημοσίου Δικαίου, αλλά και στα θέματα τα οποία χειρίστηκαν, οι δύο δηλαδή αυτοί πρόεδροι, δεν ήσαν άνθρωποι προσκείμενοι στο ΠΑ.ΣΟ.Κ.; Δεν ήθελαν να βοηθήσουν την πολιτική της Κυβέρνησης στο ραδιοτηλεοπτικό τομέα; Δεν μπήκαν γι'αυτό το λόγο επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης για να πραγματοποιήσουν την πολιτική της Κυβέρνησης στο ραδιοτηλεοπτικό χώρο; Και οι δύο αυτοί καθηγητές και ιδιαίτερα ο τελευταίος, ο κ. Σούρλας, παραιτήθηκαν με κείμενα που αποτελούν κόλαφο για την Κυβέρνηση και ιδιαίτερα για τον κύριο Υπουργό. 

Και ερωτώ: Δεν είναι σχιζοφρενική πράγματι η κατάσταση και η εικόνα που δημιουργεί ο κύριος Υπουργός μέσα σε αυτήν την Αίθουσα; 

Κύριοι συνάδελφοι, είμαι αρκετά χρόνια Βουλευτής, παρακολουθώ από πολλά χρόνια στην αντιπολίτευση την κάθε κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που έχει περάσει και πιστεύω ότι δεν έχει συμβεί ποτέ αυτό το καταπληκτικό φαινόμενο, μέλη ενός οργάνου, τα οποία τοποθετήθηκαν από την Κυβέρνηση και εκλήθηκαν να εφαρμόσουν την πολιτική της, να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας εναντίον της Κυβέρνησης. 

Αυτό το παράδοξο και ανήκουστο συνέβη με το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Πλην του κ. Σούρλα, ο αντιπρόεδρος και μέλη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας εναντίον πράξεων του Υπουργού. 

Και ερωτώ, τι είναι αυτό; Αντιπολίτευση της Νέας Δημοκρατίας; Είναι υπονομευτικές κινήσεις της Αντιπολίτευσης, οι οποίες γίνονται εναντίον της Κυβέρνησης και αδικούν αυτή την πρωτοποριακή και άκρως δημοκρατική παρέμβαση της Κυβέρνησης για να ρυθμιστεί το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο; 'Οντως, κύριοι συνάδελφοι, συνέβη και αυτό το πρωτάκουστο, συνέβη επί της Κυβερνήσεως του ΠΑΣΟΚ και συνέβη ειδικά με τα μέλη του Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης. 

Εδώ κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα ψευτοδίλημμα. Ο κύριος Υπουργός λέει ότι είναι ανεξάρτητη διοικητική αρχή το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, διότι απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του προκειμένου να εκδοθούν κάποιες πράξεις του Υπουργού. Αυτό είναι αλήθεια. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αποφασίζει και εκτελεί τις αποφάσεις το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο. Είναι στη διάθεση του Υπουργού. Δηλαδή εάν θελήσει να προβεί σε μία διοικητική πράξη ο Υπουργός, πρέπει να ζητήσει τη σύμφωνη γνώμη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, αλλά εάν δεν θέλει να ρυθμίσει αυτήν την κατάσταση, απλούστατα δεν τη ζητεί τη γνώμη. Και είναι γνωστό πως οι φάκελοι παραμένουν ανενεργοί, διότι απλούστατα, υποψιαζόμενος ενδεχομένος ο Υπουργός ότι οι γνώμες που θα διατυπωθούν από το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο δεν θα είναι εκείνες που επιθυμεί, ακριβώς δεν τις ζητεί. 

Συμβαίνει να είμαι μέλος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, είμαι και αντιπρόεδρος, και έχω ζήσει και τον κ. Κασιμάτη και τον κ. Σούρλα στην επιτροπή. Πραγματικά αυτή ήταν η ειλικρινέστατη αγωνία τους και η ειλικρινέστατη αγωνία και η δική μας. Να δούμε εάν πράγματι το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο πέραν των τεχνικών δεδομένων που οφείλετε να του εξασφαλίσετε για να λειτουργήσει, έχει και τη θεσμική δυνατότητα να είναι μια πράγματι ανεξάρτητη διοικητική αρχή. Και οι διαπιστώσεις μας καθώς και οι διαβεβαιώσεις τους ήταν ακριβώς το αντίθετο ή περίπου το αντίθετο, για να μην είμαι υπερβολική και σας αδικώ. Το μόνο που υποτίθεται ότι έχει ο Υπουργός, είναι ο έλεγχος νομιμότητας. Και βέβαια αυτόν δεν μπορεί κανείς να τον αρνηθεί. Αλλά πόσα πράγματα γίνονται, κύριοι συνάδελφοι, υπό το πρόσχημα του ελέγχου της νομιμότητας, διότι με τον έλεγχο της νομιμότητας και μπορούν διοικητικές πράξεις να μην εκτελεστούν ποτέ, διότι συνεχίζεται εσαεί ο έλεγχος της νομιμότητας αλλά και από την άλλη πλευρά με την κάλυψη του ελέγχου νομιμότητας, να μην εκτελούνται διοικητικές πράξεις που πρέπει να εκτελεστούν. 

Βεβαίως η τελευταία κρίση που σημειώθηκε και προκάλεσε και την παραίτηση του κ. Σούρλα, δεν ήταν μόνο η αναδρομική εφαρμογή κυρώσεων το ξέρετε πολύ καλά, και εσείς άλλωστε είπατε πολύ προσεκτικά εδώ "μεταξύ άλλων", υπήρξαν δηλ. και πολλά άλλα θέματα που οδήγησαν στην παραίτηση, θέματα που έδειχναν ότι η πρόθεση της Κυβέρνησης δεν ήταν να βοηθήσουν το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο να φθάσει σε αποτελέσματα, αλλά περισσότερο να βάλει εμπόδια. Και σας ερωτώ για ένα θέμα, το οποίο είναι πάρα πολύ ευαίσθητο. Αφήνω κατά μέρος τις άδειες λειτουργίας και το χάος που έχει επικρατήσει. (Λυπούμαι, γιατί είμαι μεταξύ εκείνων, επειδή είμαι παλιά κοινοβουλευτική και έχω πολλά χρόνια στην Αντιπολίτευση, μεταξύ εκείνων που υπέστησαν τις ορδές του Αρκουδέα στο τέλος της δεκαετίας του '80 και επάνω στο Σέιχ Σου, όταν εφόρμησε για να καταστρέψει τις κεραίες του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Θεσσαλονίκης, αλλά ήμουν και μεταξύ εκείνων που υπεράσπισαν την κεραία στον Υμηττό για τον 9,84. 

Τότε έγινε ένας θαυμάσιος αγώνας για την ελεύθερη ραδιοφωνία και κατ' επέκταση για την τηλεόραση. Αλλά ποιος θα φανταζόταν ότι ο ωραίος αυτός αγώνας θα οδηγούσε μέσα στο σημερινό χάος, ένα χάος που θα μου επιτρέψετε να πω, πως πιστεύω ότι αυτήν τη στιγμή γίνεται ανεκτό από την Κυβέρνηση, για να μην χρησιμοποιώ ακραίες εκφράσεις, ειδικά γιατί βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και ειδικά γιατί μέσα από το χάος σε εκείνον που κατέχει την εξουσία, που έχει δηλαδή την Κυβέρνηση, είναι ευκολότερο να περάσει τα μηνύματά του και τις επιθυμίες του, παρά εάν είναι ταξινομημένο αυτό το χάος, δηλαδή εάν υπάρχει τάξη και επομένως υπάρχει έλεγχος). 

Θα διερωτηθώ -αφού πω ότι δεν αμφισβητώ τα νούμερα που έδωσε ο Υπουργός σε σχέση με τις πιστώσεις, σε σχέση με κάποιον υποτυπώδη εξοπλισμό, σε σχέση με κάποια εξειδικευμένα πρόσωπα που είναι ανεπαρκέστατα, αλλά έχει υπάρξει μία πρόοδος- γιατί έχει μείνει τελείως χωρίς την παραμικρή προώθηση το άλλο κεφάλαιο, που ενδιαφέρει πάρα πολύ, αφού πάμε για εκλογές το θέμα της διαφάνειας, της διαφάνειας ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς των φορέων ενημέρωσης της κοινής γνώμης και η εφαρμογή του νόμου που προβλέπει ονομαστικοποίηση μέχρι και φυσικών προσώπων.

Εκεί, πράγματι σ' αυτήν την αναφορά που στείλατε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας μου κάνει εντύπωση ότι ενώ όλα τα άλλα έχουν προχωρήσει, (για τους κώδικες δεοντολογίας εσείς λέτε ότι έχετε προτρέψει το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο να προχωρήσει, αλλά εκείνο έχει ολιγωρήσει και είναι εύλογο, διότι όταν υπάρχει αυτή η πίεση για τα άλλα επείγοντα θέματα οι κώδικες δεοντολογίας μένουν πιο πίσω), εν τούτοις στο θέμα ελέγχου της διαφάνειας των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο δεν έχει γίνει καμία πρόοδος. 'Ιδρυσε λέει το νέο αυτό τμήμα η Κυβέρνηση, προκειμένου να καταστεί δυνατός ο έλεγχος των κανόνων διαφάνειας που θεσπίζει ο ν. 2328. Δημιουργήθηκε και ειδικό μητρώο που πρέπει να τηρείται στο τμήμα, αλλά το τμήμα, όπως λέτε εσείς, δεν έχει ακόμα λειτουργήσει, επειδή δεν έχει προσληφθεί το επιστημονικό προσωπικό που θα επεξεργαστεί τα στοιχεία.

Δεν σας κάνει εντύπωση, κύριοι συνάδελφοι, ότι το μόνο κομμάτι το οποίο δεν ξεκίνησε καν στη δραστηριότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, είναι το κομμάτι που αφορά τη διαφάνεια, τον έλεγχο του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και την κατάρτιση του ειδικού μητρώου; 

Δεν μας κάνει εντύπωση αυτό, κύριοι συνάδελφοι, διότι είναι γνωστές και οι διαπλοκές που υπάρχουν στο χώρο των ραδιοτηλεοπτικών μέσων. Ανωγνωρίζω και τις δυσκολίες τις οποίες μπορεί να αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση, ειδικά γιατί πηγαίνουμε στις εκλογές και επομένως η εξάρτιση από τα εκδοτικά συμφέροντα που ρυθμίζουν και τη δραστηριότητα των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών, επηρεάζει την Κυβέρνηση. Δεν το λέω υπό αρνητική έννοια, αλλά το λέω και υπό τη φυσική έννοια, δηλαδή τις δυνάμεις που επιδρούν σε μία δημοκρατία κατά την άσκηση της κριτικής και της διαδικασίας επηρεασμού της κοινής γνώμης. Αλλά δεν ήταν ένα κύριο θέμα αυτό στο οποίο έπρεπε να δοθεί πρωταρχική έμφαση και έπρεπε να μείνει αυτό ειδικά το τμήμα ανενεργό; 

Κύριοι συνάδελφοι, η διαπίστωση τελικά είναι ότι η Κυβέρνηση, όχι μόνο δεν στήριξε το Ενικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης,για να μπορέσει πράγματι να κινηθεί μέσα σε ένα τοπίο εχθρικό και συγκεχυμένο, όπου κινούνται δυστυχώς και ξένες δυνάμεις, όχι μόνο δε βοήθησε, αλλά πήρε και μία στάση εχθρική απέναντί του. Δεν μιλάω τώρα για τις πιστώσεις και τι χρήματα μπορεί να έδωσε. Δεν βοήθησε τους πραγματικά εκλεκτούς προέδρους, τους οποίους τοποθέτησε στο Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, και τα μέλη εκείνα τα οποία επέλεξε η ίδια. Και δεν μιλάω για τους εκπροσώπους. Η συμμετοχή εκπροσώπων των κομμάτων φαίνεται ότι πράγματι δεν υπήρξε η επιτυχέστερη επιλογή σ'αυτήν την περίπτωση. Πάντως, όμως, κατά το σκέλος που η Κυβέρνηση μπορούσε να στηριξει το συμβούλιο, δεν το στήριξε. 

Και τελειώνοντας, για να φανεί πράγματι η αγωνία που διακατείχε τα διορισμένα μέλη από την κυβέρνηση, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, η αγωνία να βρουν στήριξη από την κυβέρνηση που προφανώς δεν την βρήκαν και οδηγηθήκαν, όπως σας είπα, και στις εκκωφαντικές παραιτήσεις, αλλά και στο πρωτοφανές τα διορισμένα μέλη να προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας εναντίον των πράξεων της κυβέρνησης που τους διόρισε, φαίνεται τελικά στην κατάληξη μιας έκθεσης που έστειλε το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας τον Ιούνιο του 1999. 

Λέει: Γνωρίζουμε ότι ο νόμος 2328 περιέχει ατέλειες και αδυναμίες και εφαρμόζεται με δυσκολία. Οι ατέλειες όμως της νομοθεσίας διορθώνονται". Προσπάθεια διόρθωσης βέβαια δεν είδαμε. "Οι λίγες συχνότητες διευθετούνται ή αυξάνονται" -μας το είπε και ο κύριος Υπουργός- "με τη σύγχρονη τεχνολογία. Δεν πρέπει όμως να εγκαταλειφθεί το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο στην ομιχλώδη κατάσταση που είναι σήμερα, η οποία μας εκθέτει διεθνώς. Αυτό που δοκιμάζεται σήμερα είναι αν θα διατηρηθεί η σημερινή απαράδεκτη κατάσταση που πλήττει θανάσιμα το ραδιοτηλεοπτικό πολιτισμό μας. Αν δηλαδή θα αποδεχθούμε" -και προσέξτε κύριοι συνάδελφοι ποια είναι αυτά που πρέπει να προσέξουμε σύμφωνα με το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, "τη διαιώνιση της μη νομιμότητας, την αυθαίρετη εκπομπή ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων, τη διαιώνιση της πειρατείας, τον ασύδοτο και ανεξέλεγκτο ανταγωνισμό, την αδιαφανή διαπλοκή συμφερόντων, τη φοροδιαφυγή και τη μαύρη εργασία στις ραδιοτηλεοπτικές επιχειρήσεις που τελικά θα οδηγήσουν ένα νέο και δυναμικό τομέα σε αδιέξοδο, που υποτίθεται ότι αναπτύσσεται για να υπηρετεί τις συνταγματικές αρχές της πολυφωνίας, της ποιότητας, της διαφάνειας, της ενημέρωσης, της ελεύθερης έκφρασης, της αντικειμενικότητας. Είναι επομένως επιβεβλημένο να στηριχθεί το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, ώστε να βοηθηθεί στην προσπάθειά του που ανοίγει δρόμο για ανάληψη ευθυνών και από άλλους πολιτικούς παράγοντες, για να υπάρξει επιτέλους και στη χώρα μας στοιχειώδης ευρυθμία." Κύριοι συνάδελφοι, αυτή ήταν η έκκληση του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου στις 16-6-99. Και η απάντηση της κυβέρνησης ήταν τέτοια ώστε αυτό το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο παραιτήθηκε στο τέλος του 1999 με τους γνωστούς και δημοσιοποιημένους λόγους. 

Ας μην έρθει τώρα ο κύριος Υπουργός να μας πει ότι για όλα αυτά φταίει η Νέα Δημοκρατία, φταίει η Αντιπολίτευση, φταίει ενδεχομένως η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 1990 με 1993. Τότε πράγματι θα υποβιβαστεί και η νοημοσύνη μας και το επίπεδο που πρέπει να ισχύει σ'αυτήν την Αίθουσα. [...]

Τίθεται ένα σοβαρότατο θεσμικό πρόβλημα και πρόβλημα κοινοβουλευτικού ελέγχου, κύριε Πρόεδρε, διότι στην κατάληξή του -δεν το έκανε από την αρχή ο κύριος Υπουργόςτελικά απάντησε στην επερώτησή μας, λέγοντας ότι το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο υπονόμευσε την Κυβέρνηση. Χρησιμοποίησε μάλιστα βαρύτατες εκφράσεις κατά του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, λέγοντας ότι εφήρμοσε παρελκυστική πολιτική για να αποτρέψει την εφαρμογή κάποιων αποφάσεων, τις οποίες ήθελαν κάποια μέλη του να μην εφαρμοστούν, έκανε συνειδητή πολιτική κωλυσιεργίας, δημιούργησε το ίδιο μια τεχνητή κρίση και τα πάντα εν πάση περιπτώσει τα της δυσλειτουργίας, οφείλονται σε κάποια μέλη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου και μάλιστα μέλη ορισμένα από την Κυβέρνηση. 

Δικαίωμά του να το λέει αυτό ο κύριος Υπουργός και μπορεί και να συμβαίνει, αν ο ίδιος υποστηρίζει ότι συμβαίνει. Αλλά εμείς εδώ δεν ελέγχουμε ούτε έχουμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε, αν τα μέλη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου έκαναν καλά τη δουλειά τους και αν την έκαναν άσχημα, αν δεν ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις τους και αν είχαν κακή σχέση με το Υπουργείο. Είναι λάθος και ευθύνη της Κυβέρνησης αν συνέβησαν όλα αυτά. 

Εμείς ελέγχουμε την Κυβέρνηση, δεν ελέγχουμε το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, διότι είναι μία ανεξάρτητη διοικητική αρχή και επομένως την ευθύνη για το αν αυτή λειτουργεί καλά ή δεν λειτουργεί καλά την έχει η Κυβέρνηση. Βεβαίως έχει ανεξαρτησία κρίσης και δεν μπορεί να την υπαγορεύσει η Κυβέρνηση. Γι' αυτό εμείς κρίνουμε και κατακρίνουμε την Κυβέρνηση, αν προσπάθησε να την υπαγορεύσει. Αλλά από εκεί και πέρα, αν οι επιλογές της ήταν τόσο κακές, αν το πνεύμα συνεργασίας που είχε ήταν τόσο κακό και αν έφθασε στο σημείο, το συμβούλιο το οποίο η ίδια η Κυβέρνηση δημιούργησε, να υπονομεύσει την ίδια την Κυβέρνηση, αυτό δεν είναι ευθύνη δική μας. Είναι ευθύνη και αποτυχία της ίδιας της Κυβέρνησης. 

Επομένως, δεν μας απαντά στην επερώτηση ο Υπουργός με το φιλιππικό τον οποίο εξαπέλυσε για το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο. Τα υπονοούμενα μάλιστα υπήρξαν βαρύτατα, ώστε νομίζω ότι σ' αυτήν την Αίθουσα δεν μπορούμε να τα διελευκάνουμε. Θα πρέπει να γίνουν αντικείμενο ευρύτατης έρευνας και διαλόγου. Φαντάζομαι ότι τα μέλη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου που αφορούν οι αφορισμοί του κυρίου Υπουργού, όταν πληροφορηθούν από τα Πρακτικά τι ελέχθη, θα πρέπει και θέση να πάρουν και να διαφωτίσουν την κοινή γνώμη. 

Τέλος, δεν είναι δική μας δουλειά να ελέγξουμε αν καλώς επελέγησαν και έκαναν καλά τη δουλειά τους ή αν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες της Κυβέρνησης. Εμείς την Κυβέρνηση ελέγχουμε. 

Και μία τελευταία παρατήρηση. 'Όντως με τον τελευταίο νόμο η Κυβέρνηση έδωσε το δικαίωμα στο Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο να επιλαμβάνεται αυτεπαγγέλτως θεμάτων της αρμοδιότητάς του και να μην περιμένει το ερώτημα του Υπουργού Τύπου. 

Η παρατήρησή μας δεν είχε σχέση με αυτό. Βεβαίως κανείς δεν μπορεί να εμποδίσει το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο να πάρει θέση σε όλα τα θέματα τα οποία το αφορούν. Η παρατήρησή μας και η κριτική για την ελαττωματική ρύθμιση είναι στο ότι για τα θέματα, στα οποία απαιτείται σύμφωνη γνώμη του, προκειμένου ο Υπουργός να βγάλει τη σχετική απόφαση, πρέπει αυτός να ζητήσει τη σύμφωνη γνώμη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου. Αλλά πάντως και εάν σας πει το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο ότι η γνώμη μου είναι αυτή και έτσι πρέπει να ενεργήσετε, εσείς δεν είστε υποχρεωμένος να ενεργήσετε. Αν θέλετε ενεργείτε, εάν θέλετε δεν ενεργείτε. Επομένως υπάρχει ένα θέμα κριτικής επ' αυτού και υπάρχει μία έλλειψη, η οποία φαλκιδεύει τα δικαιώματα του Ραδιοτηλεοτπικού Συμβουλίου. 

Εν πάση περιπτώσει κύριε Πρόεδρε, αυτά είναι θέματα προς συζήτηση, θα τα πούμε και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και δεν αμφιβάλλω ότι η Κυβέρνηση έχει τη διάθεση να κάνει και βελτιώσεις, που θα βοηθήσουν το θεσμό. Αλλά εδώ ετέθη ένα μείζον θέμα λειτουργίας των θεσμών και ένα μείζων θέμα κοινοβουλευτικού ελέγχου, που αφορά τις ανεξάρτητες διοικητικές αρχές, το οποίο δεν μπορούμε να το αντιπαρέλθουμε χωρίς να το αντιμετωπίσουμε. Δεν μπορεί για μια ανεξάρτητη διοικητική αρχή που ο ίδιος ο Υπουργός έφτιαξε ή η οποιαδήποτε Κυβέρνηση, να έρχεται και ο να λέει "ξέρετε νίπτω τας χείρας μου, αυτοί οι άνθρωποι αθέτησαν τις εντολές που τους έδωσα, είχαν ύποπτες διαθέσεις, θέλησαν να μας υπονομεύσουν, κωλυσιεργούσαν για λόγους όχι ανεπίληπτους, όπως καταλάβαμε όλοι, τουλάχιστον ο κ. Δημαράς που είναι παρών και είναι και από το χώρο των Μέσων αυτών, θα πρέπει να κατάλαβε πολλά πράγματα. 

'Όταν εμφανίζεται αυτή η εικόνα, κύριε Πρόεδρε, και η Κυβέρνηση και εμείς ως Βουλευτές και η Βουλή, πρέπει να λάβουμε τα μέτρα μας."

Print
690 Rate this article:
No rating

Επικοινωνία

Σέκερη 1, 106-71, Αθήνα
τηλ. 2103675871-3
φαξ: 2103675668
email: benaki@parliament.gr

Όροι χρήσηςPrivacy Statement© 2025 - Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα
Επιστροφή πάνω