ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΤ'-21 ΙΟΥΝΙΟΥ 2000(Ν.2834/2000):Σχέδιο νόμου Υπ. Παιδείας:"Ρύθμιση θεμάτων διορισμού εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης"
Έπειτα και από όσα άκουσα από τον τελευταίο ομιλητή, δεν διστάζω να υποστηρίξω, με λύπη μου βέβαια, ότι η εικόνα που παρουσιάζουμε ως χώρα στα θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής, είναι πραγματικά τραγική.
Το θέαμα της κυβερνητικής παράταξης που είχε την Κυβέρνηση προηγουμένως και την έχει και τώρα στα θέματα της παιδείας, είναι μια συνεχής παλινωδία, μια ασυγχώρητη προχειρότητα, μια απαράδεκτη επιπολαιότητα στα θέματα παιδείας, τα οποία μας εκθέτουν ανεπανόρθωτα.
'Όταν ήρθε αυτό το νομοσχέδιο και διάβαζα ορισμένες ρυθμίσεις στο πολύ περιορισμένο θέμα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και της πρόσληψης των εκπαιδευτικών - γιατί η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι ένα τεράστιο θέμα- είπα ότι έχει και ορισμένα καλά στοιχεία, καλά στοιχεία τα οποία εμείς ως Νέα Δημοκρατία τα είχαμε προτείνει. 'Όταν ελαμβάνοντο αυτά τα μέτρα από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όταν ψηφιζόντουσαν οι σχετικοί νόμοι δηλαδή, είχαμε πει κάντε έτσι αυτόν το διαγωνισμό, υιοθετήσετε αυτό το σύστημα επιλογής, ρυθμίστε έτσι τα θέματα των αναπληρωτών κ.λπ, αλλά βεβαίως εκώφευσαν.
'Όταν, λοιπόν, το διάβασα και είδα ότι ο κ. Ευθυμίου κάποιο θετικό βήμα κάνει προς αυτήν την κατεύθυνση, άρχισα να σκέφτομαι μήπως θα έπρεπε να το υποστηρίξουμε.
Ακούγοντας όμως τώρα την κριτική του κ. Ανθόπουλου και του κ. Αρσένη, οι οποίοι είναι καλύτερα σε θέση να εκτιμήσουν τις μελλοντικές επιπτώσεις του συστήματός τους και βλέποντας σε τι μπορεί να οδηγήσουν οι δήθεν διορθωτικές και πυροσβεστικές παρεμβάεις του κ. Ευθυμίου, έφθασα πραγματικά σε απόγνωση. Και βρισκόμαστε όλοι μας Συμπολίτευση και Αντιπολίτευση σε απόγνωση. Τι να κάνουμε δηλαδή; Να υποστηρίξουμε παρεμβάσεις που ενδέχεται να οδηγήσουν στο χάος, το οποίο ήδη περιέγραψαν οι δύο προλαλήσαντες προηγούμενοι Υπουργοί της Κυβέρνησης; Nα εμμείνουμε στο παλιό σύστημα του οποίου τις συνέπειες τις ζήσαμε οι ίδιοι κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, αλλά και με τους αναπληρωτές; Τι να κάνουμε,κύριοι συνάδελφοι; Βρισκόμαστε πραγματικά σε ένα αδιέξοδο. Και αυτό οφείλεται στο ότι η κυβερνητική παράταξη -και μιλάω συνολικά διότι η ίδια ήταν και πριν, η ίδια είναι και τώρα, τα πρόσωπα άλλαξαν -δημιούργησε μια πραγματικά χαώδη κατάσταση στην παιδεία, μια εκρηκτική κατάσταση την οποία προσπαθούν οι εκάστοτε Υπουργοί να αντιμετωπίσουν. Ο κύριος Υπουργός ανέλαβε, όπως κατάλαβα εν είδει πυροσβέστου- παρέλαβε επίσης εκ κληρονομίας το ανεξήγητο πραγματικά πνεύμα ακαμψίας, αδιαλλαξίας και έλλειψης διαλόγου των προκατόχων του και προσπαθεί με μπαλώματα, με δήθεν διορθώσεις, με κάποιους συμβιβασμούς και μικροϋποχωρήσεις να περάσει ένα ορισμένο διάστημα. Δεν κάνει εκπαιδευτική πολιτική. Και ακριβώς αυτός είναι ο βασικός λόγος που καταψηφίζουμε την αρχή αυτού του νομοσχεδίου, παρά την υιοθέτηση ορισμένων προτάσεων που η ίδια η Νέα Δημοκρατία είχε κάνει από την αρχή -αν είχαν γίνει δεκτές οι προτάσεις μας από την αρχή και είχαν μπει στο αρχικό σύστημα ούτε σ'αυτό το χάλι θα είχαμε φθάσει που φθάσαμε, ούτε θα χρειάζονταν αυτές οι παρεμβάσεις τώρα- αλλά και διότι δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε ένα διορθωτικό νομοθέτημα που κρύβει κυριολεκτικά την πραγματική θέση του Υπουργείου Παιδείας. Διότι, ας μην κρυβόμαστε, αυτήν τη στιγμή έχουμε ένα Υπουργείο Παιδείας, μια ηγεσία η οποία πρέπει να διάκειται συμπαθώς προς την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, δηλαδή, του κ. Γεωργίου Παπανδρέου, της οποίας τις πρωτοβουλίες ξήλωσε μια προς μια η επόμενη ηγεσία του κ. Αρσένη και του κ. Ανθόπουλου. Ο κ. Πετσάλνικος μάλιστα, που ήταν επί κ. Παπανδρέου, συνεργάτης και υπεύθυνος Υπουργός, είναι τώρα στο Υπουργείο. Ε, τι θα κάνουμε, κύριοι συνάδελφοι στα θέματα της παιδείας μέσα σ'αυτήν τη Βουλή; 'Έτσι θα αγόμεθα και θα φερόμεθα από τις ξαφνικές πρωτοβουλίες και μεταρρυθμιστικές εμπνεύσεις του κάθε Υπουργού που ξηλώνει τον προηγούμενο και δημιουργεί νέα προβλήματα για να έρθει ο επόμενος και να ξαναξηλώσει τα προηγούμενα;
'Έρχομαι τώρα σε κάποιες παρατηρήσεις. Βέβαια, βρισκόμαστε πάλι προ εκπτώσεων. Και το θέμα των εκπτώσεων και τον κίνδυνο που έψεξε ο κ. Ανθόπουλος απευθυνόμενος προς τον Υπουργό, πρέπει να το ζυγίζει και να τον υπολογίζει πρώτα για τον εαυτό του και για το προηγούμενο Υπουργείο που άρχισε τις εκπτώσεις από την επομένη της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Τι να σας πω; Το ό,τι πήρε τη βαθμολογία της Β' λυκείου και είπε ότι θα μετράει μόνο αν είναι θετική; Τις αλλεπάλληλες εκπτώσεις στην ύλη των εξετάσεων; Τώρα ήρθαμε στη ματαίωση του περίφημου τέστ δεξιοτήτων το οποίο προπαγάνδιζε τόσο πολύ η προηγούμενη ηγεσία. Και τώρα ερχόμαστε σε ένα φαινόμενο διορθώσεων του προηγουμένου καθεστώτος, διορθώσεων οι οποίες θα ήσαν ανώφελες, δεν θα χρειαζόντουσαν να γίνουν εάν δεν είχαν γίνει προηγούμενα λάθη.
Στην περίφημη χρονική διάρκεια του πίνακα του ΑΣΕΠ έγινε μια παλινδρόμηση ανευ προηγουμένου. 'Ηταν τέλος του 2000, ήλθε στα μέσα του 2000, τώρα ξαναπηγαίνει στο τέλος του 2000 και θα έχει λέει τις συνέπειες που μας είπαν οι προηγούμενοι Υπουργοί. Μεταθέτει το νομοσχέδιο το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και μειώνει και τη βάση, όπως είδαμε. Τι θα συμβεί, στο τέλος; 'Οτι μετά τον καινούριο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ακόμα και με τα καινούρια κριτήρια, που δεν ξέρουμε σε τι αποτελέσματα θα οδηγήσουν, θα ξαναβρεθούμε σε ένα καθεστώς επιτυχόντων και μη διοριζομένων, διοριστέων και μη διοριζομένων οι οποίοι θα εξακολουθήσουν να χτυπάνε συνεχώς την πόρτα του Υπουργείου Παιδείας.
Υπάρχει η προσθήκη των μορίων, την οποία εμείς είχαμε υποστηρίξει ενθέρμως αλλά δεν την είχαμε υποστηρίξει πρώτον κατ' αυτόν τον τρόπο και εν πάση περιπτώσει την είχαμε συνδυάσει με ένα άλλο διαγωνισμό, ένα διαγωνισμό διαφορετικού περιεχομένου, ο οποίος θα έδινε την πραγματική εικόνα της διδακτικής ικανότητας του υποψηφίου εκπαιδευτικού.
Είναι βέβαιον ότι και με αυτές τις διορθωτικές παρεμβάσεις η κατάσταση που θα έχουμε στην παιδεία θα είναι πάλι δυσοίωνη και η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς θα είναι προβληματική. Αφήνω δε τι θα αντιμετωπίσουμε, όταν το Υπουργείο Παιδείας αποφασίσει να μπει και στην καρδιά της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που είναι το σύστημα των εξετάσεων, το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ο αριθμός των εξεταζομένων μαθημάτων.
'Έγινε σύμπτυξη τώρα του χρόνου των εξετάσεων, στον αριθμό των μαθημάτων δεν έγινε, εγώ είμαι βέβαιη ότι θα γίνει και το δεύτερο. Και βλέπω, υποψιάζομαι και ερωτώ τους κυρίους Υπουργούς, τι προοιωνίζουν οι δύο τελευταίες παράγραφοι αυτού του νομοσχεδίου, που ως προς τα εσπερινά λύκεια και ως προς τα ΤΕΕ δημιουργούν δύο κατηγορίες τρόπου αποφοίτησης: Εκείνων οι οποίοι θα δώσουν εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και εκείνων που θα δώσουν άλλες εξετάσεις, θα προσέλθουν σε ένα άλλο σύστημα επιλογής που θα τους δώσει μόνο το απολυτήριο του συγκεκριμένου λυκείου. Είναι η παράγραφος 9 για τα εσπερινά λύκεια και η παράγραφος 10. Μήπως και αυτό προοιωνίζει άλλη υιοθέτηση παρομοίας πρότασης της Νέας Δημοκρατίας, η οποία υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατόν να υποχρεώσουμε το σύμπαν της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ενιαίου λυκείου να πηγαίνει στο πανεπιστήμιο και ανάλογα με αυτές τις εξετάσεις να κρίνεται η επίδοσή του; Διότι εμείς λέμε ότι πρέπει να γίνονται δύο ξεχωριστές επιλογές με τις γενικές εξετάσεις και με το απολυτήριο του λυκείου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ούτε τη φιλοσοφία του κυρίου Υπουργού ακούσαμε, που ζήτησε ούτε την τοποθέτησή του απέναντι στην εκπαιδευτική πολιτική δεν έχουμε ακούσει μέχρι στιγμής. Θα δούμε τι θα πει όταν μιλήσει. 'Ενα είναι γεγονός. 'Οτι βρισκόμαστε προ αθεραπεύτων πειραματισμών στην εκπαίδευση. Και δυστυχώς όχι μόνο δεν μπορούμε να ψηφίσουμε τέτοιου είδους νομοθετήματα αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να κρούσουμε και πάλι τον κώδωνα του κινδύνου, όπως το είχαμε κάνει απαρχής.